שוק הרכב האירופי יוצף עד שנת 2025 ב-800 אלף מכוניות חשמליות מתוצרת מותגים סיניים שונים, כך קובעת חברת המחקר &Strategy מקבוצת PwC. מהדו"ח שפרסמה עולה עוד כי כבר ברבעון השלישי בלבד נמכרו בעולם למעלה מ-2 מיליון מכוניות חשמליות, זינוק של 75% לעומת התקופה המקבילה ב-2021.
2 צפייה בגלריה
NIO ET7
NIO ET7
NIO ET7 - היא עוד לא כאן, אבל תגיע
יש לציין כי לא כל 800 אלף המכוניות מתוצרת סין שיגיעו לאירופה ב-2025 הן מותגים סיניים. שכן לפי הדו"ח, כ-330 אלף מהן יהיו כאלה שיוצרו בסין, אבל על ידי מותגים מערביים כגון טסלה, ב.מ.וו ודאצ'יה המשווקות כבר עתה באירופה דגמים המיוצרים בסין דוגמת מודל 3, iX3 וספרינג בהתאמה.
חשוב לא פחות, החלק הארי של המכירות הגיע מסין. רק ברבעון השלישי של השנה נמכרו בשוק הסיני 1.5 מיליון, כמעט הכפלה של מספר החשמליות שנמכרו במדינת הענק ברבעון המקביל אשתקד. באופן טבעי, כמעט כל החשמליות שנמכרו בסין הן מייצור מקומי.
לדברי מחברי הדו"ח, הזינוק המהיר בשוק הסיני העצום הפך את המדינה למובילה בתחום. אם ב-2020 תפסה סין כמחצית מכלל החשמליות שנמכרו בעולם, ברבעון השלישי של השנה עמד חלקה על 73%. יצרניות הרכב הסיני החשמלי נהנות כמובן מנתון המכירות האדיר, צוברות ניסיון רב בתחום ובכך משתוות אם לא עולות על מתחרותיהן במערב מבחינת פיתוח דגמים ויישום טכנולוגיות רלוונטיות. התוצרת המוטורית הסינית שנתפסה בעבר - ועדיין סובלת מכך בדגמים עם מנועי בנזין - כנחותה, יישרה קו עם המקובל בתעשיית הרכב העולמית. והתוצאות העסקיות בהתאם.
2 צפייה בגלריה
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y - עוד לא החשמלית הנמכרת בעולם, עוד מעט כן
(צילום: ניר בן זקן)
ומה קורה באותו זמן באירופה? בחמשת השווקים הגדולים ביותר ביבשת נרשמה צמיחה של 18% במכירת רכב חשמלי ברבעון השלישי של השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בצרפת הוכפל נתח שוק החשמליות בפחות משנתיים, מ-7% במהלך 2020 ל-14% ברבעון השלישי. בגרמניה (שוק הרכב החשמלי הגדול באירופה) ובריטניה עומד נתח שוק החשמליות מכלל מכירות רכב חדש על כ-15%. באיטליה וספרד לעומת זאת עומד נתח שוק החשמליות על 4% בלבד, משמעותית פחות מהמצב בשוק הרכב הישראלי שיסיים את השנה עם נתח של מעל 6%.
שוודיה והולנד הציגו ברבעון השלישי את הצמיחה הגדולה ביותר בנתח שוק החשמליות - 25% ו-20% בהתאמה. בנורווגיה נרשמה במפתיע דווקא ירידה של 21% לעומת הרבעון השלישי אשתקד, אך יש לזכור כי השוק החשמלי שם עומד ממילא על נתח שוק של כ-78%, כך שמדובר בשינוי שאינו נוגע לפופולריות של מקור ההנעה. בהקשר זה כדאי להזכיר כי שוק הרכב הישראלי שאירח מותג סיני בודד רק לפני שנים ספורות, צפוי להציע לא פחות מ-20 מותגים סיניים ב-2023, כולם כמעט ללא יוצא מהכלל עם דגמים חשמליים, חלקם הגדול אך ורק עם סוללה.