מתוך כרבע מיליון כלי רכב חדשים שעלו על כבישי ישראל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, חלקם של ההיברידיים-נטענים והחשמליים ממשיך לעלות. למרות שרכבים חשמליים עדיין מהווים נתח שוק קטן מסך מכירות רכב חדש, מדובר בזינוק משמעותי מ-0.7% אשתקד ל-3.2% כיום. במספרים, כמות המכירות של הרכבים החשמליים עלתה מ-1,241 רכבים אשתקד לכמעט 8,000 כעת.
4 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3 יונדאי איוניק 5
טסלה מודל 3 יונדאי איוניק 5
(צילום: ניר בן זקן)
חלק משמעותי מהגידול נובע מהתחלת השיווק המקומי של טסלה, המחזיקה ביותר ממחצית מסך המכירות של רכבים נקיים מזיהום, או במילים אחרות: מתוך כל חמישה רכבים חשמליים שנמכרו בישראל השנה, שלושה היו של היצרנית מעמק הסיליקון. הנתון של טסלה מרשים במיוחד לאור העובדה שהיצרנית משווקת כרגע בישראל דגם אחד בלבד, המודל 3, ללא אולם תצוגה מסודר וללא שירותי טרייד אין.
במקום השני נמצא MG ZS EV שכבר הספיק לצבור ותק יחסי בעולם החשמלי. גם את המקום הבאה ברשימה תופס דגם תוצרת סין - אייויס U5 שמשיג את המקום השלישי וזאת מבלי שכלל נפתח אולם תצוגה לדגם. אודי e-tron מוביל את המכירות בקרב דגמי היוקרה, ואילו יונדאי איוניק 5 מסתפקת בינתיים במקום העשירי. צבר ההזמנות שאספה יבואנית יונדאי גדול בהרבה, ועתיד לבוא לידי ביטוי בנתוני המסירות במהלך שנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
MG ZS EV יונדאי קונה EV
MG ZS EV יונדאי קונה EV
(צילום: ניר בן זקן)
החשמליות הקטנות והזולות יחסית לא זכו עדיין להצלחה משמעותית: רנו זואי הוותיקה מסרה 110 יחידות, אופל קורסה-e הסתפקה ב-44, פיז'ו 208e - מסרה 38 יחידות, ואילו פיאט 500 החדשה מסרה 30 יחידות בלבד. האחרונה עלולה להיתקל בקושי מובן אצל הלקוחות הוותיקים של הדגם, שחיים לרוב בסביבה העירונית - שם עדיין אין תשתית מספקת של עמדות טעינה. אצל האחרות ניתן לתלות את המספרים הנמוכים בתמחור הגבוה יחסית של הדגמים: פיז'ו ואופל מוכרות את דגמי הסופר-מיני החשמליים במחירים של 148-153 אלף שקלים, גבוה בעשרות אחוזים מהתמחור המקובל לדגמי סופר-מיני עם הנעה מסורתית.
בתחתית הטבלה ניתן לזהות כמה דגמים בודדים שהגיעו ארצה לטובת בדיקות שונות לפני התחלת השיווק, בהם פולקסווגן ID.4, טסלה מודל Y וג'ילי גיאומטרי C. זו האחרונה צפויה להתחיל להימכר בתוך שבועיים - עבור האחרות תיאלצו להמתין זמן ממושך יותר.
החשמליים הנמכרים ביותר (ינואר עד ספטמבר 2021):
1. טסלה מודל 3 עם 4,706 יחידות
2. MG ZS עם 1,181 יחידות
3. אייווייז U5 עם 280 יחידות
4. אודי e-tron עם 209 יחידות
5. GAC GE3 עם 151 יחידות
6. מרצדס EQC עם 128 יחיות
7. פיז'ו 2008e - עם 119 יחידות
8. SERES 3 עם 113 יחידות
9. רנו זואי - 110 יחידות
10. יונדאי איוניק 5 עם 103 יחידות
רכבים היברידיים נטענים תפסו נתח שוק קטן יותר של 3.8%, אבל מדובר בגידול משמעותי לעומת כ-1.5% בתקופה המקבילה ב-2020. בסך הכול עלו על הכביש 9,333 רכבים עם מנוע היברידי נטען, קרוב למחציתם מדגם בודד - קיה נירו. גם בשנה שעברה הנירו הוביל את מכירות דגמי הפלאג-אין, אך בעוד שבשנה הקודמת תפסו מכירות הדגם הנטען רק 12% מסך מכירות הנירו, השנה 71% מסך מכירות הדגם הן של הגרסה הנטענת מהשקע.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
שני אחרי הלהיט הקוריאני הוא MG EHS הסיני, כשאחריו מוצבים דגמי יוקרה. ב.מ.וו למשל מסרה יותר מ-1,100 דגמים נטענים, וולוו עם כ-900 מסירות ואילו מרצדס העלתה על הכביש קצת יותר מ-500 דגמי פלאג-אין.
בגזרה העממית עדיין לא נרשמה הצלחה לרכבי הפלאג-אין, בעיקר עקב מחירים גבוהים בעשרות אלפי שקלים מהמחיר של גרסאות מקבילות ללא חיבור לשקע. טויוטה ראב4 מכר 241 יחידות בלבד מהגרסה הנטענת, פיג'ו 3008 הסתפק ב-104 יחידות כאלו. גם במותגים האחרים בקונצרן PSA המצב לא מזהיר: אופל גרנדלנד מסר 28 יחידות נטענות וסיטרואן C5 איירקרוס הסתפק ב-18 כאלו.
היברידים נטענים הנמכרים ביותר (ינואר עד ספטמבר 2021):
1. קיה נירו עם 4,429 מסירות
2. MG EHS עם 1,001 מסירות
3. וולוו XC40 עם 440 מסירות
4. ב.מ.וו סדרה 3 עם 429 מסירות
5. וולוו XC60 עם 263 מסירות
6. מיצובישי אאוטלנדר עם 256 מסירות
7. טויוטה ראב 4 עם 241 מסירות
8. טויוטה פריוס עם 238 מסירות
9. מרצדס GLC עם 203 מסירות
10. ב.מ.וו X5 עם 166 מסירות
בתחום ההיברידי הקלאסי, יותר מ-45 אלף כלי רכב עלו על כבישי ישראל בשנה הנוכחית. מדובר בנתח שוק של 18.3% מסך המכירות, אבל עליה קלה של אחוז בודד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשנה הקרובה צפויה היחלשות מסוימת בנתח השוק של ההיברידיות, זאת בשל צמצום משמעותי של הטבת המס שמעניקה מדינת ישראל. עד לסוף השנה יעשו היבואנים מאמץ להכניס ארצה כמות מירבית של דגמים היברידיים לפני עליית המס, אך בניגוד לשנים קודמות המשימה הפעם תהיה מורכבת יותר, בשל משבר השבבים שמאט את קצב הייצור.
4 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה יונדאי איוניק סקודה אוקטביה
טויוטה קורולה יונדאי איוניק סקודה אוקטביה
(צילום: ניר בן זקן)
מובילת המכירות היא כמובן הקורולה, ואחריה ניצבת יונדאי איוניק הוותיקה. גם שלושת המקומות הבאים ברשימה שייכים לטויוטה, כאשר קיה נירו נמצא במקום השביעי בלבד - זאת בשל העובדה שמרבית המכירות בשנה הנוכחית הם של הגרסה ההיברידית נטענת שמחירה דומה להיברידי הרגיל בגלל שיטת המיסוי. דגמי לקסוס אמנם לא מופיעים בעשיריה המובילה, אך קרוב ל-1,200 דגמים היברידיים תוצרת חטיבת היוקרה של טויוטה עלו על הכביש השנה ותפסו את מרבית מכירות המותג. הונדה ג'אז מסתפקת במקום העשירי.
היברידיים הנמכרים ביותר (ינואר עד ספטמבר 2021):
1. טויוטה קורולה עם 12,794 יחידות
2. יונדאי איוניק עם 10,922 יחידות
3. טויוטה ראב4 עם 5,595 יחידות
4. טויוטה C-HR עם 4,103 יחידות
5. טויוטה יאריס - 3,326 יחידות
6. יונדאי סונטה עם 2,107 יחידות
7. קיה נירו עם 1,747 יחידות
8. יונדאי קונה עם 1,451 יחידות
9. טויוטה פריוס+ עם 669 יחידות
10. הונדה ג'אז עם 645 יחידות

למדור רכב חשמלי באתר iCar