את כותרות אתמול כבר תפסה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, כאשר הפתיעה בהודעתה כי היא בוחנת את הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן גם בשבת. יודגש כי אין גורם פיננסי, תחבורתי או אזרחי אחד שיטען כנגד, וגם התמיכה בכלל הציבור במהלך עומדת כבר שנים על כ-75%, אך הוא נתפס בכעייתי מבחינה פוליטית עקב התנגדותן העקבית של המפלגות הדתיות. אבל הבוקר (ה') הניחה מיכאלי לפלפולי ה'סטטוס קוו' בעניין תחבורה בשבת, והתפנתה להרחיב את היצע הנתיבים הייעודיים לתחבורה ציבורית ורכב רב תפוסה באזור המרכז הפקוק.
1 צפייה בגלריה
מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, השרה מרב מיכאלי ועוזי לוין מנתיבי אילון
מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, השרה מרב מיכאלי ועוזי לוין מנתיבי אילון
מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, השרה מרב מיכאלי ועוזי לוין מנתיבי אילון
(סיון שחור, ענבה, לע״מ)
"אנחנו פותחות נתיב חדש לתחבורה ציבורית ושיתופית", אמרה מיכאלי. אם לא תסעו לבד באוטו, יש לכם שטיח אדום - בעצם צהוב - לתוך תל אביב. כבר עכשיו תחסכו באוטובוס 13 דקות, וזה ילך וישתפר", הבטיחה. מיכאלי הזכירה כי "פרויקט הנת"צים התחיל ב-2018 (תקופת שר התחבורה, ישראל כץ, ר"ר)... אנחנו מפתחים רשת תחבורה ציבורית שתאפשר להגיע מהבית, שלא תצטרכו לקחת את הרכב (הפרטי)".
ואי אפשר היה בלי השבת כמובן. "החזון הוא שבנת"צים האלה ייסעו אוטובוסים (גם) בשבת. פניתי אתמול ליו"ר נת"ע, החברה שמקימה ומפעילה את הרכבת הקלה, וביקשתי ממנה לבחון את המשמעויות של הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה גם בשבת. לא יכול להיות שהשקעה כל-כך גדולה תהיה מושבתת יום וחצי בשבוע... אנחנו עובדים על הפעלת תחב"צ בשבת מהרגע שנכנסנו לממשלה הזאת...".
"אילו הממשלה הייתה ממלאת את ימיה, אין לי ספק שהיינו רואים כבר בסופה אוטובוסים בשבת. עשינו עבודת מטה בשקט ולא יצאנו עם זה החוצה, (אבל) עכשיו יש לנו רגע היסטורי, יש רוב בממשלה לתחב"צ בשבת. אני קוראת לרה"מ להצטרף אליי ולא לבזבז את הרגע ההיסטורי הזה". כאשר נשאלה מיכאלי מתי יוחזר לפעילות בימי שישי קו הרכבת החשוב בין המרכז לחיפה, ענתה כי "בקרוב".
לאירוע פתיחת הנתיב החדש הצטרפו לשרה מנכ"לית משרדה מיכל פרנק, וסמנכ"ל פרויקטים בחברת נתיבי איילון, עוזי לוין. הנתיב בין צומת חולון למחלף השלום שאורכו 4.5 ק"מ יאפשר לכלי רכב עם נהג ושני נוסעים (שלושה בסך הכל) ולרכבי תחבורה ציבורית לדלג על הפקקים ולקצר באופן משמעותי את זמני ההגעה לתל אביב. בכך הושלמו 15 ק״מ רצופים של העדפה לתחבורה שיתופית, לקווי תחבורה ציבורית בין עירונית והיסעים חינמיים מחניון הנתיב המהיר בשפירים.