בקצרה:
  • בעוד מספר חודשים יופעלו בארץ מוניות אוטונומיות ללא נהג
  • עקב לחץ נהגי המוניות, מחיר הנסיעה יהיה זהה
  • במקרה של תאונה, האחריות תיקבע על ידי המשטרה
1 צפייה בגלריה
יאנדקס אוטונומית
יאנדקס אוטונומית
יאנדקס - תפעיל מונית אוטונומית
(הלל פוסק)
בסינגפור הן עלו לכביש כבר ב-2016, וכעת הן מגיעות גם לישראל. עד סוף השנה צפויים להתחיל בישראל שירותי מוניות אוטונומיות של מובילאיי-מוביט הישראלית, וככל הנראה גם של יאנדקס הרוסית. חוק הנהיגה האוטונומית שאושר אתמול (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת, כשנה וחצי לאחר שהוגש תזכיר חוק בעניין, אמור לאפשר זאת ברגע שיאושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית. אבל מה הוא בעצם אומר, ואילו שינויים צפויים - אם בכלל - בכביש הציבורי. אלה התשובות לשאלות החשובות:
  • בשנים האחרונות מתנהלים בארץ מספר ניסויים ברכב אוטונומי של חברות שונות. מה צפוי להשתנות לאחר החקיקה?
החוק החדש יאפשר לראשונה ניסוי אוטונומי ללא נהג מאחורי ההגה, עם או בלי נוסעים המשלמים עבור הנסיעה. החוק יסדיר את הדרישות שבהן יצטרכו לעמוד החברות שיבקשו להפעיל בארץ שירותי מונית ללא נהג, או רובוטקסי, כמו למשל הפעלת מוקד שליטה מרחוק על כלי הרכב, לצורך תקשורת עם הנוסעים או כל גוף אחר שנדרש לכך, למשל שוטר שעצר את הרכב. גרמניה אישרה חוק דומה בשנה שעברה אך החוק הישראלי מתקדם יותר ומכיל גם את התקנות להפעלתו, לעומת החוק הגרמני שכעת מנהלים מהלכי חקיקה להשלמתו.
  • מתי נוכל לעלות למוניות ללא נהג?
לפי החוק, תוך מספר חודשים. מובילאיי כבר הכריזה על כוונתה להפעיל בארץ שירות רובוטקסי באזור גוש דן כבר השנה, באמצעות רכב חשמלי של NIO הסינית, במקום בשותפות עם חברת פולקסווגן כפי שתכננה במקור. יאנדקס הרוסית, חברת האם של אפליקציית המוניות יאנגו, שכבר מבצעת בארץ ניסויים אוטונומיים ומפעילה שירותי רובוטקסי סמוך למוסקבה באמצעות רכבי יונדאי סונטה, צפויה להפעיל גם היא שירות דומה בארץ.
  • אילו מגבלות יוטלו על המוניות האוטונומיות?
  1. מספר המוניות שיוכלו לנוע בארץ יוגבל ל-500
  2. החברות השונות יהיו מחויבות לרכוש או לשכור רישיון מונית לכל רכב שיפעילו
  3. כל חברה תחויב להבטיח הגנה לכלי הרכב נגד תקיפות סייבר
  4. רשיונות ההפעלה יוענקו לשלוש שנים וניתן יהיה להאריכם לתקופות זמן זהות
  5. מעורבות בתאונות עם נפגעים או אי ציות לתקנות משרד התחבורה יוכלו להביא לביטול רשיון ההפעלה
  • כמה תעלה נסיעה במונית אוטונומית?
המחיר יהיה לפי מונה, זהה לנסיעה עם נהג אנושי. מדוע לא נמוך יותר? נהגי המוניות לחצו והשיגו את מבוקשם. חברות הרובוטקסי לא יוכלו - גם אם ירצו - להציע מחירי נסיעה נמוכים יותר למרות שעלות התפעול שלהן נמוכה משמעותית.
  • מי יהיה אחראי במקרה של תאונה לרכב אוטונומי?
אחת השאלות הגדולות שמרחפות מהרגע הראשון מעל שילוב רכב אוטונומי בתנועה הרגילה, נושא האחריות על פעולת הרכב, נפתרת כאן באופן פשוט ובדומה למצב ברכב רגיל - המשטרה תקבע.
  • מי יהיה אחראי לעבירת תנועה של רכב אוטונומי ומי יחוייב בקנס?
במקרה של עבירת תנועה מתועדת, מפעילת הרכב האוטונומי תחויב בקנס גבוה פי שלושה מהמוטל על נהג אנושי
  • יש עוד תנאים שחשוב להכיר?
למרות שברכב אין נהג, יחויבו החברות להחזיק בו אפודים זוהרים אותם ילבשו נוסעים אם יאלצו לצאת מהרכב במקום מסוכן בגלל תקלה או תאונה.