בימים אלה מתנהל מירוץ חשמלי בין טסלה ישראל ליבואנית ג'ילי יוניון מוטורס, על תואר המכונית החשמלית הנמכרת בארץ. באשדוד עגנה השבוע אונייה עם משלוח ראשון של טסלה מודל Y מהמפעל החדש בברלין, ואילו באילת נפרק משלוח של כ-400 ג'ילי מסין. והיום (ד') רשומות במחשבי משרד הרישוי 1,454 דגמי טסלה מאז תחילת השנה, לעומת 1,410 דגמי ג'ילי גיאומטרי C, הדגם היחידי של היצרן שנמכר בארץ.
1 צפייה בגלריה
הפקקים באיילון דרום לכיוון אשדוד לפני ליל הסדר
הפקקים באיילון דרום לכיוון אשדוד לפני ליל הסדר
שוק הרכב הופך לחשמלי, ובאוצר נערכים למאבק
(צילום: קובי קואנקס )
אבל לא כולם חוגגים את הזינוק במכירות רכבים שאינם מזהמים מהאגזוז. טיוטת חוק ההסדרים שנחשפה בכלכליסט, כוללת הצעה של משרד האוצר לגביית מס נסועה ממכוניות חשמליות. ב-2021 נכנסו לקופת המדינה 21.5 מיליארד שקל ממסים על דלקים, רובם הגדול על מכוניות, ועוד כ-5 מיליארד שקל מגביית מע"מ על בנזין וסולר. סכומים שנמצאים בסכנה מבחינת המדינה, שכן על החשמל שצורכות מכוניות חשמליות אין מסים.
אמנם, כ-22 אלף חשמליות בצי-הרכב המקומי שמונה כיום כ-3.5 מיליון מכוניות פרטיות לא משפיעות, אבל המכה הקלה בכנף רשות המסים צפויה להפוך למשמעותית הרבה יותר ובקרוב, שכן נתח השוק החשמלי צפוי לזנק והכפיל עצמו פי כמה מדי שנה.
האוצר מציע להקים ועדה שבראשה יעמוד מנכ"ל המשרד, ובה יהיו חברים הממונה על התקציבים, מנכ"ל רשות המסים, מנכ"ל משרד האנרגיה, יו"ר רשות החשמל, מנכ"לית משרד התחבורה, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה והכלכלנית הראשית במשרד האוצר או נציגים שימונו על ידם.
הוועדה תדון בשלל ההשפעות של הצמיחה בשוק החשמליות, החל מהשפעות על צריכת החשמל, מיקומי עמדות טעינה ועד צריכת גז. אולם הוועדה תמנה צוות משנה שיעסוק במס נסועה. יש להזכיר כי עניין אובדן המסים לא מופיע כהצדקה להקמת הצוות, אלא הצורך ב"היערכות לכניסת רכבים חשמליים וכלי רכב היברידיים-נטענים, וכדי למנוע עליה בהשפעות חיצוניות שליליות הנגרמות משימוש עודף ברכבים אלו ובפרט בכל הנוגע להיקף הנסועה, ועל מנת לייצר ודאות בשוק".
לפי המסמך, הצוות יצטרך לגבש מדיניות מיסוי המשקפת את הנסועה בכלי רכב שאינם משלמים את מלוא העלות באמצעות מיסוי אחר, ויכין תוכנית להקמה ולהפעלה של מנגנון יישום המס, לרבות האופן שבו יגבה וייאכף. באוצר מציינים כי המס יבוסס על סכום באגורות לק"מ נסיעה וגביית המס תהיה באחריות יחידת הגודש שתוקם ברשות המסים, באותה תפיסת הפעלה ובאמצעות אותו מנגנון המוקם לצורך גביית מס הגודש.
באוצר טוענים כי "בטווח הארוך יהיה המס דומה למיסוי הממוצע לק"מ נסיעה בכלי רכב בנזין, בניכוי עלויות הזיהום והרעש", אולם מדובר בטענה ששומטת חלק גדול מההצדקה למס: באוצר טוענים באופן היסטורי כי בארץ מוטלים מסים כבדים על רכב חדש ועל דלק בגלל נזקים סביבתיים להם הם גורמים, עניין שפחות נוגע לרכב חשמלי. בין השורות ניתן להבין כי מס הנסועה על רכב חשמלי יהיה נמוך ממסי הדלק על רכבי בנזין ודיזל.
הוועדה תגיש את המלצותיה לשר האוצר בתוך תשעה חודשים ממועד קבלת החלטה על הקמתה, ושר האוצר יביא לממשלה הצעת החלטה בדבר יישום המלצות הוועדה בתוך חודשיים ממועד קבלתו.
כאשר המדינה טרם מימשה את ההבטחה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, להותיר את מס הקנייה על רכב חשמלי עממי על 10% עד שנת 2024 - במקום להעלותו כמתוכנן ל-20% כבר ב-2023- נראה שבירושלים החליטו למנוע מנהגי החשמליות להמשיך וליהנות מעלויות שימוש נמוכות יחסית.
גם בשאר העולם מתחילים להטיל מס נסועה על רכב חשמלי, כדי לאזן את הירידה בגביית מסים על דלק. בבריטניה המליצה בתחילת השנה ועדת התחבורה של הפרלמנט הבריטי לבחון הטלת מס כזה. הנהגים הבריטים משלמים כיום מסי דלק בסך 35 מיליארד ליש"ט, כ-4% מסך גביית המסים בידי הממשל הבריטי. הוועדה מעריכה כי לאור ההאצה ברכישת רכבים חשמליים בבריטניה, יירדו הכנסות הממשלה ממסים על דלק ב-5 מיליארד ליש"ט כבר ב-2028, וייעלמו ברובן עד שנת 2040.
ביולי אשתקד הפכה מדינת ויקטוריה באוסטרליה לראשונה בעולם שמטילה מס נסיעה על חשמליות. ויקטוריה מעניקה לכל רוכש רכב חשמלי מענק של 3,000 דולר אוסטרלי (6,810 שקל), וגובה על כל ליטר בנזין שנמכר בשטחה מס בסך 42.7 סנט (97 אגורות). כעת נדרשים לשלם בעלי חשמלית במדינה 2.5 סנט לכל ק"מ נסיעה, ובעלי רכב היברידי נטען (פלאג־אין) משלמים 2 סנט.