בתחילת 2021 זכתה חברת סלופארק במכרז משרד האנרגיה לפיתוח והפעלת ישומון טעינה לאומי, שיציג מידע ואפשרויות תשלום לכלל העמדות הציבוריות בישראל. כמעט שנתיים חלפו, שמה של החברה שונה ל-cello והיישומון סוף סוף הושק. לפני מספר ימים למכשירי אנדרואיד בלבד, כעת גם למכשירי אייפון. עדיין תחת ההגדרה גרסת בטא, בשלב פיתוח מתקדם ולבקרת איכות של משתמשים חיצוניים.
1 צפייה בגלריה
מרצדס EQS
מרצדס EQS
עמדת הטעינה בצוקים. מהירה, אבל לא עד כדי כך
(צילום: הלל פוסק)
אבל בינתיים, היישומון מציג מידע חלקי ולא מדויק. כך למשל, למרות הגדרות המכרז כי כל החברות ייוצגו בו, עד עתה מופיעות בו רק החברות הגדולות, אפקון, EVedge, סונול EVI וג'ינרג'י, אף הן לא באופן מלא. חברות טעינה קטנות יותר דוגמת Yspot אינן מופיעות, וכך גם עמדות הטעינה של טסלה, שאינה מאפשרת עדיין שימוש למי שאינו בעל רכב מתוצרתה.
גם נתוני העמדות אינם תואמים את המציאות. בדיקה שערכנו העלתה כי העמדה המהירה של אפקון בלטרון מציגה הספקים שאינם קיימים עדיין בארץ, 375KW לשקע ה-CCS, או 277KW לשקע Chademo. בפועל עומדים ההספקים המרביים על 175KW או 43KW בהתאמה. עמדת ה-175KW בתחנת הדלק צוקים מציגה אף היא נתונים מהירים בהרבה. בנוסף, במקרים בהם הגענו לעמדה שסומנה כפנויה, הסתבר כי היא תפוסה.
הלאה. נתוני התעריפים לא מעודכנים בכל העמדות, ומספר העמדות הקיימות בפועל אינו תואם את זה המוצג באפליקציה. לדוגמה, עמדת סונול EVI בבאר שבע מציגה שקע אחד, אך על פי היישומון קיימים שני שקעים זמינים. יש לציין כי אחד מיכולות הישומון החשובות יותר היא אפשרות התשלום דרכו. זו אינה קיימת כלל.
יש להזכיר כי כבר לפני למעלה משלוש שנים פרסמה המדינה מכרזים להקמת אלפי עמדות טעינה ציבוריות, שאמורות היו להפוך פעילות עד לסוף שנת 2020. המספר בפועל קטן כמובן בעשרות אחוזים. כתוצאה מכך מתמודד שוק הרכב עם מחסור בולט בעמדות טעינה, המשפיע ללא ספק על רוכשי רכב. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית תפסו כלי רכב חשמליים נתח של כמעט 6% מכלל השוק.