אילן כרמית, ממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים ומי שהעיד עדות שקר בבית המשפט, עשוי לעמוד לדין בעבירות של עדות שקר ושיבוש הליכי משפט. כך הודיעה היום (ד') פרקליטות מחוז חיפה לבא-כוחו של כרמית אשר העיד בעבר כי היה נוכח במבחני אמינות שנערכו בהולנד למצלמות המהירות א3. יש להזכיר בהקשר זה כי נלפני כשנה המליץ נציב תלונות הציבור, דוד רוזן, כי היועץ המשפטי לממשלה ינקוט צעדים פליליים גם נגד תובעים במשטרה, בטענה כי הסתירו מבית המשפט ומצוות ההגנה חומרים הקשורים לאמינות מצלמות המהירות, וכמו כן המליץ על הדחתה של נצ"מ שרית פיליפסון, ראש לשכת התביעות במשטרת התנועה, בעקבות הסתרה ושקרים של התביעה המשטרתית בבית המשפט. פיליפסון אכן הועברה מתפקידה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
כרמית, כך נטען בעבר, התבקש בתחילת 2012 על-ידי משטרת ישראל להעניק חוות דעת מומחה בנוגע לאמינות מערכת א3', מערכת מצלמות אכיפת מהירות אלקטרונית-אוטומטית, בה עשתה שימוש משטרת ישראל. מספר שנים מאוחר יותר, ניהלה בבית משפט השלום בעכו יחידת התביעות של המשטרה תיק פלילי, נגד נהג שהואשם בנהיגה במהירות שעולה על המותר. אל אותו נהג צורפו תשעה תיקים נוספים שעסקו באותן עבירות ואשר נוהלו על-ידי עו"ד תומר גונן.
לדברי הפרקליטות, "במהלך 2016 לצורך הוכחת תקינות תו התקן של מערכת א-3, הוגשה לבית המשפט חוות דעת של מר אילן כרמית, שלימים התברר כי הכילה מספר פרטים כוזבים. בהמשך לכך, במהלך עדותו של מר כרמית בבית המשפט נמסר על ידו בכזב, כי הוא נכח ב-10 ניסויי שדה שערכה המעבדה הלאומית בהולנד, וכי ב-490 ניסויים נוספים, נכח עוזרו ממכון התקנים. זאת, שעה שהתברר שכלל לא נערכו ניסויים כאמור בהולנד וממילא לא נכח כל גורם ממכון התקנים בניסויים שנערכו כביכול.
כך קבע בית המשפט כאשר החליט כי מצלמות המהירות לא הוכחו כאמינות: "המומחה לא אמר אמת בבית המשפט עת העיד שהוא ואחרים מהמכון נכחו בניסויים שבוצעו בהולנד לצורך דיוק המדידה של המערכת. בהתאם, יש לתת לעדותו משקל נמוך אם בכלל".
בא כוחו של כרמית, עו"ד ירון קוסטליץ, אמר כי "הצטערנו מאוד לקבל את ההזמנה לשימוע, שכן סברנו כי תיק החקירה ייסגר ללא צורך בשימוע. אנו משוכנעים שנצליח לשכנע את הפרקליטות בשימוע לסגור את התיק, שכן לא נפל רבב במר כרמית".