בקצרה:
  • פיאט מתחילה לשווק בישראל מסחרית בגודל בינוני
  • אח תאום לסיטרואן ג'מפי, עם מפרט עשיר יותר ומחיר נמוך יותר
  • וגם: פיאט דובלו צפויה לחזור בקרוב
אח קטן לדוקטו: יבואנית פיאט החלה לשווק בישראל את הסקודו, מסחרי בגודל בינוני הזהה לחלוטין לסיטרואן ג'מפי וטויוטה פרואייס. הסקודו ישווק בישראל בשלב זה בגרסה מסחרית סגורה, עם אופציה להתקנה מקומית של מושבים וחלונות. בחודשים הקרובים תצטרף גם גרסה עם מושבים מקוריים מהיצרן וכן גרסה חשמלית (שכבר משווקת אצל יבואנית סיטרואן). המחיר, שעומד על 250-260 אלף שקלים, נמוך ב-13 אלף שקלים מגרסאות מקבילות ביבואנית סיטרואן.
בניגוד לג'מפי שמשווק בשלוש מידות אורך, הסקודו יוצע בגרסת ביניים, עם אורך של 496 ס"מ ונפח העמסה של 5.3 קוב, או בגרסה הארוכה עם אורך של 531 ס"מ ונפח העמסה של 6.1 קוב. בעוד גרסת הביניים מציעה כושר העמסה של טון בודד וכושר גרירה של 2.1 טון, לגרסה הארוכה כושר העמסה עדיף ב-300 ק"ג, אך כושר גרירה נמוך יותר בפער זהה.
מה עוד צריך לדעת: את שתי הגרסאות תשווק יבואנית פיאט עם מנוע הדיזל החזק בהיצע, בנפח 2.0 ליטרים עם הספק של 177 כ"ס. תיבת ההילוכים היא אוטומטית-פלנטרית עם 8 הילוכים ולשתי הגרסאות נתון תאוצה של 9.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש.
מפרט האבזור של הסקודו כולל מסך מגע מקורי ("7) עם קישוריות סלולאר, מצלמת נסיעה לאחור ותצוגת "מבט על", לעומת מערכת בהתקנה מקומית במסחרית של סיטרואן. עוד כולל המפרט בין היתר חיישני גשם וחניה, קיפול חשמלי למראות הצד ובקרת שיוט רגילה. מערכות בטיחות אקטיביות לא כלולות, ובמקומן ישנה מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
לסקודו יתרון על פני האח הצרפתי גם בשגרת האחזקה, עם מרווח טיפולים של 30 אלף ק"מ ואחריות של 5 שנים או 250 אלף ק"מ, לעומת מרווח טיפולים של 20 אלף ק"מ ואחריות של שלוש שנים ו-100 אלף ק"מ בסיטרואן.
אל הסקודו והדוקטו תצטרף בקרוב גם פיאט דובלו החדשה, שתחזור לשוק המקומי אחרי מספר שנות היעדרות. גם הדובלו מבוססת על מסחרית מבית פיג'ו-סיטרואן - הפעם הברלינגו - וגם היא תגיע בשלב הראשון עם מנועי בעירה פנימית, כאשר גרסה חשמלית תצטרף במחצית השניה של השנה.
מה אנחנו חושבים: אולם התצוגה המקומי של פיאט התרוקן בשנים האחרונות, לאחר שהיבואנית הפסיקה לשווק את הטיפו המשפחתית ואת רכב הפנאי 500X, ונשארה למעשה עם ה-500 החשמלית כנציגה יחידה לחטיבת הפרטיות של המותג הותיק. מהעבר השני, החטיבה המסחרית של פיאט נמצאת בתהליכי צמיחה - כאשר הדוקטו הגדול נחשב כבר שנים רבות לרב מכר בתחומו, ואליו מצטרפים השנה גם הסקודו והדובלו.
האם זה מה שיציל את פיאט, שנדחקה בשנים האחרונות אל תחתית טבלת המכירות? מבחינת המספרים היבשים והרווחיות, ייתכן. מבחינת מעמד המותג והנחשקות, לא בטוח שזה יספיק.