אם לא הספיקו בעיית ה"כלואים", המחסור בטסטים וההגבלה החדשה על החלפות מועדי המבחנים במקרה שתלמיד או מורה אינם פנויים, נוחתת כעת מכה נוספת על עשרות אלפי תלמידי ומורי הנהיגה. איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכריז על סכסוך עבודה בחברות בוחני הנהיגה וואן-טלדור ומילגם. זאת על רקע איומים ואלימות המופנים כלפי העובדים מצד נבחנים ובני משפחותיהם, ודרישת המעסיקים להגיע להסכמות קיבוציות להסדרת הנושא בדחיפות. בהסתדרות אומרים כי ניסו ליישב את הסכסוך באמצעות משא ומתן, אך ללא תוצאות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הכרזת סכסוך העבודה תאפשר להסתדרות לפתוח בשביתה במערך בוחני הנהיגה החל ב-7 באפריל, והיא צפויה לכלול 130 עובדים בחברת וואן טלדור ו-100 עובדים בחברת מילגם. שתי החברות מפעילות את מערך הבחינות המעשיות מאז הופרט ב-2018. מילגם מפעילה את השירות מאזור פתח תקווה צפונה, וחברת טלדור מאזור בני ברק ודרומה.
"במהלך תקופה לא ארוכה היו למעלה מעשרה מקרי אלימות כלפי עובדות ועובדי מערך הבחינות המעשיות", כתב יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, למנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק. "התרענו שמשרד התחבורה אינו מממש את סמכותו לפעול נגד מי שנקט אלימות, על-ידי דחיית מבחן הנהיגה המעשי שלו בשישה חודשים. נבחנים שהתנהגו באלימות מילולית או פיזית כלפי בוחנות ובוחני הנהיגה, ניגשים למבחני נהיגה מעשיים בחלוף תקופה קצרה בלבד.
"נבקשכם לקדם בדחיפות את תיקון החקיקה הנדרש ו/את שינוי המדיניות הנדרש אל מול משטרת ישראל ו/או הפרקליטות, על מנת שתקיפה פיזית או מילולית תיחשב כ'תקיפת עובד ציבור'. התנהלות אלימה זו של חלק מציבור מקבלי השירות כלפי מי שמבצעים את תפקידם הציבורי עבור מדינת ישראל, הינה בלתי נסבלת, ועלולה לגבות את חייהם של עובדי מערך בחינות הנהיגה המעשיות".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שיתמודד שוב על תפקידו במאי מול עופר עיני, אמר כי: "לצערי, האלימות בחברה הישראלית בכלל, וכלפי נותני השירות בפרט, כבר הפכה מזמן למכת מדינה. איננו יכולים להשלים עם מצב שבו עובדים לא יודעים אם יחזרו בערב לביתם בשלום, ולכן נאלצנו להכריז על סכסוך עבודה בחברות בוחני הנהיגה. אני קורא למשרד התחבורה להחמיר את הענישה כלפי אלו שנוקטים באלימות ולקדם את תיקוני החקיקה הנדרשים שיעזרו למגר את התופעה החמורה הזו".