למרות שב-2021 לא נוכל עדיין לרכוש רכב אוטונומי, כפי שהבטיחו יצרני הרכב הגדולים רק לפני כמה שנים, אמנון שעשוע, יו"ר ומנכ"ל מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל, מבטיח כי עידן הרכב ללא נהג מתקרב.
2 צפייה בגלריה
 התקנת שבבים במכוניות הניסוי של מובילאיי
 התקנת שבבים במכוניות הניסוי של מובילאיי
התקנת שבבים במכוניות הניסוי של מובילאיי
(מובילאיי)
בשיחה לרגל תערוכת CES, המתקיימת השנה רק ברשת בגלל הקורונה, הציג שעשוע לוח זמנים להשקת הרכב האוטונומי לשוק. "ב-2022 נתחיל לקיים שירות רובו-טקסי, 100 מוניות ללא נהג שיפעלו בתל אביב, בתחילה עם מכוניות מתוצאת NIO (הסינית, א"ע) וב-2024 עם כלי רכב של פולקסווגן. השירות יפעל בשלב ההרצה בהסעות של עובדי מובילאיי, אחר-כך יפתח לנסיינים רשומים, ובהמשך לכלל הציבור, כשהמטרה היא להגיע לאלפי רובוטקסי ברחבי בארץ".
האם הפרויקט כבר בשל טכנולוגית? "במזג אוויר קשה באמת, כמו גשם מאוד כבד, עדיף יהיה שלא להפעיל את השירות. אבל ביום חורפי שגרתי המכוניות יסעו בביטחון. רכבי הניסוי כבר נסעו לאחרונה בהצלחה בגרמניה בשלג. נוכל לשרת לא רק רחובות מרכזיים, אלא גם קטנים".
2 צפייה בגלריה
 "ב-2022 נתחיל לקיים שירות רובו-טקסי, 100 מוניות ללא נהג שיפעלו בתל אביב"
 "ב-2022 נתחיל לקיים שירות רובו-טקסי, 100 מוניות ללא נהג שיפעלו בתל אביב"
"ב-2022 נתחיל לקיים שירות רובו-טקסי, 100 מוניות ללא נהג שיפעלו בתל אביב"
(מובילאיי)
פולקסווגן, השותפה לפרויקט ביחד עם היבואנית שלה בארץ צ'מפיון מוטורס, הייתה אמורה לספק את כלי הרכב מהשלב הראשון. שעשוע הסביר כי השינוי נכפה שכן הרכב של פולקסווגן עבור המיזם אינו זמין עדיין. נכון לעכשיו, המיזם ממתין גם לשינויי חקיקה, שמתעכבים בגלל הבחירות. "יש קונצנזוס סביב הפרויקט, אני בטוח שהכנסת הבאה תאשר את שינויי החקיקה הדרושים", אומר שעשוע.
ומתי נוכל לרכוש רכב אוטונומי? שעשוע מעריך שמכוניות ראשונות עם יכולת נהיגה אוטונומית כהחלטה של הנהג, עם הגה ודוושות, יוצעו למכירה עם מערכת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ב-2025.
שעשוע: "ברגע שיש לנו את היכולת הטכנולוגית, זה רק עניין של מחיר. ברובוטקסי של 2022 המחיר של ערכת החיישנים וכושר החישוב יהיה 20 אלף דולר. ב-2025, כשיושק רכב מייצור סדרתי, המחיר ליצרן כבר יירד לכ-5,000 דולר, מה שאומר תוספת לצרכן של כ-10-15 אלף דולר.
"ב-2030 התוספת תהיה כבר של אלפי דולרים בודדים. למכונית יוקרה שעולה 100 אלף דולר, לא יהיה מדובר בתוספת יקרה ב-2025, אבל גם עבור רכב עממי שעולה 30 אלף דולר זו תוכל להיות תוספת כדאית, שתאפשר לנצל רכב בודד כאילו היה שניים במשק בית, לשלוח אותו להסיע את הילדים לחוגים, או להעביר אותו בין ההורים במשך היום".
הבסיס להוזלה יהיו טכנולוגיות חדשות שחושפת מובילאיי ב-CES: פיתוח מכ"ם לייזר (ליידאר) מבוסס שבב שיהיה מוכן ב-2025 ומכ"ם אלקטרוני חדש מבוסס תוכנה שאינטל מפתחת תוך ניצול היכולות שלה בתחום השבבים.
במקביל מרחיבה מובילאיי את צי רכבי הניסוי האוטונומיים שלה, שפועלים כבר בישראל וגרמניה: רכבי הניסוי החדשים צפויים בדטרויט, טוקיו, שנחאי ופריז, וכן בניו יורק (כפוף לרגולציה) בתחילת השנה. פעילות רכבי הניסוי מבוססת על מיפוי דיגיטלי המוני שמבצעות כבר מיליוני מכוניות המצוידות במערכת של מובילאיי, כחלק ממערכות הבטיחות שלהן. לאחר מכן הן מעלות את המידע לענן, באופן אוטומטי וללא מעורבות אדם. כך נחסך ממובילאיי ושותפותיה הפעלת צי יקר וייעודי למשימה.
"המיפוי הדיגיטלי לא דרוש לנו כדי לדעת לאן לנסוע. הוא חשוב בפרטים שהוא מספק: איפה יש תמרורים לאורך הדרך, היכן יש מעבר חצייה ולאיזה מעברי חצייה הם מקושרים. אלה פרטים שנאספים, נשמרים ומנותחים, מה שיאפשר נהיגה אוטונומית חלקה ובטוחה". לפי מובילאיי, מכוניות שמשתמשות בטכנולוגיה הקיימת שלה מיפו כבר כמעט מיליארד קילומטרים ברחבי העולם, כשקצב המיפוי הנוכחי עומד על למעלה מ-8 מיליון ק"מ ביום.
מובילאיי מפתחת עבור הרכב האוטונומי שתי מערכות חיישנים: הראשונה מבוססת מצלמות שיכסו 360 מעלות מסביב לרכב, ויוכלו לתפקד לבד. מערכת כזאת נמכרה ליצרנית המכוניות הסיני ג'ילי, אשר קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה, הודיעה לאחרונה כי קיבלה את הזכיון לשיווק רכביה בישראל. דגם סדרתי ראשון של ג'ילי עם הערכה החדשה, יכנס לייצור בסוף השנה, בקצב שנתי של מאות כלי רכב בשנה.
במקביל מפתחת מובילאיי ערכה הכוללת את הליידאר והמכ"ם החדש, שיתפקדו בנפרד, ויגבו את המצלמות. "ברכב האוטונומי נאחד את שתי ערכות החיישנים. הסיכוי לכשל כפול בשתיהן באותו זמן הוא אפסי. ברור לנו שרכב אוטונומי חייב להציע רמת בטיחות גבוהה בהרבה מאשר נהג אנושי, כי זו הציפייה של הציבור ושל הרגולטורים. הירידה המתמשכת במחירי הליידארים והמכ"מים תאפשר לנון לעשות את זה. עד 2030 המחירים של שניהם יהיו כעשירית מאשר היום, וזה מה שיוזיל את הרכב.