"כעת כבר אין שום דבר שניתן לעשות כדי לשנות את המצב ב-2023. נגדיל אמנם באופן עקבי את יכולת הייצור במהלך השנה, אבל הדרישה (לשבבים) צומחת בהתמדה", כך אומר לפייננשל טיימס חסן אל חורי, אמריקאי יליד לבנון המנהל את פעילות יצרנית השבבים הגדולה אונסמי (Onsemi). לדבריו, כל השבבים המתקדמים שתייצר החברה במהלך השנה הקרובה כבר נמכרו, בעיקר לתעשיית הרכב עבור מכוניות חשמליות. שלושת פסי הייצור, בארה"ב, צ'כיה ודרום קוריאה, צפויים להגדיל את נפח הייצור בלא פחות מ-30% השנה, ובכל זאת כל שבב שייוצר עד סופה כבר נמכר.
1 צפייה בגלריה
שבב של TSM
שבב של TSM
שבב של TSM
(צילום: shutterstock)
בכירים ביצרניות שבבים אחרות מאשרים כי המצב אצלם אינו שונה מהותית. גם חברת איסוף המידע אוטופורקאסט, העוקבת אחר ייצור הרכב בכל רחבי העולם, מעריכה כי גם בשנה הנוכחית תתמודד התעשייה עם מחסור באבזור החשוב. לפי הערכות, כ-2.7 מיליון כלי רכב לא יירדו מפסי ייצור עקב המחסור המתמשך, כמחצית מסך ביטולי הייצור ב-2022, כרבע מסך הביטולים ב-2021.
הפיננשל טיימס מצטט גם את גרג לאו, שסיפק בעבר שבבים חכמים לתעשיית הרכב, המאשר כי המעבר המהיר ממכוניות בנזין לרכב חשמלי, אחראי במידה רבה למחסור המתסכל את היצרניות והצרכנים. הוא מכנה את המעבר הזה כ"בלתי ניתן לעצירה ומעריך כי עד סוף העשור הנוכחי תגדל הדרישה השנתית לשבבים מתקדמים בכ-14%, "ולכן נדרש כולנו (יצרניות השבבים) לייצר מהר ככל הניתן כדי לנסות ולענות על הביקוש".
אלו הערכות שחולקים כמובן גם יצרני הרכב, בעיקר הגדולים שבהם. בקונצרן פולקסווגן, כמו גם סטלנטיס, הזהיר לאחרונה בכירים כי ייצור רכב חשמלי- על כל מורכבותו - מקשה מאוד לשמור על רווחיות וכמות ייצור מתוכננת. לפני כשלושה חודשים פרסמנו כי לפי הערכות, מספר השבבים שיסופקו לתעשיית הרכב ב-2023 יהיה גבוה בכ-20% מהמספר לפני מספר שנים. ובכל זאת, נראה כי גם בשנים הקרובות תתמודד התעשייה עם מחסור קבוע בשבבים שישפיע על זמני ההמתנה לרכב חדש, פיתוח דגמים חדשים, מחיר וכמובן מלאי.
בעבר העריכו בתעשייה כי המשבר יסתיים ב-2022. כרגע נראה כי זה לא יקרה גם ב-2025.