"מה המדינה רוצה לעשות עם השטח הזה, לחזור לגדל בו קוצים? לקחנו שטח שלא היה בו כלום והפכנו אותו במהלך השנים למסלול המוטורי מהטובים בישראל. עכשיו באים ואומרים לי שאני צריך להרוס את הכל", כך אומר ל"ידיעות אחרונות" עומרי פוקס מקיבוץ מרום גולן.
ב-14 השנים האחרונות טיפח פוקס עם חבריו שטח של כ-10 דונמים, צמוד למתחם סורי נטוש, ובנה בו פארק מוטורי בו מתאמנים מעל 100 ילדים מכל רחבי הגולן והגליל ברכיבה ספורטיבית על אופנועים. אלא שמבחינת המדינה מדובר במפירי חוק שפלשו לאדמת המדינה וכעת עליהם לפנותה.
הקרקע אכן שייכת לרשות מקרקעי ישראל, שהעמידה אותה לרשות הצבא וזה איפשר להקים במקום את הפארק. אלא שכעת הצבא מעוניין להחזיר את הקרקע לרשותו, והרשות דורשת להחזיר את הקרקע למצבה הקודם. "מדובר בשטח צבאי שעתיד לחזור לרשות המדינה. על פי דרישת הצבא פועלת הסיירת הירוקה לפנות מהשטח פעילות מסחרית לא מאושרת, שביצעה פלישה בלתי חוקית לאזור הצבאי", כך הרשות.
2 צפייה בגלריה
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
הרוכבים הצעירים - "הספורט הזה מצליח להוציא אותם מהבתים, מהמסכים"
(צילום: אפי שריר)
עבור הילדים והוריהם מדובר במכה. "יש כאן ילדים מכל הסוגים. מילדים ממחוננים ועד ילדים עם בעיות רגשיות ובעיות התנהגות קשות, בעיות לימודיות", מספר פוקס. "הספורט הזה מצליח להוציא אותם מהבתים, מהמסכים. הם מגיעים לכאן ומקבלים חינוך ספורטיבי, ומעבר לזה".
ברשות מתייחסים לפארק המוטורי כאל עסק מסחרי רווחי, אלא שלדברי פוקס כל הכספים שמשלמים ההורים מועברים להחזקת השטח, השקיה, גידור, הכשרת קרקע ועוד. "אי אפשר להקים בישראל מסלולים בצורה חוקית", אומר פוקס, "זה נופל על הבירוקרטיה, ולכן נולדות יוזמות כאלה. כרגע באו ונתנו לי אולטימטום לפיו עד סוף החודש יחזור השטח לקדמותו, אומר.
2 צפייה בגלריה
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
ילדים מתאמנים ברכיבה ספורטיבית על אופנועים ברמת הגולן
אימוני הרכיבה הספורטיבית בשטח המריבה
(צילום: אפי שריר)
הילדים ובני הנוער מפגינים שליטה מרשימה באופנועים, רוכבים לאורך המסלול המפותל וקופצים מעל הרמפות. "זו החבורה היחידה שבה כאשר אחד הרוכבים נופל כולם עוצרים לעזור ולהרים אותו, ולא מנצלים את המצב כדי לעקוף אותו", מתגאה רחל ממן, תושבת ראש פינה, ששניים מילדיה מתאמנים במתחם. "הרכיבה פה נותנת לי חופש, שחרור וריכוז", מוסיפה הבת, מעיין ממן, בת 15. "מעציב אותי מאוד שרוצים להרוס אותו. המסלול זה הבית שלנו, ואנחנו צריכים להילחם עליו".
בינתיים פנו הרוכבים למועצה האזורית גולן בבקשת עזרה, ושם מקווים כי הרשות תאפשר ארכה בלוחות הזמנים על מנת למצוא פתרון. במועצה אומרים כי פנו לרשות בבקשה לקבל את השטח כמו שהוא, על מנת לאפשר את המשך פעילות המוטוקרוס במקום. "בינתיים סורבנו בטענה של חוסר אפשרות תכנונית. יחד עם זאת, אנחנו בוחנים אפשרות להפעיל את המתחם עצמאית".