שש שנים לאחר שהובטחה, מפרסם הממונה על הביטוח במשרד האוצר את טויוטת רפורמת השמאים והמוסכים, הזוכה מיד לביקורת חריפה מאנשי המקצוע. בהודעה לעיתונות שפרסם הממונה הפורש של שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, התגאה כי "במיוחד בעת הזו קיימת חשיבות בקידומן של הוראות שיובילו להפחתת עלויות, שיפור השירות, שכלול התחרות, וצמצום ניגודי העניינים בתחום ביטוח הרכב. הרפורמה צפויה להוזיל את עלות תביעות ביטוח רכוש ותתרום להמשך התחרות הבריאה בענף לטובת המבוטחים".

עיתוי בעייתי

אולם למרות שהייתה בעבודה שנים ארוכות, ופורסמה אחרי שאיגוד השמאים הציג לממונה את נוסח העתירה לבג"ץ שיגיש בשל העיכובים, פורסמה הרפורמה בעיתוי נוח לממונה, בעת שוועדת הכלכלה האחראית לנושא לא יכולה לעסוק בו בגלל הבחירות, והח"כים לא יכולים להציג בעצמם או באמצעות אנשי מקצוע השגות על המהלך.
רשמית אמורה הרפורמה להגדיל את כמות מוסכי ההסדר להם יש הסכמי עבודה עם חברות הביטוח, המספקות להם חלפים לביצוע תיקונים, והשפעה על אופי התיקון. בין היתר מנסים אנשי הממונה לשפר את תדמית המוסכים באמצעות שינוי ההגדרה ל"מוסך מוסכם", יש גם הוראות שנועדו להוזיל את עלות התיקון לחברות הביטוח, על ידי הגבלת מחיר החלפים שתשלם החברה, ובכך להוזיל מחירי ביטוח.
כדי לצמצם את ניגודי העניינים, נקבעו הוראות האוסרות להשפיע על מוסכים ועל הליך תיקון הרכב, ובפרט איסור על סוכן ביטוח לקבל כל עמלה או טובת הנאה ממוסך או משמאי, כולל באמצעות תשלום על "ייעוץ".
אולם יש מי שסבור אחרת. יו"ר ארגון המוסכים, רונן לוי, אומר כי "בניגוד להודעת הממונה, הרפורמה דווקא מקשה על מוסכים נוספים לעבוד עם חברות הביטוח. החברות יוכלו להמשיך לשלוט במי יקבל את התיקון באמצעות פער מחירי ההשתתפות העצמית בין מוסכי ההסדר למוסכים העצמאיים, וכעת אף לא יהיו מחוייבות באישור הממונה לפערים, אלא רק בהודעה למבוטח".
לוי מוסיף כי "התיקונים ימשיכו להיות מנותבים לנבחרת המוסכים של חברות הביטוח. בנוסף יגדלו סכומי התיקון שאפשר לבצע באמצעות ביטוחי משנה, ללא תשלום השתתפות עצמית. מה שהתחיל כסעיף להחלפת פנס או מראה, כבר מגיע לאפשרויות של תיקונים ב־10,000 שקל, באמצעות ארבע חברות שמספקות ביטוח כזה, תיקונים שיבוצעו במוסכים ספציפיים, ולא יהיה להם תיעוד בהיסטוריה הביטוחית של הרכב. בסוף הממונה לא באמת דאג פה לצרכן".

ניגוד עניינים

הממונה על הביטוח מתגאה גם בהרחבת רשימת השמאים שבעל הרכב יוכל להזמין כדי לפקח על התיקון, ולהבטיח שיהיה איכותי ובטיחותי. אולם הנהגים עדיין לא יוכלו לבחור אוטומטית בכל שמאי שירצו, אלא שהבחירה תהיה אקראית מתוך רשימה של שמאים שיכנסו למאגר של חברות הביטוח, וקשורים בהסכמים עימן. רשימה כזאת מזמינה איתה ניגוד עניינים מובנה, בין העצמאות המקצועית של השמאי, לבין ההעדפה של חברת הביטוח להוזיל את עלות התיקון.
בפועל כוללת הרפורמה הוראות שיקשו על בעל הרכב להעדיף שמאי שאינו ברשימת חברות הביטוח. כך למשל במקרה של שמאי מהרשימה יש לה 72 שעות לאשר את הדוח שלו, במקרה של שמאי שאינו ברשימה מתיר להן הממונה לעכב את האישור עד שבוע ימים, עוד זמן שבו שוהה הרכב במוסך.
יהודה יגן, יו"ר איגוד השמאים, משמיע טענות דומות: "ייעודו של ההסדר המוצע הוא לא שמירת זכויותיו של המבוטח, אלא רק לטובת המבטחים והגברת שליטתם על השמאים על דרכי התיקון. הטיוטה הינה כניעה מוחלטת לרצון המבטחות לשלוט שליטה מוחלטת בתיקון התאונות תוך ריסוק מעמד שמאי הרכב, פגיעה בעצמאותם והכל כדי להביא להורדת עלות התיקון על חשבונו של המבוטח. בחירה אקראית של השמאי תהפוך את השוק לפרילנסרים שיהיו חלשים יותר בעמידתם מול חברות הביטוח ונוגדת את חוק חופש העיסוק של השמאים".
ובעוד הממונה על הביטוח פרסם טיוטת רפורמה, משרד התחבורה טרם פרסם רפורמה שהבטיח לערוך בתחום החלפים, שתבטיח שמירה על איכות החלפים מול השליטה של חברות הביטוח בשוק באמצעות הנחות ענק שהן דורשות ומקבלות מיבואני החלפים. זאת על חשבון הנחות קטנות יותר שמקבלים מוסכים, ומחירים גבוהים שנגבים מבעלי רכב שרוכשים חלפים בעצמם.