• צ'מפיון מוטורס הביאה בינתיים רק מכונית עם מנוע דיזל, אך החלה להזמין גם לבנזין
  • המנועים כמעט ללא שינוי למעט מערכת היברידית קלה והאצה איטית יותר
  • רשימת האבזור נאה אך כריות אוויר מתקדמות שמוצעת בחו"ל לא עשו עלייה
המכונית שביצעה מהפך בסקודה: האוקטביה היא המכונית הנמכרת ביותר של סקודה באירופה וזו שסייעה למיתוג מחדש לאחר רכישת החברה על-ידי פולקסווגן. גם בישראל אין לה במה להתבייש, עם כמעט 100 אלף מכוניות שעלו על הכביש במהלך השנים. היא גם הכי נמכרת של היבואנית ובפער גדול והיא גם אחת שמזוהה - בעיקר כשהיא בלבן ומדבקות גדולות - עם צי מוניות עצום, פלח שוק עיקרי עבורה בתחילת דרכה ואף היום. ובניגוד למצב השכיח בו יבואן מנסה לנתק דגם פופולרי בקרב מוניות עם פעילותו האחרת, כאן זה דווקא עזר, שכן תדמית האמינות הרעועה של המותג בעבר זכתה לשדרוג רציני בבחינת "אם בוחרים בה כרכב עבודה, כפרטית היא בטח סופר-אמינה".
ההמשך היה חיובי עוד יותר. זה חל במרכב גדול ומרווח שקסם לרוכש הישראלי המאוהב באופן היסטורי בחבילת פח-לשקל, המשיך עם רמת הרכבה ואיכות חומרים שמזוהים עם קונצרן פולקסווגן הגרמני, דרך ביצועי מנועי טורבו-בנזין מודרניים ותיבות כפולת-מצמד מתקדמות וכלה ברמת אבזור מרשימה עם תג-מחיר שפוי יחסית לבנות המשפחה שנשאו לוגו פולקסווגן.
אז מה חדש: לא המון. פלטפורמת האוקטביה (MQB) הקודמת נותרה כשהייתה עם בסיס גלגלים זהה (268.5 ס"מ). המרכב גדל, עם תוספת של 2 ס"מ לאורך, 1.5 ס"מ לרוחב וס"מ בודד לגובה. תא המטען קטן ב-12 ליטר (553 ליטר).
למרות הרעש התקשורתי שמלווה את תחילת שיווק הדגם היום, האוקטביה היחידה שנמצאת כרגע בארץ נושאת בחרטומה מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר עם 150 כ"ס ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. תהיה אפשרות גם לתיבת שישה הילוכים ידנית והייעוד של השתיים ברור - שוק המוניות הענק והסופר-ריווחי.
בשלב מאוחר יותר (אוקטובר) צפויה להגיע ארצה אוקטביה עם מנוע טורבו-בנזין בסיסי בנפח ליטר, עם שלושה צילינדרים וירידה של חמישה כ"ס מנתוני המנוע היוצא (כעת 110 כ"ס). חודשיים מאוחר יותר תגיע ארצה גרסת 1.5 ליטר עם ארבעה צילינדרים (150 כ"ס, ללא שינוי) עם תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. לשני המנועים תוצמד מערכת 48V שאמורה לשפר במעט את צריכת הדלק ופליטת המזהמים, אך נתונים רשמיים טרם פורסמו.
כן פורסמו נתוני ביצועים והם פחות טובים מהמכונית היוצאת: הזינוק ל-100 קמ"ש מסתיים ב-10.6 שניות עם מנוע הליטר, וזה איטי ב-6 עשיריות מהדגם הקודם. עם מנוע ה-1.5 ליטר יסתיים המיאוץ ב-8.4 שניות, וגם כאן הנתון איטי (שתי עשיריות) מבעבר. יתכן שהסיבה לכך נעוצה ביחסי העברה שונים, או בעליה במשקל בדגם החדש.
העיקר הוא בפנים: סביבת הנהג והנוסעים בדגם החדש נראית מרשימה. החל בגלגל ההגה נאה ומקורי עם שתי צלעות בלבד, דרך בורר הילוכים זעיר, מסך המגע ולוח המחוונים הדיגיטלי ברמות אבזור שונות. גרסת אמבישן הבסיסית (135 אלף שקל ל-1.0 ליטר ו-141 אלף שקל ל-1.5 ליטר) כוללת מסך מגע בגודל "8.25, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
גרסת סטייל הבכירה (149 אלף שקל למנוע הקטן ו-155 אלף שקל לגדול) מוסיפה לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25), מסך מגע גדול יותר ("10), משטח טעינה אלחוטי, תאורת מטריקס לד וחישוקי "18 קלים. עם זאת, מאכזב לגלות שיש שבע כריות אוויר בלבד, בעוד שבאירופה מוצעת אפשרות ל-10 כריות, כולל אחת בין הנהג לנוסע שלצדו.
האוקטביה תוצע גם בגרסת דיינמיק (142 אלף שקל ו-148 אלף שקל) עם כיול מיתלים נוקשה במעט, מרכב מונמך קלות (1.5 ס"מ), לוח מחוונים דיגיטלי והגה שלוש צלעות ספורטיבי עם מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחוריו.
מה אנחנו חושבים: האוקטביה ממוקמת כבר שנים בצמרת קטגוריית המשפחתיות, עם תמהיל מוטורי מצוין שמעטות בלבד הצליחו לאיים עליו. מרחב מחיה נדיב מאוד ואיכותי לצד ביצועים ונוחות גבוהים מהמקובל. אם להתייחס רק לאלה ולפני שנהגנו בה, נדמה שחלק מנקודות החוזקה - בעיקר תא הנוסעים - ימשיכו לתת את הטון. מה לגבי איכות הנסיעה והביצועים? ניאלץ להמתין עד שיגיעו מכוניות מתאימות ארצה. ובהקשר זה חובה להזכיר: רכישת רכב חדש - גם אם דומה לדגם מוחלף - מבלי לערוך בו נסיעת מבחן, אינה מומלצת. בוודאי כשמדובר בסכומי כסף גדולים כל-כך.
הלאה. קטגוריית המשפחתיות-שאינן-רכב פנאי מוטה כיום באופן קיצוני לשוק המוסדי והתחרות שם מגיעה ממתחרות היברידיות מרשימות דוגמת טויוטה קורולה ויונדאי איוניק, המציעות הטבת המיסוי לעובד וצריכת דלק נמוכה משמעותית עבור מנהל הכספים. עם אלה יהיה לאוקטביה קשה מאי פעם להתמודד, ולכן לא היינו מהמרים על המשך הצלחה כבעבר. מה שמביא אותנו לשאלה מעניינת - מה קורה בסקודה עם גרסאות היברידיות (נטענות) לאוקטביה במחיר סביר עבור הקהל הרחב? ויש לזה גם תשובה: לא קורה, וחבל.