ביום שלישי הבא (12.7) ייכנסו לתוקף קנסות חדשים וגבוהים יותר שהועברו לפני כחודש בוועדת הכלכלה, ואשר נוגעים לרכיבה כנגד החוק על אופניים, קורקינטים וכלים חשמליים נוספים. והיום (ב׳) מפרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, דוח מעקב חמור העוסק בהסדרת השימוש בכלים אלו במרחב העירוני.
3 צפייה בגלריה
המבקר: יש לאכוף את החוק נגד שיפור קורקינטים (אילוסטרציה)
המבקר: יש לאכוף את החוק נגד שיפור קורקינטים (אילוסטרציה)
המבקר: יש לאכוף את החוק נגד שיפור קורקינטים (אילוסטרציה)
בהמלצותיו פונה אנגלמן לרשויות הרלוונטיות ומבהיר כי יש למצוא דרך לבחון ולוודא שינויים שהתבצעו בכלים והפכו אותם למהירים יותר ובטוחים פחות, הן לרוכבים עליהם והן לשאר משתמשי הדרך. כמו כן הוא קורא לפעולות אכיפה נרחבות כנגד משפרי הכלים.
אנגלמן אף ממליץ כי רשויות מקומיות שטרם החלו בזאת, ובפרט עיריות חדרה, רחובות והרצליה, יבחנו את הצורך בהפעלת החוק לשם ייעול הליכי האכיפה בתחומן בנושא שימוש בכלים דו-גלגליים חשמליים, ובהתאם לתוצאות הבחינה, יפעלו לאכיפתו.
המבקר מזכיר את פרויקט אופנידן (לשעבר אוטוסטרדות האופניים עליהן הכריז שר התחבורה, ישראל כץ), המפגר בינתיים אחר לוחות הזמנים המקוריים, מבלי שיואץ על ידי משרד התחבורה והרשויות המקומיות. ״יש לבחון אם יש חסמים שמעכבים את מימוש הפרויקט", הוא אומר.
בביקורת המעקב טוען המבקר כי נושא שבילי האופניים המתוכננים לא עבר שינוי לטובה למרות ביקורת שהועברה עליו בעבר. ״עוד עלה״, נכתב בדוח, ״כי בספטמבר 2021 הסתיימו 8 ק"מ של שבילים מ-22 ק"מ שנמצאים בביצוע (ומ-150 ק"מ שתוכננו), וכי היקף הביצוע היה כ-128 מיליון ש"ח מ-700 מיליון ש"ח שתוקצבו במצטבר לפרויקט״.
בדוח סקר המבקר את הנעשה בתחום בשנים האחרונות וקבע כי בין 2012 ל-2020 נהרגו 73 רוכבי כלים חשמליים, מהם 60 בשנים 2017 ו-2020. המבקר עוד מספר כי חל גידול של 55% במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפצעו בתאונות עם כלים אלו בין השנים 2019 ל-2020.
בתוך כך קבע המבקר כי יש פער נתונים בין אלו של המשטרה (1,438) בשנים אלו, לבין נתוני המרכז הלאומי לחקר הטראומה, שקבע כי 2,846 רוכבים מתחת לגיל הרכיבה המותר נפצעו בתאונות - כפליים מנתוני המשטרה. ״המשטרה ממשיכה להשתמש בנתוני נפגעים הנמוכים מהנתונים בפועל, דבר שעשוי להשפיע עליה בעת קביעת מדיניותה במאבק בתאונות הדרכים במעורבותם של אופניים וכלים דו-גלגליים חשמליים״ כתב.
המבקר, אשר ביצע כאמור מעקב אחר דו״ח קודם בנושא סיפר כי ישנה עלייה במספר הדוחות שמחלקת המשטרה לרוכבים שעברו עבירות תנועה בעת רכיבה. בעוד ב-2014 מילאה המשטרה 66 דוחות כאלו בלבד, בשנתיים שלאחר מכן חילקה מעל ל-12 אלף דוחות וב-2020 כבר חולקו כ-58 אלף דוחות. יחד עם זאת מזכיר המבקר כי מרבית הדוחות (כ-38 אלף) חולקו כנגד רכיבה בלי קסדה בניגוד לחוק, ורק עשרות בודדות של דוחות ניתנו על עבירות תנועה קשות ומסכנות חיים - חציית צומת באדום ונסיעה כנגד כיוון התנועה.
לפי בדיקתו, חלה עלייה של 74% במספר הכולל של הדוחות שמילאה המשטרה כנגד המשתמשים בכלים חשמליים בין 2018 ל-2020, אך רק 160 מהם היו על שדרוגים שבוצעו בכלים. המבקר העביר ביקורת על משרד התחבורה שעדיין לא גיבש מדיניות בנושא הרישוי והרישום של הכלים ואף שינה את דעתו בנושא מספר פעמים.
עו״ד יניב יעקב, מנכ״ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לממצאי הדוח כי ״מבקר המדינה נותן למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ציון נכשל בכל ההתנהלות במחדל האופניים והקורקינטים החשמליים. עשור שלם של התנהלות כושלת מובילה לעליה מתמדת במספר הנפגעים בכל שנה בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים.
"האחריות היא של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שחייב להוביל אסטרטגיה אחרת לחלוטין, כזאת שתייצר סדר בכבישים ותוביל את ישראל להיות מקום בטוח יותר גם לרוכבים וגם להולכי הרגל. חיזוק האכיפה וקידום מאסיבי של סלילת שבילי רכיבה, כמו גם סגירת חנויות שמוכרות כלים שמגיעים למהירויות של 50-60 קמ"ש, יובילו באופן מיידי לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה״.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה בין היתר כי "בחודשים האחרונה מסדיר המשרד את ענף הרכיבה, במטרה להבטיח הגברת בטיחות הרוכבים ומשתמשי הדרך, ומנגד לא להטיל רגולציה כבדה מדי על הענף. המשרד שוקד בימים אלה על מהלכי אסדרה שחלקם הומלצו על ידי מבקר המדינה".