אחרי שלוש שנות קורונה, שבהן בוטלו פעם אחר פעם - יותר מפעם אחת בכל אירוע - תערוכות הרכב הוותיקות של ז'נבה, פריז, פרנקפורט, דטרויט, ניו יורק ואחרות, נדמה שתערוכת שנגחאי שתיפתח השבוע מסמלת את החזרה לעניינים של התעשייה החבוטה. עם נגיף אחד זעיר ששיבש לחלוטין ושינה לתמיד את התנהלות האנושות, משבר שבבים חמור שגרם למשבר גלובאלי בחומרי גלם, אספקה ומלאים, מלחמות ומה לא. שלוש שנים שבהן התעשייה עברה ניעור של פעם בדור.
3 צפייה בגלריה
תערוכת הרכב של שנגחאי, לפני עשור בדיוק
תערוכת הרכב של שנגחאי, לפני עשור בדיוק
תערוכת הרכב של שנגחאי, לפני עשור בדיוק
(צילום: הלל פוסק)
אך אם להיות לגמרי כנים, גם לפני פרוץ המגיפה נדמה היה שזמנן של תערוכות הרכב קצוב. ההשתלטות המוחלטת של עידן האינטרנט על חדשות הרכב וההכרה בכך אצל היצרניות, הביאו רבות מהן לוותר על הכבוד של תשלום הון עתק למארגני תערוכה, תמורת הזכות להציג בה דגמים שנחשפו לפני זמן רב מכל זווית אפשרית, על כל מאפייניהם ולעיתים קרובות גם אחרי נסיעות התרשמות ראשונות. למסקרי התחום לא הייתה סיבה ברורה להשקיע בעצמם הון קטן באירוע, וגם הקהל הצביע ברגליים.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID7 החשמלית - השקת בסין
פולקסווגן ID7 החשמלית - השקת בסין
פולקסווגן ID7 החשמלית - השקת בסין
אבל תערוכת הרכב של שנגחאי, שתיפתח מחר (ג'), צפויה בכל זאת להיות הגדולה והמקיפה ביותר שראה העולם בשנים האחרונות. בנוכחות מרשימה של היצרניות הגדולות. פולקסווגן תתייצב עם שלושה מותגים גדולים (פולקסווגן, אודי ופורשה), נוכחות מלאה תהיה גם לג'נרל מוטורס, טויוטה, יונדאי-קיה, הונדה, סובארו, יגואר, לנדרובר, מרצדס, ב.מ.וו ואחרות. אצל חלקן יגיעו גם נציגים משדרת הניהול הבכירה ביותר. אבל יש גם נעדרים: קונצרן סטלנטיס על שלל מותגיו לא יופיע בתערוכה, וכך גם מותגי רנו, טסלה, מיצובישי וסוזוקי.
3 צפייה בגלריה
 סמארט 3 - הכי גדולה, הכי סינית
 סמארט 3 - הכי גדולה, הכי סינית
סמארט 3 - הכי גדולה, הכי סינית
אבל הסיפור הגדול עוד יותר שייך ליצרניות סיניות, מוכרות יותר או פחות, כמעט כולן עם שאיפות התרחבות לכיוון מערב. לא במקרה מוצף שוק הרכב הישראלי בשנתיים האחרונות ברשימה ארוכה של מותגים סיניים, חלקם לא מוכרים אפילו למומחי התחום. כי אנחנו בעידן החשמל, בו היתרון הברור של יצרניות מערביות, יפניות וקוריאניות, התפוגג במהירות. המלחמה על עתיד עולם הרכב פרצה, ומפגם הכוח של תערוכת שנגחאי מבהיר היטב להיכן נשואות פניה של התעשייה.
וכמו בכל תערוכה גדולה, יש לנו כבר רשימת חשיפות מוכרת, ארוכה ומרשימה במיוחד. אצל המותגים המערביים, פולקסווגן תציג את הסדאן החשמלית ID.7, הונדה תציג שני דגמי קונספט של תת המותג החשמלי e:N, טויוטה תחשוף שני דגמים חשמליים חדשים ממשפחת ה-BZ (שבשלב הראשון מיועדים לשוק הסיני) וגם ניסאן תחשוף דגם קונספט חשמלי לשוק המקומי, לצד מכונית קונספט פתוחה ומרהיבה בשם מקס-אאוט. כן, גם היא חשמלית.
בתחום היוקרה יהיה מעניין לא פחות, כאשר מזראטי תחשוף גרסה חשמלית בשם "פולגורה" לרכב הפנאי גרקאלה, פורשה קאיין יחשף לאחר מתיחת פנים משמעותית, מרצדס תציג את גרסת המייבאך האולטרא-מפוארת של רכב הפנאי החשמלי EQS SUV, לקסוס תחשוף דור שני למיניוואן היוקרתי LM (שלראשונה יגיע גם לאירופה), מיני תציג את האייסמן, רכב פנאי חשמלי חדש שייוצר בסין, לצד גרסת קבריו למיני החשמלית המוכרת, בעוד אודי תציג תוכניות יומרניות להשתלבות במירוצי הפורמולה 1.
באופן טבעי, זו תערוכה משמעותית במיוחד עבור תעשיית הרכב הסינית, שתנסה להצל את העניין הרב שמעורר האירוע במערב, לצורך חשיפת דגמים חדשים בייצור מקומי. עבור ג'ילי ו-BYD, שני תאגידי הענק שכבר הציבו רגל איתנה בשווקי המערב, האירוע חשוב במיוחד. במותגי קבוצת ג'ילי יחשפו רכב הפנאי-קופה פולסטאר 4, סמארט 3 וזיקר X - כולם כמובן עם הנעה חשמלים. לצידם סביר להניח שיוצגו גם דגמי תת המותג הצעיר גלאקסי, שנחשפו לפני פחות מחודשיים.
אצל BYD, שרק לאחרונה נהגנו בדגמיה החדשים סיל ודולפין, תוצג גם מכונית עירונית בשם סיגל, לצד שני דגמים מרשימים במיוחד של תת המותג יאנגוואנג - רכב שטח גדול בשם U8 ומכונית על קיצונית עם ארבעה מנועים חשמליים והספק של 1,100 כ"ס, בשם U9.
ניו, יצרנית סינית שכבר הציגה כמה רכבים מרשימים, תחשוף בשנגחאי את מתיחת הפנים לרכב הפנאי ES6, שצפוי להגיע לאירופה, וגם תכנית מסקרנת להחלפת סוללות - בדומה למודל הזכור של בטר פלייס. בביתן של אקספנג אפשר יהיה להתרשם מרכב פנאי חדש בשם G6, אצל הייפיי האוונגרדית יוצג רכב פנאי קומפקטי בשם Y, לקראת חדירה מתוכננת לאירופה, ואילו MG תציג בתערוכה מכונית רודסטר מעוצבת - שתהיה אחת החשמליות הפתוחות הבודדות בעולם.
וזו רשימה חלקית. עקבו אחרינו בימים הקרובים.