סין צפויה לשנות זמנית את מגבלות הייצור שהטילה על יצרניות רכב חשמלי ובמקביל תדחה בכחצי שנה את כניסתם לתוקף של תקני זיהום אוויר מחמירים. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס מפי מקורות מקורבים לנושא. בכך מעוניינת סין להניע את תעשיית הרכב הגדולה בעולם שנעצרה כמעט-כליל במהלך החודשים פברואר-מרס כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה בסין, המדינה הראשונה שהתמודדה עם תוצאות המגיפה. במהלך חודש פברואר נרשמה ירידה של 79% במכירות רכב חדש בסין והירידה הצפויה לחצי השנה הראשונה עומדת על כ-10%.
2 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סין העיר ווהאן לקראת הסרת סגר
נגיף קורונה סין העיר ווהאן לקראת הסרת סגר
סין - התחבורה שותקה
(צילום: רויטרס)
אתמול הובהר כי נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, ביטל את מרבית החלטות ממשל אובמה הנוגעות לתקני זיהום אוויר, שחלקן צפוי להכנס לתוקף בשנים הקרובות ואשר נועדו להקטין משמעותית את פליטת המזהמים מצי הרכב העצום בצפון ארה"ב. טראמפ טען עוד לפני שנבחר לתפקיד כי תקני זיהום האוויר צפויים לפגוע ביצרניות הרכב האמריקאיות שיידרשו להשקיע הון עתק כדי לעמוד בהן.
ממשל אובמה קבע כי מדי שנה יידרשו היצרניות לשפר ב-5% את רמת זיהום האוויר מצי הרכב שהן משווקות עד 2026, בעוד ממשל טראמפ קבע כעת כי מידת השיפור הנדרש תעמוד על 1.5%. בכך יסייע טראמפ ליצרניות מקומיות ולוועדי העובדים הגדולים במשק, אך יפגע בתחרותיות של דגמים אמריקאיים באירופה למשל.
2 צפייה בגלריה
שנחאי - כך זה נראה בעבר
שנחאי - כך זה נראה בעבר
שנחאי - כך זה נראה בעבר
(צילום: AFP)
הדיווחים על יוזמת הממשל הסיני החלו לאחר שבתחילת השבוע אמר סגן שר התעשייה כי סין עשויה "לבצע התאמות ביחסה לכלי רכב עם יחידות הנעה נקיות ולתקנים הנוגעים להם במטרה לשפר את תעשיית הרכב". בסין מקווים כי כבר ב-2025 יעמוד נפח המכירות של כלי רכב עם אנרגיה אלטרנטיבית - חשמליים, היבריידים-נטענים ומימן - על 25% מדי שנה, לעומת כ-5% בשנה החולפת.
עם זאת, הממשל הסיני מעוניין להקל זמנית על היצרניות במטרה לאפשר לתעשייה לחזור לעצמה ולהתמודד טוב יותר עם עצירת המכירות - בעיקר עבור יצרניות שאינן מתמקדות דווקא ברכב חשמלי, ומייצרות עדיין מנועי בנזין מזהמים. מבקרי התכנית טוענים כי בכך דוחקת סין ביצרניות לוותר על השקעה נדרשת בשיפור היעילות של מנועי הבנזין הקיימים. גם יצרניות רכב עם דגמים חשמליים בארסנל יצאו נשכרות, שכן יוכלו לדחות תכניות לפיתוח טכנולוגיה יקרה והשקת דגמים חדשים.