שיעור החשיפה לחולים מאומתים בנגיף קורונה בתחבורה הציבורית עולה בהתמדה מאז שחדר נגיף הקורונה לחיינו. ועל מנת להגן על נהגי האוטובוס מחשיפה לחולה מאומת, כניסה לבידוד והשפעה ישירה על השירות הסובל גם כך ממחסור חמור בנהגים, קבע משרד התחבורה לפני חודשיים וחצי כי יותקנו מחיצות הגנה בין הנהג לנוסעים. שר התחבורה דאז התגאה בהישג, אך דבר לא השתנה מאז, למעט הכרזת המשרד היום כי יש יוזמת הצטיידות. מה קרה במהלך אותם שבועות, איך למרות הזמן שחלף תכנית ההתקנה התקדמה רק לאחור?
1 צפייה בגלריה
קו 7 משכונת התקווה ליגאל אלון בתל אביב
קו 7 משכונת התקווה ליגאל אלון בתל אביב
קו 7 משכונת התקווה ליגאל אלון בתל אביב

משרד מדשדש, נהגים מסתכנים

בשבועיים האחרונים אירעו 1,030 מקרים שבהם חולה קורונה מאומת השתמש בתחבורה ציבורית. לשם השוואה, 2,336 מקרים כאלו אירעו ביתר המקומות עליהם מפרט משרד הבריאות באתר האינטרנט שלו. במילים אחרות, כמעט 30% מסך המקרים. האחרון שבהם אירע ביום שישי האחרון בקו 68 בין עכו לסחנין ובקו 5 בבני ברק. יום קודם לכן אירעו בין היתר מקרי חשיפה בקו 7 בבית"ר עילית, קו 2 בקרית גת, קו 391 באילת, קו 142 בירושלים ובקווים רבים נוספים ברחבי הארץ. במקרה או שלא, בשבוע האחרון אירעו שני מקרים מתועדים של תקיפת כרטיסן בבאר שבע ונהג בירושלים.
ההחלטה על התקנת המחיצות נועדה לגרום להפרדה בין נהג לנוסעים על מנת להבטיח שתי מטרות: האחת, שמירה על בטיחותו של הנהג מאלימות נוסעים - אלימות שהולכת ומתגברת על רקע הנחיות הקורונה והמחסור באכיפה, השניה על מנת להגן על הנהגים מחשיפה לחולי קורונה מאומתים כדי לשמור על בריאותם, והן כדי למנוע מצב שבו יועברו לבידוד וכתוצאה מכך ייפגע שירות האוטובוסים, אשר גם בשגרה סובל ממחסור של אלפי נהגים.
לאחר מאבק ארוך של נהגי האוטובוסים הודיע משרד התחבורה בתחילת חודש מאי על התקנת מחיצות בין הנוסעים לנהג. השר הממונה דאז, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "אחרי תקופה ארוכה של הכנה, ובדחיפה של אילוצי הקורונה, סיכמתי אמש עם האוצר על התקנת תאי נהגים בתחבורה הציבורית והפרדה בין הנהג לנוסע. יש כבר מפרט, והצעות מחיר, ועכשיו ברוך השם יש תקציב ואפשר לצאת לביצוע מיידי".
הדברים הללו לא נאמרו בחלל ריק, ולא רק הקורונה היא שדחפה את משרדי הממשלה. שבוע לפני כן פנה ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית לבית הדין לעבודה בתל אביב, בדרישה לחייב את משרד התחבורה להתקין את המחיצות בשל האלימות הגואה כלפי נהגים ובשל החשיפה הגבוהה של חולים מאומתים בתחבורה הציבורית. רק בלחץ בית הדין לעבודה נאותו במשרדי הממשלה להפגש עם הנהגים ולהגיע לסיכום התקציבי האמור המוערך בכ-40 מיליוני שקלים.
כמה ימים לאחר מכן עזב סמוטריץ' את המשרד ופינה מקום לשרת התחבורה הנכנסת, מירי רגב, אשר הצהירה מיד כי היא תומכת במהלך. בהקשר זה ראוי להזכיר כי במהלך אותו חודש כתב רן שדמי, סגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, למפעילי התחבורה הציבורית כי "אנו נמצאים בשלבים אחרונים של הסדרת הנושאים הבירוקרטיים להוצאת הרשאות לכל מפעילי התחבורה הציבורית. עם זאת, אנו מבקשים כבר כעת שתערכו לביצוע ההתקנות וזאת כדי לחסוך זמן להוצאתו לפועל של פרויקט חשוב זה".
עבר כחודש נוסף וב-22 ביוני כתב יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, למנהל הרשות לתחבורה ציבורית אמיר אסרף ואמר כי "כחלק מן הסקירה שהצגת בפני הוועדה (ב-2.6- א.ז), נאמר כי לאחר הקצאת 8 מיליון שקלים על-ידי משרד האוצר לביצוע תא הפרדה שבנידון, אשר ירד לביצוע תוך מספר שבועות". מרגי המשיך: "אבקש לקבל לוחות זמנים ברורים וקבועים לביצוע התקנת התאים. מאז הדיון חלפו מספר שבועות - 6 וחצי - ועל האוטובוסים שתעלו עדיין אין מחיצות".
בין לבין הורתה רגב כי קשישים יוכלו לשלם במזומן בתחבורה הציבורית, ובהודעתה נכתב כי הדבר נעשה על דעת הנהגים. הנהגים מצדם הופתעו, שכן לטענתם הסכמתם ניתנה רק על בסיס ההבטחה להתקנת מחיצות, אך אלו מתעכבות ואין פתרון שיגן על בריאותם. מאבק הנהגים הסלים עד שהגיע שוב, ביוזמת ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית, לפתחו של בית הדין לעבודה בתל אביב. עוד בבוקר הדיון אמרה השרה רגב באולפן ynet כי היא תומכת בנסיעה חינם לקשישים בתחבורה הציבורית, ומנהלת על כך משא ומתן מול משרד האוצר. בית הדין שלח את הצדדים ללא הכרעה.
והנה, היום מודיע משרד התחבורה כי הוא קורא "לכל מפעל ישראלי שיכול לייצר ולהתקין את המחיצות לעבור את התקינה. בנוסף למפעלי "מרכבים" ו"הארגז" הוותיקים אושר מפעל מחיצות נוסף בשדרות ושני מפעלים נוספים יאושרו לתקינה בימים הקרובים. מחיצות המגן לנהגים מיוצרות מזכוכית המתאימה לתקנים האירופאים כדי למנוע פגיעה בשדה הראייה של הנהג מחד ולחסום מעבר נגיפים מאידך. המחיצות מיוצרות בגדלים שונים המתאימים במדויק לכל מודל אוטובוס בייצור ייחודי", נכתב.
בינתיים, הנהגים יחכו.
לאחר פרסום הכתבה הגיב משרד התחבורה: בין היתר נכתב "האישור התקציבי להתקנת מחיצות מגן התקבל בוועדת החריגים רק לפני כשלושה שבועות. לאחר מכן, החל המשרד באישור תקינה מהיר של כל דגמי המחיצות החדשות שיוצרו וחייבות לעמוד בתקני הבטיחות המחמירים ביותר ומותאמות במדויק לכל דגם אוטובוס. במסגרת תוכניתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב להאצת הצטיידות במחיצות אושרו בנוסף ל "מרכבים" ו"הארגז", שלושה מפעלים נוספים, אחד בשדרות ושניים יאושרו בימים הקרובים במקומות נוספים בארץ כדי לעמוד בקצב התקנה הנדרש העומד על 9,000 אוטובוסים".