משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל הממשלתית המפקחת על זכיינית כביש 6, בוחנים הקמת מתקנים סולאריים להפקת חשמל בשטחי המחלפים לאורך הכביש. החברה השלימה מיפוי של השטחים לאורך הכביש ואיתרה במתחמי 12 מחלפים 1,450 דונם שאינם מנוצלים, ובהם ניתן יהיה להקים מתקנים שיפיקו 100 מגה וואט.
1 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל קרמר)
בשבועות הקרובים צפוי עדכון של תוכנית המתאר הארצית למתקנים פוטו-וולטאיים אשר יאפשר לראשונה הקמתם בשטחי מחלפים, בקירות תמך ובקירות אקוסטיים. חוצה ישראל בוחנת היתכנות להקמת מתקנים בפרויקטי החברה, הן באופן עצמאי והן באמצעות זכיינים קיימים או עתידיים. גם נתיבי ישראל מקדמת מהלך דומה, כאשר בשני המקרים המטרה היא לנצל שטחים שכיום לא ניתן לבנות בהם בגלל הקרבה לכביש ראשי.
הכוונה היא לצאת למכרז להקמת המתקנים עד סוף השנה, ושמתקן ראשון יתחיל לפעול עוד ב-2022. הצבת מתקנים סולריים בקרבת מחלפים תוכל לקדם גם הקמת חניוני טעינה לרכב חשמלי עבור הנוסעים בכביש, שיקבלו את הזרם שלהם מהמתקנים הסולאריים. שימוש ביכולות אגירת חשמל יוכל לאפשר טעינה גם בשעות החשכה.
בכביש 6 עוברים כיום 270 אלף כלי רכב מדי יום. בימם אלה מוקמים בכביש תשעה מפרצי חירום (שלושה כבר נפתחו לשימוש) וארבעה מפרצי מנוחה לאורך הכביש. מפרצי המנוחה יכללו עשרות חניות לרכבים פרטיים,אוטובוסים ומשאיות לרבות עמדות טעינה חשמליות. במקביל מקדמת החברה תוכנית להקמת חנויות נוחות חדשות במפרצי המנוחה. בנוסף בוחנת חוצה ישראל את הקמתם של מתקנים סולאריים בפרויקט הרכבת הקלה מחיפה לנצרת, על גבי גג הדיפו (המרכז הלוגיסטי) בקריית אתא, בשטח כולל של 28 דונם.
"הקמת מתקנים פוטוו וולטאים בשטחי מחלפים תמקסם את משאבי המדינה לטובת הציבור ותתרום לכלכלת המדינה ולאיכות הסביבה״, אמרה שרת התחבורה מירי רגב.