עם כניסת מתווה המיסוי הירוק החדש ביום שישי, ה-1 לינואר 2021, המחושב כעת לפי נתוני פליטת מזהמים בתקינת WLTP האירופית המחמירה, החלו יבואני הרכב לפרסם את מחירוני השנה החדשה. והחדשות לצרכן לא מעודדות: התייקרות גורפת.
2 צפייה בגלריה
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
התחבורה הציבורית כושלת? נייקר את המכוניות
(צילום: שמוליק דודפור)
כל מכוניות המיני האוטומטיות לרבות קיה פיקנטו, יונדאי i10, שברולט ספארק ומיצובישי ספייס סטאר, מרבות המכר של השוק בזכות מחירן הזול, ספגו התייקרות בסך של עד 2% ממחירן: הדגמים המאובזרים של פיקנטו ו-i10 התייקרו ב-1,000 שקל, ספארק התייקרה בשתי הגרסאות ב-1,750 שקל ומחירה של ספייס סטאר בסיסית עלה ב-2,000 שקל, ל-80 אלף שקל.
במקביל נכנס לתוקפו השלב השני בהעלת המס על המכוניות ההיברידיות. היברידיות רגילות מחויבות מעתה ב-50% מס קנייה במקום ב-45% עד כה, והיברידיות-נטענות מחויבות ב-30% מס קנייה במקום 25%. זאת ועוד: הנחת המס המירבית שיכולים האחרונים לקבל ירדה מ-60 ל-50 אלף שקל.
גם שתי המכוניות הנמכרות ביותר ב-2020 מתייקרות: טויוטה קורולה ההיברידית התייקרה ב-2,000 שקל, ומחירה של הסדאן ברמת גימור סאן הבסיסית עומד על 138 אלף שקל. יונדאי איוניק התייקרה ב-2,000 שקל בדגם הפרמיום (ציי רכב) וב-1,000 שקל בדגם סופרים המאובזר יותר שמיועד לשוק הפרטי, ושניהם עולים כעת 144 אלף שקל שקל.
וגם הג'יפונים הירוקים מתייקרים: יונדאי קונה ההיברידי הבסיסי, שנרכש בעיקר בידי חברות הליסינג, התייקר ב-2,000 שקל ל-142 אלף שקל. טויוטה C-HR וראב4 ההיברידיים התייקרו ב-1,000 שקל. אין שינוי במחיר הקיה נירו אורבן, שנותר 145 אלף שקל.
גם קטנות היברידיות משלמות את המחיר ובגדול: טויוטה יאריס למשל התייקרה בדגמים היברידיים ב-1,000 עד 6,000 שקל, והגדם המאובזר ביותר יעלה מעתה 126 אלף שקלים. בקרב היברידיות-נטענות עממיות נותר מחירה של קיה נירו PHEV ללא שינוי, החל מ-150 אלף שקל. כך גם במקרה של דגמי הפלאג-אין של אופל גרנדלנד ופיז'ו 3008 שהושקו באחרונה, כבר לפי המיסוי המעודכן. מיצובישי אאוטלנדר PHEV לעומת זאת התייקר ב-5,000 שקל, ומחירו יתחיל ב-200 אלף שקל.
במפתיע, ולמרות שהמס על רכב חשמלי לא השתנה, ה-MG ZS EV, הדגם החשמלי הנמכר ביותר, התייקר בגרסת אבזור יקרה ב-3,500 שקל ועולה מעתה 144,500 אלף שקל. בלובינסקי מייחסים את ההתייקרות להעלאת מחיר מצד היצרן. מחיר הדגם הבסיסי יישאר ללא שינוי על 129 אלף שקל.
ויש גם דגמי בנזין ודיזל שמחירם עלה:
  • טויוטה: דגמי הבנזין של היאריס מתייקרים ב-2,000 שקל ודגמי הבנזין של הראב-4 מתייקרים ב-1,000 שקל.
  • סיאט: ארונה FR התייקר עוד באוקטובר ב-3,000 שקל ל-125 אלף שקל, ומחירי הלאון שהושקה בחודש שעבר כבר נקבעו לפי המיסוי המעודכן.
  • פולקסווגן: הפולו הידנית מתייקרת ב-3,000 שקל ל-97 אלף שקל, והאוטומטית ב-1,000 שקל ל-125 אלף שקל.
  • קיה: ספורטאז' 1.6 ליטר טורבו מתייקר ב-2,000 שקל ל-162 אלף שקל. קיה אקסיד בדגם הבסיס שנרכש בעיקר בידי חברות הליסינג מתייקר ב-1,600 שקל. דגמי קיה סטוניק מתייקרים ב-1,000 שקל, וכך גם הסלטוס.
  • שברולט: רכב הפנאי אקווינוקס התייקר ב-2,000 עד 10,000 שקל, כאשר דווקא ה-LS הבסיסי ספג את ההתייקרות הגדולה ביותר ועולה כעת 160 אלף שקל
  • סיאט: ארונה FR+ התייקר ב-3,000 שקלים ועולה מעתה 125 אלף שקל.
  • יונדאי: i10 בדגם הסופרים המאובזר התייקר באלף שקל ל-85 אלף שקל. קונה פרימיום הבסיסית שנרכשת בעיקר בידי חברות הלסינג התייקרה ב-2,000 שקל ל-142 אלף שקלים, הפרסטיז' המאובזרת נשארה על 143 אלף שקלים. איוניק התייקרה ב-2,000 שקלים לליסינג (144 אלף שקל) וב-1,000 שקלים לסופרים (גם 144 אלף שקלים).
  • קיה: סלטוס, פיקנטו EX, פיקנטו LX (ציי רכב) וסטוניק התייקרו ב-1,000 שקלים כל אחת, בעוד קיה סיד בסיסית התייקרה ב-1,600 שקל ונירו EX התייקר ב-5,000 שקלים.
  • מיצובישי: ספייס סטאר אינסטייל הבסיסית התיקרה ב-2,000 שקלים
  • שברולט: הספארק התייקרה ב-1,750 שקלים