"רק יצרניות שיהפכו את תהליך פיתוח רכב חדש למבוסס תוכנה (שתנהל אותו), צפויות לשרוד. המשמעות עבור מי שלא יבין את זה תהיה סיכוי אפסי להמשיך ולפעול ברווחיות", כך אמר לא מזמן תומאס אולבריך, האחראי לפיתוחים הטכנולוגיים במותג פולקסווגן. והוא לא לבד בדעה זו. בב.מ.וו מאשרים כי מספר המפתחים והעוסקים בתחום המחשוב בלבד עומד בחברה על כ-10,000. בדיימלר, למעשה מרצדס, מתכוונים לשכור עוד 1,000 אנשי תוכנה בגרמניה, ו-2,000 נוספים במרכזי הפיתוח של הקונצרן בסין, הודו וישראל.
1 צפייה בגלריה
ביג דאטה ורכב
ביג דאטה ורכב
(צילום: shutterstock)
זה לא במקרה. לפי חברת הייעוץ ברילס, שוק התוכנה בעולם הרכב צפוי לשלש עצמו ב-10 השנים הקרובות, כך שערך פתרונות התוכנה בתעשיית הרכב יגיע לסכום של כ-250 מיליארד אירו, לעומת כ-75 אירו ב-2020. בהתאם, עלות ממוצעת של תוכנות ברכב חדש תעמוד בסוף העשור על 2,375 אירו לפי חברת ברילס, לעומת 820 אירו כיום. וניחשתם נכון, עיקר הפער נוסע משילוב מערכות שיאפשרו נהיגה אוטונומית חלקית עד מלאה.
כדי להבין איזו השקעה נדרשת כיום בפיתוח תוכנה, קבלו את הנתון הבא: את מערכות פולקסווגן גולף החדשה (דור 8) מנהלות תוכנות עם כ-100 מיליון שורות קוד. רק לפני כ-10 שנים נדרשו עשירית מהן כדי להפעיל את כל מערכות הדור השביעי של גולף. וזו כמובן רק ההתחלה. שילוב מערכות אוטונומיות וניהול מתקדם שישעה גם שימוש בתעבורת נתונים סופר מהירה עם תשתיות וכלי רכב אחרים, יכפיל את מספר שורות הקוד כבר בעתיד הקרוב.
בפולקסווגן טריניטי החשמלית שתושק ב-2026 עם מערכת ההפעלה VW.OS בגרסה 2.0, יהיו כנראה בין 200 ל-300 מיליון שורות קוד. ובפולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם (העלולה לאבד את התואר השנה לטובת טויוטה), מודעים לחשיבות מערכת הפעלה איכותית ובעיקר מתפקדת.
משפחת ID החשמלית, בעיקר ה-3 וה-4 שהזניקו את החברה סוף סוף למעמד של מתחרה ישירה בטסלה, סבלה בתחילת הדרך מבעיות קשות בגרסת 1.1 של מערכת ההפעלה, כאלה שלא רק גרמו ללקוחות עוגמת נפש אלא עצרו זמנית את השיווק. 4,000 מפתחים עוסקים כיום בפיתוח מערכת הניהול החדשה, 1,000 נוספים יתווספו בשנים הקרובות.
"בעתיד, כ-70-80 אחוז מההבדלים בין מכוניות (של יצרנים שונים) יתבטאו בתוכנה שתפעיל אותם", כך מעריך הרברט דיס, העומד בראש קבוצת פולקסווגן. לדבריו, ההבדלים שנתפסים בתעשיית הרכב הקלאסית כמסייעים להעדפת רכב אחר על פני מתחרהו, למשל כוח מנוע, מראה הרכב או היכולות הדינמיות שלו, יהפכו לכמעט חסרי משמעות.
ולסיום, בתעשיית הרכב זה לא סוד, ויש אחראית מוכרת היטב למרדף המואץ אחר מערכות מחשב מתקדמות. השם הוא טסלה כמובן. מערכות ההפעלה שלה אינן מושלמות, זכו לביקורת וכנראה גם אחראיות למספר תאונות קטלניות. אבל היא הייתה הראשונה לזהות את הצורך, והעתיד, ולהכין עצמה לקראת הבאות.
בחזרה לחברת הייעוץ ברילס, שפרסמה לפני כחודש כי "מכוניות מתפתחות במהירות ממבוססות חומרה לתוכנה על גלגלים. יצרניות ותיקות יהיו חייבות להאיץ במהירות (את המעבר לתוכנה מתקדמת) אם הן לא מעוניינות להפסיד את המירוץ לענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, איך לא, טסלה.