אוטובוס בלי נהג. משרד התחבורה מכריז היום (א') על ארבע קבוצות שיבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים, במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית בו לוקחות חלק גם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון. בחודשים הקרובים צפוי להתחיל הניסוי שיימשך כשנתיים, ולאחריו יופעלו - כך המדינה - קווי שירות שונים ללא נהג. הזכיינים הזוכים: מטרופולין, אגד, דן ונתיב אקספרס.
1 צפייה בגלריה
האוטובוס של Karsan הטורקית ישתתף בניסוי של מטרופולין
האוטובוס של Karsan הטורקית ישתתף בניסוי של מטרופולין
האוטובוס של Karsan הטורקית ישתתף בניסוי של מטרופולין
מטרתו של המיזם היא לבחון את ההיתכנות לשילוב רכב אוטונומי במערך התחבורה הציבורית בישראל, ולהכיר לציבור את עולם התחבורה האוטונומי, כך בהודעת המשרד. עוד אומרים שם כי תחבורה אוטונומית יכולה לסייע לייעל את מערך התחבורה הציבורית ובכך להפוך אותה לנגישה יותר ולהקטין את הגודש בכבישים, בין היתר תוך שיפור השירות, הבטיחות וחווית המשתמש. כמו כן צפוי המיזם לסייע בהתמודדות עם המחסור החמור בנהגים.
בשלב ראשון צפויות החברות הזוכות לבצע ניסויים בשטח סגור ובאזורים תפעוליים. בשלב השני יופעל קו שירות אוטונומי בכבישים ציבוריים. "באמצעות המיזם ניתן יהיה למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך תחבורה ציבורית אוטונומית, ולבחון את יכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה ציבורית. זאת כדי לאפשר לחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט להגדיל את מספר הקווים האוטונומיים", לשון ההודעה.
לדברי רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, "בחרנו את ארבע ההצעות הבשלות ביותר ונהיה מהראשונים בעולם לחבר בין טכנולוגיה אוטונומית לתחבורה ציבורית. המיזם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם המחסור החמור בנהגים". ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, הזכיר כי "לישראל עמדה מובילה וייחודית בתחום הניידות החכמה והאוטונומית".