שנת 2021 תהיה פחות מאתגרת עבור מנהלי פסי הייצור ביצרניות הרכב לפי הערכות עדכניות.זאת למרות שגם ב-2022 צפוי מחסור, וסך כלי הרכב שייגרעו מהתכניות יעמוד על כ-800 אלף. אנליסטים בחברת אוטו פורקאסט, ספקית מוכרת של מידע וחיזוי בתעשיית הרכב, העוקבת באופן הדוק אחר דיווחים בזמן אמת של קיצוץ בייצור מול הערכות מוקדמות, אומרים כי מדובר בלא יותר מ-7.5% מכלל הפסדי הייצור ב-2021. זאת הודות לייצור מוגבר של חברות המספקות שבבים מתאימים לתעשיית הרכב.
1 צפייה בגלריה
שבב של TSM
שבב של TSM
משבר השבבים - לקראת סיום?
(צילום: shutterstock)
בעשרת הימים הראשונים של השנה הנוכחית, כך AFS (ר"ת של AutoForecast Solutions), נרשם גלובלית ייצור נמוך בכ-47 אלף מכוניות לעומת המתוכנן, מחציתו ביצרניות אירופאיות. לפי הדו"ח שמפרסמת החברה, עד סוף השנה הנוכחית תאבד התעשייה האמריקאית כ-174 אלף מכוניות מתוכננות, באירופה יעמוד המספר על 280 אלף, כ-110 אלף בסין ועוד כ-160 בשאר אסיה.
בצפון אמריקה למשל, פיאט-קרייזלר, הזרוע האיטלקית-אמריקאית של קונצרן סטלנטיס, השביתה לאחרונה שני פסי ייצור - של ג'יפ קומפאס ודודג' צ'רג'ר וצ'לנג'ר - למשך כל חודש ינואר עקב מחסור בשבבים, ובמטרה להסיט את הרכיבים הקריטיים לפסי ייצור חשובים (רווחיים) יותר. ולצד מספר יצרניות סיניות, גם הונדה, טויוטה, ניסאן, סוזוקי, דיימלר וב.מ.וו הודיעו בימים האחרונים כי הן מתמודדות עדיין עם בעיות קשות באספקת רכיבים אלקטרוניים חשובים, ולכן ייצרו פחות מהמתוכנן.
כדאי להזכיר כי ב-2021 נאלצה תעשיית הרכב האסייתית-סינית לוותר על ייצור של 3.6 מיליון כלי רכב, בזמן שבארה"ב נשמר פער של 3.1 מיליון מכוניות בין התכנון לייצור בפועל ובאירופה עמד המספר על 3 מיליון, בעוד שבדרום אמריקה עמד המספר על כ-350 אלף מכוניות.