בקצרה:
  • משרד התחבורה הודיע כי יש לטסלה רישיון ייבוא
  • כעת מתברר שדווקא טסלה מעוניינת לדחות אותו
  • הערכות: קבלת הרישיון תאפשר ייבוא אישי תחרותי
בצעד מפתיע החליטה טסלה לבקש ממשרד התחבורה לעכב את קבלת רישיון היבואן הרשמי שלה, זאת לאחר שהובהר לה כי היא עומדת בקריטריונים לקבלתו - מוסך מרכזי ראשון למותג המכוניות החשמליות האמריקאיות בפתח תקווה. לפי הערכות, צעד זה נעשה כדי למנוע ייבוא אישי של מכוניות החברה לישראל במחירי נמוכים משמעותית מאלה אותם היא מעוניינת לדרוש.
1 צפייה בגלריה
טסלה עמדות טעינה סופרצ'ארג'ר
טסלה עמדות טעינה סופרצ'ארג'ר
טסלה עמדות טעינה סופרצ'ארג'ר
בהיעדרו של רישיון ייבוא קיבלה טסלה בשנה שעברה ממשרד התחבורה רשיון "יבואן זעיר". לפי רישיון זה מותר לייבא ארצה כמות זעומה בלבד של עד 20 מכוניות בשנה, אך הוא אינו מחייב אחזקת מוסך. טסלה אכן ייבאה ארצה 10 מכוניות מדגמים שונים אך הן משמשות את אנשי החברה בלבד ולא נמכרו לציבור. כדי להתחיל מכירה בהיקף נרחב של ארבעת דגמי היצרן, המשפחתית מודל 3 והג'יפון המבוסס עליה מודל Y, מכונית הסאלון הגדולה מודל S ורכב הפנאי המבוסס עליה - מודל X.
ומה עומד מאחורי בקשת הדחייה המפתיעה? לטסלה, היצרן הראשון שיפעל בארץ ישירות וללא יבואן מקומי, אין עדיין מלאי של מכוניות למכירה וטרם הוקמה בארץ רשת עמדות טעינה מהירה אותה היא פורסת בכל מדינה שאליה היא נכנסת. שימוש חינם ברשת יהיה אחד השירותים היחודיים שמציעה טסלה ללקוחותיה בתקופת ההשקה. כך למשל, בארה"ב איפשרה טסלה ללקוחות טעינה חינמית מספר שנים - עד לפני כשנתיים.
לצד זאת, רשיון ייבוא הקובע כי בישראל פועל יבואן רשמי של היצרן, עם יכולת לספק שירותי אחזקה מלאים למכוניות אותן הוא מייצר, הייתה מאפשרת מרגע זה ייבוא אישי של דגמי טסלה מארה"ב ומאירופה, במחירים זולים משמעותית מאלה שטסלה ישראל צפויה לדרוש. היעדר מוסך המאושר בידי היצרן מנע עד כה ייבוא אישי של דגמי החברה, למרות עניין רב בהם.
ומה ההבדל הצפוי במחירים? טסלה ישראל תדרוש עבור מודל 3, המכונית הזולה בהיצע, סכום של כ-250-300 אלף שקלים. לדברי ירון בן אלי, מנכ"ל Ushops העוסקת בין השאר בייבוא אישי של מכוניות מחו"ל, ניתן יהיה לייבא מארה"ב את אותם כלי רכב עם כמה אלפי מיילים בודדים משנת הייצור 2019, במחיר של כ-220 אלף שקל בלבד, פער משמעותי ממחירי הנציגות המקומית לרכב חדש. יש להזכיר כי בארה"ב יש היצע נרחב של דגמי טסלה משומשים, בעיקר של ה-3, הדגם הנמכר ביותר של היצרן.
יצוין כי למרות שמחירו של מודל 3 חדש בארה"ב מתחיל ב-40 אלף דולר (כ-130 אלף שקלים), בדרך לישראל הוא יחויב ב-10% מס קנייה לרכב חשמלי, ועוד 17% מע"מ. עם זאת, גובה ההטבה המרבי למס הקנייה המופחת מוגבל לסכום של 75 אלף שקל, שמעליו מחויב רכב חשמלי במס רגיל. בנוסף, לישראל צפוי להגיע מודל 3 בתקינה אירופית, מותאם לטעינה תלת-פאזית, ובאירופה עומד מחירו ההתחלתי על 44 אלף יורו (כ-170 אלף שקלים).
מה אנחנו חושבים: ייבוא טסלה לארץ היה אמור להביא סטנדרטים חדשים לשוק, עם נציגות ישירה ראשונה של יצרן רכב. אבל טסלה ישראל מתקשה בינתיים להרשים. ראשית, אחרי שנה וחצי של פעילות צוות ייעודי בארץ, עוד אין מכירה לציבור. כעת נראה גם שטסלה מנסה למנוע תחרות, ולהקשות על ישראלים שממתינים לחשמלית שעוררה את השוק, לרכוש אותה בערוצים אחרים.
לקוחות ישראלים מעריכים טכנולוגיה, אבל באותה עת גם מצפים לשקיפות ולשירות ראוי, בעיקר ממכונית שמחירה בארץ יתחיל בכ-300 אלף שקל. ובנוסף, ככל שטסלה מתעכבת, נוחתות בארץ עוד ועוד חשמליות אחרות, שיעמידו את המותג הנחשק במבחן מציאות מאתגר.