בקצרה:
  • אחרי גרמניה, רכב אוטונומי רמה 3 גם בארה"ב
  • היחידה שקיבלה אישור - מרצדס עם S קלאס ו-EQS
  • אישור נהיגה רק בכביש מהיר ועד 60 קמ"ש
3 צפייה בגלריה
מרצדס - בלי ידיים, בלי להסתכל
מרצדס - בלי ידיים, בלי להסתכל
מרצדס - בלי ידיים, בלי להסתכל
מרצדס ממשיכה לקבוע עובדות בשטח. בחודש מאי 2022 הפכה מרצדס ליצרנית הראשונה אי פעם שמציעה מכונית בעלת יכולת נהיגה אוטונומית ברמה 3 - לפיה הנהג יכול להסיט את המבט מהכביש ולעסוק בענייניו, כשהוא מוכן להתערב בעת הצורך. האישור לכך ניתן רק בגרמניה, אך כפי שהבטיחה היצרנית, גם מדינת נוואדה שבארה"ב מצטרפת לאישור ומדינת קליפורניה צפויה להצטרף בקרוב.
לא מדובר (עדיין) בכל תנאי הנהיגה, אלא בכאלה שהוגדרו היטב מראש. האישור ניתן לשימוש רק בכבישים בין-עירוניים מהירים עם מעקה הפרדה, עם גודש תנועה ניכר ובמהירות שאינה עולה על 40 מייל לשעה (60 קמ"ש). במקרים שכאלה תוכל מערכת Drive Pilot לקחת פיקוד על משימת הנהיגה, כולל עקיפה בעת הצורך וירידה עצמאית במחלפים. הנהיגה האוטונומית תוצע בספינות הדגל של היצרנית, ה-S קלאס וה-EQS החשמלית. וכמו בגרמניה, גם בארה"ב המערכת תוצע כאופציה בתוספת תשלום של אלפי דולרים.
נזכיר כי כדי לפקח על נהיגה אוטונומית, כלי רכב מצויידים בנוסף למצלמות וחיישנים אולטרה-קוליים גם בחיישני דרך שונים ו-LiDar (רדאר לייזר). המחשב מסנכרן את המידע המתקבל משלל המערכות ויחד עם מערכת ניווט מתקדמת יוצר תמונה תלת-ממדית של סביבת הרכב. כמו כן המחשב יוכל לאסוף מידע אודות זווית ומצב הכביש ותמרורי התנועה בתוואי הדרך, זאת לצד העברת דיווחים על תאונות או עבודות בכביש למשל, בין רכבי מרצדס.
המערכת של מרצדס מתקדמת דיה עד כי אושרה בחודש שעברה לפעול בנהיגה אוטונומית ברמה 4, אך בשלב זה רק בתחומי חניון נמל התעופה שטוטגארט, גרמניה, כך שהיא תחנה את הרכב או תסיע אותו לבעליו באופן עצמאי לגמרי. בתעשיית הרכב קיימות מערכות מתקדמות נוספות כמו ה"סופר-קרוז" של ג'נרל מוטורס או ה"אוטו-פיילוט" של טסלה, אך בשתיהן מחוייב הנהג להמשיך ולהביט על הכביש במהלך הנסיעה, גם כאשר הוא אינו נוגע בהגה או בדוושות.
מה אנחנו חושבים: ההתקדמות האחרונה של מרצדס מעניקה לחולמי המכונית האוטונומית מעט אופטימיות, לאחר שבמהלך השנים האחרונות נרשמה בעיקר התפכחות מההבטחות הגרנדיוזיות של יצרניות רכב ומערכות נהיגה ובטיחות שונות, ופעם אחר פעם הוסטו הלאה 'תאריכי יעד' לשילוב מכונית אוטונומית בכבישים ציבוריים. תחילת נהיגה אוטונומית ברמה 3 בכבישים ציבוריים היא צעד מרשים ולא מפתיע שדווקא מרצדס, יצרנית עם עבר עשיר בפיתוח טכנולוגיות חדשניות, היא זו שעושה זאת.
ועדיין, אם לשפוט לפי הזמן שלקח לתעשייה לעבור מרמה 2 ל-3, נראה כי הרגע בו ניסע על כל כביש במכונית אוטונומית לחלוטין (ללא הגה ודוושות) ברמה 5, רחוק עדיין מאוד.