בקצרה:
  • אחרי שנים של השקעה, סקודה נוטשת את השוק הסיני
  • המפעל המקומי שם ייצר את דגמי פולקסווגן במקום
  • הצ'כים יעברו להתמקד בשוק ההודי המתפתח
מתקשה למכור: סקודה צפויה לנטוש את השוק הסיני, אחד משווקי הרכב הגדולים בעולם, בגלל נתוני מכירות עגומים. אשתקד מכרה סקודה רק 56 אלף מכוניות ברפובליקה העממית, לעומת 600 אלף רכבים שמסרה באירופה באותה התקופה. מדובר בירידה של 80% במכירות בהשוואה לממוצע שנתי של 282 אלף מכירות בסין במהלך העשור הקודם (2011-2019).
נזכיר כי היצרנית הצ'כית הציגה בעבר דגמים ייחודיים וייעודיים רק לשוק הסיני כמו קודיאק GT וקאמיק בייצור מקומי בשיתוף SAIC. הפסקת ייצור דגמי סקודה בסין תפנה את המפעלים המקומיים להגברת ייצור של דגמי פולקסווגן, שנתפס בסין כמותג פרימיום והוא ריווחי יותר עבור הקונצרן.
עם הפנים להודו: נטישת השוק הסיני נובעת מהתחזקות מעמדם של המותגים הסיניים, כפי שגם ניתן לראות בשווקים אחרים בעולם, וגם לאור משברי ייצור והמחסור בחומרי גלם ממנה סובלת היצרנית הצ'כית גם בשיווק מכוניות בשוק האירופאי. נזכיר שהצרות של סקודה השנה לא מסתכמות בכך, שכן גם היציאה מהשוק הרוסי בעקבות המלחמה באוקראינה והסנקציות שהטילו מדינות המערב פגעה בכמות המכירות שלה.
האלטרנטיבה של סקודה תהיה הגברת החדירה שלה לשוק ההודי, הנחשב כיום למתפתח במיוחד ואינו רווי בתחרות כפי שהפך להיות השוק בסין. סקודה משווקת בחצי היבשת דגמים ייעודיים כמו רכב הפנאי הקטן קושאק ואת הסלביה כמחליפת הראפיד סדאן.
מה אנחנו חושבים: השוק הסיני עמוס כיום בתחרות עד כדי כך שסקודה מתקשה להתמודד בו בצורה רווחית. אחרי שנים של השקעה מסיבית של יצרניות רכב מערביות בסין היציאה של סקודה עשוי לסמן סוג של מהפך, שכן האירופאים, האמריקנים והיפנים עשויים למצוא עצמם ללא אפשרות להתחרות במותגים המקומיים. מבחינה זו סקודה היא אולי היצרנית הראשונה שנוטשת את השוק הסיני, אבל בסבירות גבוה היא לא האחרונה.