האם סוזוקי הטעתה צרכנים כאשר הגדירה את ג'יפון הקרוסאובר שלה כהיברידי, למרות שהוא מצויד במערכת הנעה פשוטה, זולה, אמנם עם תוספת חשמלית אך פחות חסכונית, אותה לנהוג לכנות היברידית "קלה" או "מתונה"? בנושא זה מתנהלת כבר תביעה ייצוגית נגד היבואן, מכשירי תנועה, ויצרנית הרכב היפנית, אבל דווקא בתיק אחר הביעה לאחרונה המדינה את דעתה בנושא.
1 צפייה בגלריה
סוזוקי S-קרוס
סוזוקי S-קרוס
סוזוקי S-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
מדובר בבקשה לתביעה ייצוגית נגד המדינה, בה היא נדרשת להעניק גם לסקודה אוקטביה - עם יחידת הנעה היברידית מתונה (Mild Hybrid) - הטבת מס כפי שקיבלו דגמי סוזוקי קרוסאובר המקבילים, בזכות הכרתם כרכב היברידי. עבור מי שמקבל רכב מהמעסיק מדובר בהנחת שווי שימוש של 500 שקל לחודש. את הבקשה הגישו עורכי הדין צחי פיסטל, אחמד מסאלחה ומתן גרפינקל, והיא מתנהלת בפני השופט שמואל בורנשטיין, בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.
בתגובה שהגישה בשבוע שעבר המדינה מטעם רשות המסים, ובה היא מבקשת לדחות את התביעה, נכתב כי "ברי כי האופן שבו נקטה הרשות לגבי רכב שהיבואן שלו יצר מצג לגביו שהוא היברידי, אינו משנה את עמדתה העקרונית, אף אם ניתנה בטעות הפחתה למי שאינו זכאי לכך".
יצוין כי סוזוקי אכן טענה במסמכי התקינה שסיפקה ליבואנית שלה בארץ כי הקרוסאובר, שעבר אמנם מתיחת פנים ומכונה כיום S CROSS (כפי שכונה בעבר) אך עושה שימוש באותה יחידת הנעה מדוברת, הינו רכב היברידי, ללא סייג. במשרד התחבורה אישרו את המסמכים.
יש לציין כי הגדרות המדינה - שנוסחו לפני כעשור, עוד לפני הצגת יחידות ההנעה ההיברידיות המתונות ולא עודכנו מאז - לגבי כלי רכב שזכאים להטבה אינן ברורות מספיק, ומגדירות רכב היברידי כאחד "שמצויד במנוע חשמלי שמסוגל לעבוד ביחד עם מנוע הבנזין או במקומו". זאת בניגוד לרכב היברידי קלאסי בו המנוע החשמלי מסוגל (גם) להניע בתנאים מסוימים את הרכב במקום מנוע הבנזין.
ברכב היברידי מתון, המצויד בסוללה צנועה במתח חשמלי נמוך, ובמנוע חשמלי בעל הספק נמוך מאוד, המערכת ההיברידית המתונה משמשת בעיקר להפעלת מערכות שונות כמו מתנע, והן מסייעות - אם בכלל - להפחתת צריכת הדלק והזיהום בעיקר בשיוט רגוע ובירידות, או נסיעה איטית מאוד בפקקים. אך היא אכן עובדת במקביל למנוע הבנזין, ובכך עונה לכאורה להגדרתה לצורך קבלת ההנחה.
ברשות המסים סירבו להשיב לשאלה אם לאור חוות דעתם כי מדובר ב"מצג שווא" מצד סוזוקי, המשווקת דגמים נוספים באופן דומה כמו סוויפט ואיגניס וזוכים להכרה כהיברידיות מצד המדינה, תדרוש הרשות את ביטול ההכרה ואת החזר הכספים שאיבדה המדינה בגללה. לדרישה כזאת יש תקדים: פולקסווגן העולמית, באמצעות היבואנית שלה בארץ, צ'מפיון מוטורס, שילמה למדינה 70 מיליון שקל בגלל הפרשי מיסוי כאלה עקב פרשת דיזלגייט.
מרשות המסים נמסר כי "מדובר בהליך שמתנהל בימים אלה בבית המשפט, ומטבע הדברים התייחסותנו תועבר לבית משפט". מיבואנית סוזוקי, חברת מכשירי תנועה, לא נמסרה תגובה.