בקצרה:
  • טסלה מפרסמת דו"חות עמוסי שיאי מכירות ורווח
  • אילון מאסק מבהיר: לא יהיו מוצרים חדשים ב-2022
  • מאשר דחית סייבר טראק, מכחיש פיתוח סדרה 2 זולה
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: AP)
שוברת כל שיא אפשרי ובכל זאת מאכזבת את מעריציה. יצרנית הרכב החשמלי טסלה פרסמה את דו"חות הרבעון האחרון של 2021 והכתה בענק את התחזיות. הרווח הנקי ברבעון עמד על 2.3 מיליארד דולר, זאת לעומת הרבעון המקביל ב-2020 שהסתיים עם רווח של מעט יותר מעשירית - 270 מיליון דולר. ההכנסות זינקו ברבעון ל-17.7 מיליארד דולר, צמיחה של 67% (10.7 מיליארד) לעומת התקופה המקבילה ב-2020. בסך הכל מכרה ברבעון מעט יותר מ-305 אלף מודל 3 ו-Y חדשות וכ-13 אלף מודל S ו-X.
כצפוי, גם נתוני השנה שוברי שיאים. טסלה מכרה במהלך 2021, בה מרבית היצרניות התמודדו עם משבר שבבים ובעיות בשרשרת האספקה, לא פחות מ-936 אלף מכוניות חדשות, עלייה של 87% לעומת 2020 וזינוק מרשים בהרבה מהערכות מוקדמות לפיהן תגדיל מדי שנה את מכירותיה בכ-50%.
מתוך כלל המכוניות שמכרה אשתקד, כ-906 אלף הן מדגמי Y ו-3 שיוצרו בארה"ב וסין, וכ-24 אלף מדגמי S ו-X. שני דגמים מיושנים אלה - ה-S בת 12, ה-X בן 7 - רשמו דווקא ירידה בכ-50% לעומת נתוני 2020, שכן בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה יוצרו מהם מעט מאוד, עקב הסטת כל משאבי הייצור לטובת ה-3 וה-Y. לפי הערכות, במהלך 2022 תמכור היצרנית מספר גבוה בהרבה של שני הדגמים היקרים.
ומה בנוגע לדגמים צפויים חדשים? כאן אכזב מאסק כשהבהיר כי כרגע לא מתבצעות פעולות כלשהן לקדם מודל 2 קטנה וזולה לקראת שלב הייצור. בניגוד להשערות שונות, חלקן גם כאלה שתרמו לביטחון המשקיעים במניית החברה, "אין כרגע תכניות לטסלה זולה יותר ואנחנו לא עובדים כלל על מכונית של 25 אלף דולר", אמר בהתייחסו לתג המחיר שהוצמד ל'טסלה קטנה וזולה'. "כנראה שתהיה כזו בשלב כלשהו בעתיד, אבל כרגע אנחנו עסוקים עד מעל הראש עם מה שיש. למעשה, אנחנו מתקשים להתמודד אפילו עם זה".
"אנחנו ממוקדים בניסיונות לנצל באופן מיטבי את מאגר השבבים שיש בידינו. לכן לא יהיה זה נכון להציג כרגע רכב חדש שעשוי אף להקטין את סך המכוניות שאנחנו מייצרים, בוודאי לא להגדיל אותו", אמר. "ואם כבר מתייחסים להקטנת הוצאות על תחבורה (למשל רכב קטן-מידות וצנוע-מחיר, ה.פ), מוניות רובוטיות יסייעו לזה הרבה יותר מדגם חשמלי נוסף", הוסיף.