ישראלים שרכשו מכונית טסלה חשמלית הצליחו לעקוף את ההגבלות שקבעה היצרנית על שדרוגי תוכנה למכוניות שנמכרו בארץ. אבל עכשיו הם עלולים להידרש לשלם על כך מסים.
1 צפייה בגלריה
 טסלה ישראל
 טסלה ישראל
טסלה ישראל
(אודי עציון)
טסלה היא יצרנית הרכב הראשונה שהציעה שדרוגי מערכות מרחוק בשיטת OTA (ר"ת Over the air), ללא צורך בכניסה להתקנה במוסך. יצרן הרכב מתחבר כך לרכב מרחוק באמצעות תקשורת סלולרית לצורך תיקון תקלות או שדרוגים העשויים להיות האצה מהירה יותר, יכולת נוספת לבקרת השיוט האדפטיבית כמו מעבר נתיב באמצעות איתות, ואצל יצרנים אחרים אפילו יכולת הנעה משופרות ועוד.
במקרים אחרים ניתן "לפחות" כך יכולות שכבר מותקנות ברכב אך מנוטרלות, למשל חימום הגה ומושבים: כך למשל, כל דגמי מודל 3 שיוצרו מאז ינואר 2021, מצוידים ביכולת הזו שהפכה סטנדרטית רק בהמשך. כדי לפשט את תהליך ההרכבה ולהוזיל אותו, טסלה העדיפה להתקין מראש את מערכת החימום בכל רכב, ואחר כך לאפשר את רכישת היכולת להשתמש בה, או לפתוח אותה לכל הלקוחות בשוק מסוים.
אולם טסלה ישראל עדיין לא מציעה שדרוג יכולות OTA. הסיבה העיקרית היא מחלוקת עם רשות המסים: הרשות דורשת לחייב שדרוגים כאלה כמו רכישת חלפים, סעיף המכניס למדינה כחצי מיליארד שקל בשנה מגביית מס קנייה ומכס, לפני מע"מ. טסלה דורשת כי רכישות כאלה יחויבו במע"מ בלבד. ועד להשגת הסכמה לא פתחה את אופציית הרכישה ללקוחות בישראל.
אלא שבעלי טסלה זריזים גילו כי העברת רישום הרכב בממשק של החברה מישראל לארה"ב, קנדה או גרמניה, פותחת עבורם את אופציות הרכישה הנעולות. לאחר "פתיחת" היכולות והפעלתן, הם "מחזירים" את הרכב לרישום ישראלי והיכולות נשארות. כך, למשל, הם משלמים 2,000 דולר עבור שיפור התאוצה (בדגם הלונג ריינג') ו-230 דולר עבור פתיחת חימום ההגה והמושבים.
במקביל עקפו הישראלים נעילה אחרת של טסלה בארץ, למערכת ה"סנטרי" (זקיף) השימושית שלה. המערכת משתמשת במצלמות שממילא מותקנות ברכב עבור מערכות הבטיחות, כדי לזהות ניסיונות גניבה, פריצה, ונדליזם או פגיעות קלות ברכב בזמן שהוא עומד בחניה, ומתריעה באמצעות צופר הרכב בעת שהיא מזהה ניסיון פריצה. אלא שבישראל אוסרות תקנות איכות הסביבה על הפעלת אזעקות ברכב. במקום לייצר גרסת תוכנה מקומית שלא תכלול הפעלת צופר, בחרו בטסלה למחוק את כפתורי ההפעלה של המערכת מהממשק במכוניות הישראליות.
מספר קטן של בעלי רכב קיבלו את החיבור בעדכון תוכנה בסוף דצמבר, אך מרגע שעלו בטסלה על הטעות נמחקה האופציה לשאר המשדרגים. גם כאן גילו הישראלים מעקף, והם מפעילים את רוב הפונקציות של ה"סנטרי" באמצעות חיבור של אפליקציות חיצוניות לרכב.
בטסלה לא מתכוונים למחוק את היכולות שרכשו הישראלים באמצעות הרישום בחו"ל, אך הבהירו כי אם תדרוש המדינה מסים על הרכישות, החברה תחייב את הלקוחות שביצעו את הרכישות. ברגע שתתחיל החברה להציע בארץ את השדרוגים, תיחסם האפשרות לרכוש אותם משווקים אחרים. בטסלה ישראל סירבו רשמית להתייחס למעקפי התוכנה שביצעו הנהגים הישראלים, אך אישרו כי מערכת הסנטרי עדיין חסומה מבחינת החברה לשוק הישראלי.
מרשות המסים נמסר בתגובה: "עמדת רשות המסים היא שערכן של תוכנות המשמשות להפעלת טובין, המגיעות יחד עם המוצר או צרובות במכשיר, מהווה חלק מערך הטובין לצורך מסי יבוא. ערכן של תוכנות ייעודיות המשמשות בהפעלתן הראשונית של פונקציות הקיימות בטובין, מהווה חלק מהערך לצורך מסי יבוא שלהן, גם אם התוכנות מיובאות בנפרד. עמדה זו חלה לגבי טובין רק אם מוטלים עליהם מסי יבוא נוספים מלבד מע"מ, כמכס, מס קנייה או היטלי סחר, זאת מבלי לגרוע מהחבות במע"מ המוטלת על יבוא תוכנות בהתאם לחוק מע"מ".