• תפיק מידע בזמן אמת מרכבי המרוץ, לקבוצות האחרות וגם לצופים בבית
  • חיבור טוב יותר לקהל, כולל פיתוח לתעשיית הגיימינג
  • במקביל החלה לשמש כספקית של אליפות גרמניה במרוצי טורינג
מהאוניברסיטה למסלול המרוצים: כשהיה סטודנט להנדסת מכונות באוניברסיטת בן גוריון בתחילת העשור הקודם, ייסד תמיר פלצ'ינסקי את BGR, קבוצת המרוצים של הפקולטה להנדסת מכונות. הייתה זו פעם ראשונה שקבוצה ישראלית השתתפה בתחרות פורמולה SAE, למכוניות מרוץ שתכננו ובנו סטודנטים מהמחלקות המפורסמות ביותר ללימודי הנדסת מכונות באירופה. בהמשך זה הפך למסורת ולאחד הפרויקטים הגולים של הפקולטה בבירת הנגב, והתחרות משכה אליה גם קבוצות ישראליות נוספות ממחלקות להנדסת מכונות של אוניברסיטת תל אביב והטכניון.
לאחר סיום הלימודים הקים בפתח תקווה ביחד עם חברו גיל זכאי את גריפ (Griiip) ויחד תכננו ובנו מכונית פורמולה תוצרת כחול לבן, שהתחרתה באליפות איטליה למכוניות מסוגה עם הנהג ירין שטרן.
5 צפייה בגלריה
ירין שטרן פורמולה גריפ
ירין שטרן פורמולה גריפ
הפורמולה שבנתה גריפ, בימים שלפני הקורונה
(צילום: James G. Conant)
לחשב מסלול מחדש: החידוש הגדול של גריפ הוא פלטפורמת דאטה מבוססת-ענן, אשר מאפשרת שידור מידע ישירות מרכבי המרוץ, וביצוע אנליזות עם טווח שימושים רחב, גם לאנשי הקבוצה, גם לקהל במקום, לצופים בטלוויזיה ולשחקני הסימולטורים.
"הקורונה שינתה לנו את הכיוון. כבר היינו לקראת השקת אליפות ל-G1 בארה"ב, ובדרך להיות יצרנית של מכוניות מסלול", אומר פלצ'ינסקי בראיון ראשון ל-ynet, לאחר ההכרזה של פורשה על השקעת מיעוט בחברה הישראלית. "האליפות נסגרה, ההתרחבות נעצרה, והתחלנו להתמקד בפיתוחים שלנו בתחום הפקת הדאטה ממכונית המרוץ - גם עבור המהנדסים וגם עבור הצופים. חיפשנו מה אפשר עוד לחדש שיביא גם יותר צופים, גם יותר נהגים וגם יותר נותני חסות. על העסקה עם פורשה עבדנו שנתיים, והיא מסמלת את המעבר שלנו מיצרנית מכוניות פורמולה לחברת תוכנה".
ציוד טלמטריה, שמאפשר למהנדסי המרוץ לעקוב בזמן אמת אחרי מצב מערכות המכונית היה קיים עוד קודם לכן, אבל היחידה שפיתחה החברה הישראלית זולה יותר. המשמעות היא שכל קבוצה יודעת מה עושות כל המכוניות המתחרות בה, והיא יכולה להגיב בזמן אמת ולעדכן את הנהג שלה על מנת שיתאים עצמו, אם הוא נדרש להאט כי רכב אחר נתקל בתקלה טכנית או בבעיה, או שהוא נדרש ללחוץ חזק יותר כי הנהגים מאחור סוגרים עליו את הפער.
5 צפייה בגלריה
פורשה גריפ
פורשה גריפ
הקופסה שפיתחה גריפ מתחברת למכונית המירוץ ומשדרת מידע מתוכה גם לקהל בבית
לחבר את הקהל: חידוש נוסף נוסע מכך שהמידע הנאסף ניתן להצגה גם עבור הצופים בבית, למשל הנהג הכי מהיר בכל נקודה במסלול, מצב הצמיגים של כל מכונית, ועוד, מה שמאפשר העצמת החיבור בין הצופים לנהגים ולקבוצות במרוץ עצמו. למשל כשאחד מהנהגים משפר את זמני ההקפה, ניתן להמר באמצעות האפליקציה בנייד מי יקבע את זמן ההקפה המהיר ביותר במרוץ.
בכך גריפ מהווה חיבור חדש בין תחרויות ספורט מוטורי לתעשיית הגיימינג המגלגלת מיליארדים. אם הנהג שהצופה מעריץ ניצח, ניתן למכור לו את המכונית הווירטואלית של אותה הקבוצה שתשמש אותו בסימולטור הנהיגה המועדף עליו.
"גריפ מציעה פלטפורמת דאטה לספורט מוטורי שהיא חדשנית וממוקדת בחוויית המשתמש העתידית, אשר מקשרת בין כל בעלי העניין ומייצרת עידן חדש בכל הנוגע לחוויית הצפייה במרוצי מכוניות״, צוטט בהודעה של פורשה פריץ אנצינגר, סמנכ"ל הספורט המוטורי בחברה.
החברה כבר חתמה על חוזה עם אליפות מרוצי גרמניה למכוניות טורינג, ה-DTM, הנחשבת לאחת מהיוקרתיות ביותר באירופה ובה מתחרות לצד אודי, ב.מ.וו ומרצדס-AMG, גם פרארי ומקלארן. האליפות הבאה שתשתמש בטכנולוגיה שלה תהיה פורשה קאפ בברזיל. "אנחנו בשיחות עם האליפויות הבכירות של הספורט המוטורי, כדי להיכנס גם אליהן, לאסוף גם שם את הדאטה עבור המשתתפים והצופים", אומר פלצ'ינסקי.
5 צפייה בגלריה
גריפ
גריפ
תצוגת נתוני הנהגים באפליקציה תאפשר חיבור טוב יותר לצופים בבית
החברה הישראלית, שגייסה כבר כמה מיליוני דולרים, מעסיקה כיום 17 עובדים, נמצאת כעת בסבב גיוס נוסף, שיממן את הרחבת הפעילות שלה. ההשקעה של פורשה בחברה מוגדרת כהשקעת מיעוט, שלא מעניקה לה שליטה, ותאפשר גם ליצרניות מכוניות ספורט אחרות להשקיע בה.
השלב הבא יהיה חיזוק הקשר בין פורשה לבין מי שנוהגים במכוניות הספורט שלה. "בספורט מוטורי צריך לנסוע הכי מהר כדי להיות ראשון, וכדי להמשיך לגדול אנחנו ממשיכים לגייס", מסכם פלצ'ינסקי. "המטרה היא להביא את הטכנולוגיה שלנו גם לבעלי מכוניות ספורט פרטיות, שיוכלו לאסוף מידע מלא על הביצועים שלהם בימי מסלול. היצרן יוכל לתגמל אותם על ההשתתפות, להציע להם שיפורים ייחודיים, או להעניק להם דרגת VIP אחרי כמות שעות מסלול מסוימת, שתפתח להם את האפשרות לרכוש דגמים מיוחדים בייצור מוגבל".
5 צפייה בגלריה
תמיר פלצ'ינסקי גיל זכאי
תמיר פלצ'ינסקי גיל זכאי
תמיר פלצ'ינסקי וגיל זכאי עם הפורמולה G
מה אנחנו חושבים: לרגע אחד קיווינו שעוד תצמח כאן סדנת מרוצים צנועה, שהוקמה בידי חבורה של סטודנטים שאפתניים, כדי לייצר מכונית פורמולה חכמה. אבל נכון לעכשיו ליגת ה-G1 שייכת לעבר של גריפ, וכנראה שהתרומה הבלתי נמנעת של הישראלים לספורט המוטורי תהיה בתחום הדאטה וההצגה שלו לצופים ולמתחרים.
רק מי שחלם כל כך הרבה שנים על מרוצים במדינה שבמרבית שנותיה אפילו מסלולים לא היו בה, יכול להביא בשורה בתחום חוויית הצפייה וההשתתפות. על כך מגיע להם שאפו גדול.