במהלך שש השנים האחרונות תועדו 161 מקרי שריפה שפרצה במכוניות מתוצרת יונדאי וקיה, האחיות לקונצרן הדרום קוריאני. החשד: הרשיפות שפרצו בכלי הרכב נגרמו כתוצאה מכשל במנוע. הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) מדווחת כעת כי היא מרחיבה את החקירה ומבצעת מה שהיא מכנה "ניתוח הנדסי" של המקרים, שלב מתקדם בחקירת אירועים דומים העשוי להוביל לדרישה לבצע ריקול. החקירה המתבצעת זה זמן רב כוללת לא פחות מ-3 מיליון כלי רכב שונים מדגמי שתי היצרניות, וכוללת בין היתר בחינה של יעילות קריאות תיקון (ריקול) אותן פרסמו שתי החברות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
במהלך השנים 2015 ו-2017 יזמו שתי היצרניות קריאות תיקון שהקיפו כ-1.7 מיליון כלי רכב מדגמים שונים ששווקו בארה"ב. הריקול התבצע בשל מה שהיצרניות הגדירו כחשש ש"כשל מנוע אפשרי עלול להגדיל את הסיכוי לתאונה". אך כבר במהלך 2018 נפתחה חקירה פלילית על ידי התובע המחוזי בניו יורק, כך דייחו מקורות שונים, בה נבדק אם המהלך התבצע באופן ראוי ובשקיפות מלאה.
במהלך 2019 פתחה ה-NHTSA בבדיקת המקרה, בו מעורבים הדגמים הבאים: קיה אופטימה וסורנטו ששווקו בין השנים 2011 ו-2014 וקיה סול ששווקה בין השנים 2010 ו-2015, יונדאי סונטה וסנטה פה ששווקו בין השנים 2011 ו-2014. בכל המקרים נבדקו אירועים של שריפה שפרצה בכלי רכב שלא היו מעורבים בתאונה.
יש להזכיר כי שתי היצרניות שילמו ב-2020 לרשויות בארה"ב קנס יוצא דופן של 210 מיליון דולר (כ-700 מיליון שקלים), זאת לאחר שנקבע כי איחרו לבצע ריקול הנוגע לכשל מנוע אפשרי ב-1.6 מיליון כלי רכב שונים.