בקצרה:
  • טסלה החלה למסור את המודל Y
  • ישווק בגרסאות הנעה דומות למודל 3
  • המחיר מתחיל ב-340 אלף שקל
3 צפייה בגלריה
(צילום: עומר לביא)
חשמלי שני: טסלה החלה אתמול (יום ד') למסור את המודל Y, גרסת פנאי מוגבהת למודל 3 שזכתה לפופולאריות אדירה מאז נחתה כאן לפני יותר משנה, תוך שהיא זוכה בין היתר בתואר החשמלית הנמכרת ביותר ב-2021. המשלוח הראשון של המודל Y, אשר הוצג לראשונה לפני למעלה משלוש שנים, כולל כ-50 יחידות, המגיעות מפס הייצור החדש של טסלה בברלין, גרמניה. הוא ישווק כאן בשתי גרסאות - LR (טווח מוגדל) ב-340 אלף שקל, או פרפורמנס ב-372 אלף שקל, תג מחיר גבוה ב-51 עד 64 אלף שקל מהמשפחתית המהווה לו בסיס.
על הגובה: בהשוואה למודל 3, המודל Y ארוך ב-5.5 ס"מ (475 ס"מ), רחב ב-7 ס"מ (192 ס"מ) וגבוה ב-18 ס"מ (162.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-1.5 ס"מ (289 ס"מ), שינויים המסייעים לו להציע מרחב מחיה טוב משמעותית ליושבים בו מאחור. תא המטען האחורי מכיל 854 ליטר (כ-300 ליטר יותר מהמודל 3) והקדמי 117 ליטר (כ-30 ליטר יותר).
3 צפייה בגלריה
(צילום: עומר לביא)
בצפון אמריקה טסלה מציעה אפשרות גם לצמד מושבים אחוריים בשורה השלישית, אך אלו לא יוצעו בגרסאות המקומיות המשווקות בתקינה אירופאית. עוד נציין כי המשקל העצמי גבוה מהמשפחתית בכ-150 ק"ג. למתכננים על גרירה נעדכן כי גרסת הפנאי מסוגלת לרתום עגלה כבדה משמעותית מהמשפחתית - 1.6 טון, 600 ק"ג יותר.
על הכביש: המודל Y יוצע רק עם הנעה כפולה הכוללת מנוע קדמי ואחורי, בדומה למודל 3. לגרסת LR הספק של 441 כ"ס לפרפורמנס 562 כ"ס, שתיהן עם מצברי 75 קוט"ש המאפשרים של 533 ק"מ ל-LR ו-514 ק"מ לפרפורמנס. ה-LR תסיים את המיאוץ ל-100 קמ"ש ב-5 שניות (0.6 שניות יותר מהמודל 3 LR), בעוד לפרפורמנס נדרשות 3.7 שניות להגיע למהירות תלת ספרתית (0.4 שניות יותר) - בשני המקרים נזקפת הירידה בביצועים למשקל העודף.
רשימת האבזור דומה למודל 3 לרבות ריפודי עור (בינתיים רק בצבע שחור), כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, מסך מגע ענק ("15), חלון שמש קבוע וחישוקי "19 או "21 בגרסת הביצועים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, בעוד מערכת אוטו-פיילוט המרחיבה את יכולת הנהיגה החצי אוטונומית עולה 37.5 אלף שקלים נוספים.
מה אנחנו חושבים: טסלה זכתה להצלחה מקומית אדירה, הרבה מעבר לציפיות. כל זאת תוך שיטת שיווק חדשנית, ללא אולמות תצוגה, ללא יבואנית המתווכת בין היצרן ללקוח, ללא פרסום ומבלי להיעזר במשרדי יח"צ. רק באמצעות מוצר נחשק.
אז כן, אין ספק שחלק ניכר מההצלחה רשומה לזכות התלהבות ראשונית ממוצר שנחשב שיא הטכנולוגיה, ומגלמת גם ציפייה דרוכה לכניסתו של המותג המסעיר ארצה, שהתרחשה לפני קצת למעלה משנה. רגע, וגם בזכות תג-מחיר מאוד אטרקטיבי - כ-180 אלף שקלים - למודל 3, שמעשית "שבר את השוק".
אבל מאז קרו מספר דברים. ראשית, טסלה הזניקה את מחירי הדגמים שלה מספר פעמים, כמו בכל העולם. בנוסף, התחרות מאירופה עומדת מעבר לפינה, זו שמגיעה מסין וכנראה תהיה משמעותית יותר, כבר לגמרי כאן.
ואם תביטו במחיר של מודל Y, הרי שעם מקדם המכירות הטוב ביותר של טסלה, מערכת אוטו-פיילוט, הוא כבר מתקרב ל-400 אלף שקלים. גם אם המחיר הזה עשוי להתגלות כאטרקטיבי מול מתחרים אפשריים, הוא עדיין פונה לקהל לקוחות פוטנציאלי קטן בהרבה.
אין ספק בכלל שמודל Y מתאים ככפפה לשוק הישראלי. גם חדש, גם מסקרן מאוד, מתקדם ומיישר קו עם ההעדפה הגורפת למרכב גדול ושימושיות מוגברת של רכב פנאי. עד כמה יצליחו הישראלים לבלוע את תוספת ה-100 אלף שקל ממחיר מודל 3 בסיסית פופולרית, או ה-50-60 אלף שקלים מגרסאות מנוע מקבילות של ה-3, יהיה מאוד מעניין לגלות. אגב, רוצים להזמין אחת? מועד האספקה הנוכחי עומד על בין חודש נובמבר 2022 לינואר 2023.