דו"ח איגוד יבואני הרכב שמתפרסם היום חושף כי במהלך השנה החולפת עלו על כבישי ישראל 289,291 מכוניות חדשות, שיא מכירות שנתי חדש עם כ-2,500 מכוניות יותר מהשיא הקודם שנקבע ב-2016 ושנה ראשונה של עלייה לאחר ארבע שנות ירידה רצופה במכירות.
1 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה הפגיזה בדצמבר
(צילום: ניר בן זקן)
למרות שנראה היה כי השוק בדרכו לחצות את רף 300 אלף המכוניות החדשות, ברור היה כי זו עשויה להיות משימה קשה שכן מעבר לכך שדצמבר הוא חודש איטי יחסית באופן היסטורי בו הצרכן מעדיף להמתין לשנה הבאה, הפעם התווספו לכך גם בעיות מלאי קשות אצל חלק ניכר של היבואנים, פועל יוצא של משבר השבבים המכה בתעשייה ובעיות במערך השינוע.
ולפחות אצל חלק מהיבואנים, השנה רשם דצמבר נתוני שפל יוצאי דופן עם סך מכירות על פני כל השוק של 4,122 מכוניות בלבד. המנצחת הגדולה של החודש האחרון היא טויוטה היפנית שמכרה 2,365 מכוניות חדשות, כמעט 60% מסך כל המכוניות שנמכרו בדצמבר בישראל.
רק לשם השוואה - מובילת השוק יונדאי, ששברה את שיאה שלה השנה עם למעלה מ-43 אלף כלי רכב חדשים, מכרה במהלך כל חודש דצמבר 60 מכוניות. בחישוב גס ומהיר, יונדאי מכרה השנה בכל שעה כ-17 מכוניות חדשות ובמילים אחרות, בכל חודש דצמבר החולף מכרה פחות מכוניות מכפי שהיא מוכרת ביום עבודה ממוצע לפני הפסקת צהריים.
קיה עשתה דווקא עסקים לא רעים וסיימה כסגנית המכירות בדצמבר עם 590 מכוניות חדשות, אבל ההישג המרשים של טויוטה הזניק אותה מעל הקוריאנית שסיימה רק שלישית אחרי קרב צמוד במהלך כל השנה עם ענקית הרכב היפנית. רביעית בסיכום השנה סיימה סקודה, אף היא עם מספר דו ספרתי של מכוניות חדשות שמסרה בחודש החולף - 69 בלבד.
מאזדה מסרה 109 מכוניות בדצמבר, מיצובישי 90, אבל על סיאט עבר החודש הגרוע ביותר בין עשרת המותגים הנמכרים בישראל ב-2021. היצרנית מספרד השייכת לקונצרן פולקסווגן מסרה 14 מכוניות בלבד במהלך חודש שלם. ניסאן שמתחתיה מסרה 88 מכוניות וסוזוקי במקום התשיעי סיימה שלישית בדצמבר מעשרת הגדולות, עם 230 מכוניות. שברולט הצליחה למכור 16 מכוניות בכל דצמבר, ובכך ויתרה על הכבוד המפוקפק לטובת סיאט.

ניתוח מלא של שנת השיא החולפת יתפרסם בהמשך