חודש אוגוסט יסתיים עם מסירות של בין 23 ל-25 אלף מכוניות חדשות. כך עולה מהערכות ראשונות בשוק הרכב. בסך הכל נרכשו בישראל מתחילת השנה כ-224 אלף מכוניות חדשות, שיא כל הזמנים ומספר גבוה יותר מסך המכירות השנתי אשתקד. יש להניח כי משבר השבבים שמאט את ייצור הרכב בעולם פגע גם בקצב המסירות בארץ של דגמים פופולריים, שעשוי היה להיות אף גבוה יותר.
1 צפייה בגלריה
עומס תנועה בצומת גנות
עומס תנועה בצומת גנות
כבישים גדושים והמכירות בקצב שיא
(צילום: נדב אבס)
עם זאת, המשבר לא פגע בכל היצרנים באופן שווה ובהתאם, בזמן שחלק מהיבואנים התמודד עם מחסור חמור במכוניות, אחרים (ובעיקר הגדולים שבהם) נהנו מפריחה, גם הודות למלאי גדול שתברו בחודשים שעברו. לפי הערכות של חלק מהיצרנים, משבר השבבים אינו צפוי להתסיים לפני שלהי 2022.
מהערכות שהגיעו לידי ידיעות אחרונות עולה כי חודש אוגוסט יסתיים בעלייה של כ-20% לעומת החודש המקביל ב-2020, שבו עלו לכבישי ישראל כ-20 אלף מכוניות חדשות או כ-19 אלף שנה מוקדם יותר.
מובילת השוק יונדאי נלחמה החודש על הבכורה עם קיה, האחות לקונצרן הדרום קוריאני, ושתיהן צפויות לסיים את החודש עם כ-4,000 מסירות, כמה מאות מכוניות יותר מטויוטה היפנית שמתמודדת יותן מהן עם מחסורי במלאי.
אבל מפתיעות החודש הן המכוניות החשמליות, עם נתח שוק באוגוסט של כ-7%. זאת בעקבות משלוח גדול של טסלה מודל 3, תחילת מסירות יונדאי איוניק 5 וקונה EV, והמשך מסירות בקצב של כ-100 מכוניות בחודש ל-MG ZS EV ולאיווייס U5.
יש להניח שקצב המכירות הנוכחי יואט בחודש החגים ספטמבר, ולכן קשה להעריך אם שיא מכירות כל הזמנים - שנת 2016, כ-287 אלף מכוניות חדשות - צפוי להשבר השנה.