בקצרה:
  • הצבא הבריטי מסב דיפנדרים להנעה חשמלית
  • הביצועים טובים יותר, רעש המנוע נעלם
  • טווח הנסיעה מוגבל ל-240 ק"מ
חשמל צבאי: הרבה לפני שלנד רובר תציג גרסה חשמלית לדיפנדר העדכני, עובר הדיפנדר הוותיק הסבה להנעה חשמלית. מדובר בשיתוף פעולה בין חברת Babcock המתמחה ברכש ביטחוני-צבאי וחברת Electrogenic, המתמחה בהסבה של רכב קלאסי להנעה חשמלית. במסגרת השת"פ יועברו לצבא הבריטי ארבעה דיפנדרים מוסבים להנעה חשמלית, לטובת ניסוי שיבחן את האפשרות להאריך את אורח החיים של רכבי השטח הוותיקים והמוצלחים.
בשקט חרישי: הדיפנדר המקורי נחשב לאחד מהדגמים הפופולאריים ביותר לשימוש צבאי, כולל בצה"ל, הודות למכלוליו החסונים (שלדת סולם וצמד סרנים חיים) המאפשרים עבירות גבוהה ויכולת העמסה יוצאת דופן, עם התאמה למגוון משימות. אלא שמאז הופסק הייצור ב-2016, הדגמים המשרתים כיום על מדים ותיקים שחוקים ודורשים רענון.
במסגרת הפרויקט בוחן הצבא הבריטי אפשרות לשדרוג צי הדיפנדרים שלו להנעה חשמלית. ההסבה של Electrogenic דומה לזו אותה היא מציעה ללקוחות דיפנדר אזרחי, כשמנוע הדיזל ותיבת ההילוכים מוסרים מהשלדה ואת מקום תופס מנוע חשמלי בהספק גבוה משמעותית (204 כ"ס), המחובר ישירות לתיבת העברה המקורית, עם הנעה כפולה קבועה והילוך כוח.
הזינוק ל-100 קמ"ש צפוי לארוך כ-8 שניות, כמחצית מהזמן שייקח לדיפנדר דיזל מקורי לסיים את המיאוץ הקלאסי. המהירות המרבית לעומת זאת תהיה דומה – 140 קמ"ש. מצברים בקיבולת 93 קוט"ש אמורים לאפשר טווח נסיעה של 240 ק"מ, צנוע משמעותית מהדיזל, אבל אמור להספיק לכל משימה מבצעית.
3 צפייה בגלריה
לנד רובר דיפנדר "רגל עץ" בשירות צה"ל
לנד רובר דיפנדר "רגל עץ" בשירות צה"ל
לנד רובר דיפנדר "רגל עץ" בשירות צה"ל
(צילום: יואב זיתון)
מה אנחנו חושבים: עבור תעשיית הרכב האזרחית, לחשמל יתרונות עצומים כמעט מכל בחינה. עבור התעשייה הצבאית, היתרון המשמעותי הוא בהימנעות מרעש, כמו גם ביכולת אמפיבית מסוימת בפשיטות מהים. לצד זאת יש ליחידת הנעה כזו בעיות מבחינת טווח נסיעה, והיא גם רגישה יותר לאבק, חול, בוץ ומזג אוויר קיצוני, תנאי מחיה נפוצים לרכב מבצעי.
עד כמה הניסוי של הצבא הבריטי יצליח והאם זה יגרום להסבה כוללת של צי הדיפנדרים, עוד מוקדם לדעת. מה שבטוח הוא שזליגת החשמל להנעה כלי רכב צבאיים היא ודאית, כשגם הצבא האמריקאי בוחן רכב שטח קרבי של שברולט עם הנעה חשמלית. השאלה היחידה היא מתי זה יקרה באופן גורף.