בקצרה:
  • משרד התחבורה יציע למי שמעוניין בכך לדווח על מחיר עסקת המכירה שביצע
  • זאת במטרה מוצהרת לייצר מחירון רכב אמיתי של דגמים משומשים בשוק המקומי
  • הבעיה: לא ניתן לוודא כי המחיר שידווח הוא אכן מחיר העסקה האמיתי
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מי שיבצע מיום ראשון העברת בעלות לרכב משומש שבבעלותו, אם מדובר באדם פרטי או סוחר רכב מיד שנייה, יוכל לעדכן באותה הזדמנות את המדינה כמה כסף קיבל עבורו. זאת במסגרת מהלך שיזמה שרת התחבורה מירי רגב, לחדש יוזמה שעלתה עוד בימי ישראל כץ כשר התחבורה, ליצור מחירון רכב לאומי שיתחרה באלה שמפרסמים השמאי לוי יצחק ואתר יד2. כך זה יעבוד.
איך יתבצע הדיווח?
באמצעות מערכת העברת הבעלות. למסך העברת הבעלות יתווספו שני שדות חדשים, שבהם ניתן - במידה ויסכים לכך בעל הרכב - יהיה לדווח על מחיר הרכב בעת המכירה, וכן על הנסועה (קילומטראז'') שצבר הרכב עד כה.
האם אני חייב לדווח למדינה בכמה מכרתי את האוטו?
לא. בניגוד לחובת הדיווח בעסקאות נדל"ן על שווי הכנס, בעסקאות מכירת רכב אין חובה חוקית למסור למדינה את המידע והדבר תלוי בהסכמת בעל הרכב. כך גם לגבי הקילומטראז', שבזמן הטסט השנתי מחויב מכון הטסטים למלא, אך לא בעת העברת בעלות.
מתי יתפרסמו נתוני המחירים שאספה המדינה?
במשרד התחבורה מבטיחים שבתוך מספר חודשים יתחילו המחירים להיחשף לציבור, במטרה לסייע לו בהחלטה כמה לשלם על רכב משומש שהוא עומד לרכוש. מעשית, הפרסום יהיה תלוי כמובן לא רק בהסכמת מוכרי הרכב לדווח, אלא גם באמינות הדיווח.
האם המחירים במחירון הרכב של המדינה יהיו נמוכים יותר מאשר אצל לוי יצחק ויד2?
תלוי בדגם. גם בין שני המחירונים הקיימים יש פערי מחירים. דגמים רבים נמכרים בפועל במחירים נמוכים יותר, בהתאם להיצע ולביקוש בשוק, אך יש גם כאלה שנמכרים במחיר גבוה יותר. מדובר בעיקר ברכבי שטח קשוחים שהולכים והופכים נדירים, אך גם במכוניות ספורט וגרסאות ספורטיביות מוערכות ולא נפוצות.
האם חברות הליסינג ורשתות הטרייד-אין ישתפו פעולה עם המחירון החדש?
זאת אחת משאלות המפתח שישפיעו על תוקפו של המחירון החדש, לאור הנתח הגדל והולך של השוק המוסדי בשוק המשומשות, הנאמד כיום ביותר מ-50% ממכוניות היד-שנייה בשלוש השנים האחרונות. במשרד התחבורה מקווים אמנם שהמחירון יסייע בהורדת המחירים שמשלמים רוכשי הרכב המשומש, אבל מאז התפרצות הקורונה עלה הביקוש למכוניות משומשות, על רקע החשש של רבים מהתחבורה הציבורית. לצד זאת נרשמת דרישה של אחרים לרכב משומש וזול במקום רכב מהמעסיק שהוחזר, לאחר שאיבדו את מקום עבודתם או יצאו לחל"ת. וגם אלה משפיעים על המחירים.
מה אנחנו חושבים: המחירים שמצוינים במחירון לוי יצחק ויד2 אכן גבוהים ממחירי השוק. אבל בניגוד לעבר, השוק מתוחכם, המידע זמין יותר באמצעות הרשתות החברתיות, ולכן לצד דגמים מעטים שנמכרים "מעל המחירון", רוכשי רכב משומש בדרך כלל אינם משלמים "מחיר מחירון".
הגברת השקיפות שהבטיחה השר רגב באמצעות מאגר המידע הלאומי החדש לגבי היסטוריית הטיפולים והתאונות של כלי רכב, תהיה משמעותית הרבה יותר כדי להבטיח שרוכשי רכב מיד שנייה ישלמו עליו את המחיר המתאים לו. מדובר במהלך מורכב יותר לביצוע, שמחייב גם שיתוף פעולה עם גורמים רבים, ונקווה שהשרה והמשרד יעמדו בהבטחה לצאת בפיילוט כבר בתוך כמה חודשים.