בקצרה:
  • סקודה משלבת אזהרה חזותית בסבכה הקדמית
  • מיועדת להתריע בפני הולך הרגל על סכנה
  • כרגע מדובר ברעיון (מצוין) בלבד
יצרנית הרכב סקודה מפתחת אמצעי תקשורת חזותיים שנועדו לשיפור בטיחות הולכי הרגל, באמצעות סבכה קדמית שמשמשת כמעין מסך תצוגה גדול. על גביו יוכלו הולכי הרגל המביטים במכונית המתקרבת להחליט אם מסוכן או בטוח לחצות את הכביש. הפיתץוח הוא פרי שיתוף פעולה בין האוניברסיטות הטכניות של פראג ומינכן, ביחד עם סקודה כמובן, במסגרת פרויקט למציאת פתרונות במסגרת יוזמת הניידות העירונית, של המכון האירופי לחדשנות ולטכנולוגיה (EIT).
המערכת מבוססת על מצלמה וחיישני זיהוי הולכי רגל, מכלול שקיים ממילא בכלי רכב מזה כחמש שנים. הסבכה האטומה בדגמים חשמליים מסייעת כמובן לתצוגה הנדרשת. בינתיים נמצאת המערכת נמצאת בפיתוח, וכלל לא ברור מתי ואם בכלל תגיע לייצור. חיווי הסכנה בשלב זה ויזואלי בלבד, אך בסקודה מבהירים כי אליו אמורה להצטרף גם אזהרה קולית פשוטה ליישום.
על פי הסטטיסטיקה של משרד התחבורה בבריטניה, בשנת 2021 התרחשו יותר מ-16 אלף תאונות במעורבות הולכי רגל במדינה. בישראל נהרגו אשתקד 105 הולכי רגל כתוצאה מפגיעת כלי רכב, 28% מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים (348 בני אדם), עלייה של 18% ביחס לממוצע 2019-2021 ושיא של חמש שנים.
מערכת ההתרעה של סקודה הוא אחד מפיתוחי המשנה של הפרויקט, שליבו הוא רובוט המסייע להולכי רגל פגיעים (ילדים, קשישים, בעלי מוגבלויות) לחצות את הכביש. הרובוט, המתנשא לגובה של כשני מטרים, מזהה בין היתר את מצב התנועה בכביש ומסמן להולכי הרגל אם ביכולתם לחצות את הכביש או לא. במקביל הוא גם מסמן לנהגים לעצור ואף מסוגל לתקשר עם כלי הרכב המגיעים לכיוון מעבר החצייה באמצעות התרעה דרך מסך המולטימדיה.
מה אנחנו חושבים: המיזם של סקודה - ושל הארגונים השותפים בו - מבורך. אין תחליף למיומנות נהיגה גבוהה, אבל הנתונים מדברים בעד עצמם - וגם במדינות אחרות בעולם ישנן תאונות רבות בהן מעורבים הולכי רגל וחשוב למצוא לכך פתרונות הן ברמת חינוך הנהגים והן ברמה ההנדסית (תשתיות, כלי רכב). אהבנו.