זה היה באוויר, דווח לראשונה לפני כחודשיים, ועכשיו זה רשמי: הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) הודיעה היום (שני) רשמית כי פתחה בחקירה הנוגעת למערכת אוטו-פיילוט, בה מצוידות מכוניות מתוצרת טסלה ואשר מאפשרת נהיגה אוטונומית. לדברי הממשל, החקירה תתמקד בחשד כי המערכת מתקשה לזהות כלי רכב. החקירה רלוונטית ל-765 אלף מכוניות מתוצרת החברה האמריקאית, מדגמי 3, Y, X, ו-S וקרוב לכל מכוניות טסלה שנמכרו בארה"ב בין 2014 ל-2021.
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל S מול בואינג 737
טסלה מודל S מול בואינג 737
טסלה מודל S מול בואינג 737
בתאונות שאירעו ומתועדות על-ידי הרשות לבטיחות נפצעו 17 בני אדם ואחד נהרג. לפי הרשות, מאז 2018 תועדו 11 תאונות בהן מכוניות טסלה הופעלו באופן עצמאי עם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית פועלת, ופגעו ברכבי הצלה שהגיעו למקום תאונה. זאת למרות שנהגי אותם כלי רכב פעלו כשורה והפעילו אמצעי זיהוי כגון אורות מהבהבים, אבוקות סימון ולוחות עם חצים מוארים או קונוסים, כולם נועדו להזהיר מפני אתר תאונה וכלי רכב חונים.
ה-NHTSA אישרה כי שלחה מאז חודש יוני 2016 צוותי בדיקה ל-31 תאונות בהן הייתה מעורבת מערכת נהיגה חצי-אוטונומית, עם בקרת שיוט אדפטיבית המונעת קרבה לכלי רכב מלפנים ושומרת עצמאית על נתיב הנסיעה של יצרניות שונות. ב-25 מתוך התאונות שנבדקו נהרגו 10 בני אדם במעורבות מכונית טסלה.
מלבד בדיקת יעילות המערכת, החקירה עשויה לקבוע באיזה תנאים אסור להפעילה ועל הנהג לתפעל את הרכב באופן מלא וללא עזרת מערכות אלקטרוניות. בנוסף עשויה החקירה לקבוע כי על חברת טסלה לבצע ריקול של כל מאות אלפי המכוניות אותן מכרה בארה"ב לצורך עדכוני תוכנה ותיקון.
לפני חמש שנים תועד הרוג ראשון במכונית טסלה שנסעה עם מערכת אוטו-פיילוט השנויה במחלוקת. זה היה ג'ושואה בראון מאוהיו, איש הכוחות המיוחדים לשעבר ובעל חברה שעסקה בטכנולוגיה מתקדמת. מכונית הטסלה בה נהג לא זיהתה משאית ענק שפנתה על כביש מהיר בוויליסטון, פלורידה, התנגשה בה מבלי להאט כלל ונמחצה.
הסוכוניות מדווחות כי מחברת טסלה לא נמסרה עדיין כל תגובה.