בקצרה:
  • 380 אלף כלי רכב נוספו לכביש בשנה החולפת
  • הגיל הממוצע לרכב בישראל - 7.4 שנים
  • 89% מהרכבים בישראל הם בבעלות פרטית
3 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר)
צפוף בכבישים: נכון לסוף שנת 2022, נעו על כבישי ישראל קרוב ל-4 מיליון כלי רכב מנועיים. ובמספרים מדויקים 3,973,310 כלי רכב - מתוכם קרוב ל-3.5 מיליון כלי רכב פרטיים ולצידם עוד כ-300 אלף משאיות, 163 אלף אופנועים, 39 אלף אוטובוסים ו-22 אלף מוניות. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (א').
בשנה החולפת עלו 380 אלף כלי רכב חדשים על כבישי ישראל, ולצידם ירדו מהכביש 247 אלף כלי רכב - כך שהתוספת נטו עומדת על 133 אלף כלי רכב, גידול של 3.5% לעומת אשתקד. למרות הגידול, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה ביחס למקובל בעולם המערבי (מדינות ה-OCD), עם 411 כלי רכב לכל אלף תושבים. בבריטניה למשל יש קרוב ל-600 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביפן ובשוויץ למעלה מ-700, בפינלנד 900 ובאיטליה יש רכב כמעט לכל אזרח - עם 947 כלי רכב לכל אלף תושבים.
שורפים בנזין: שלושה מתוך כל ארבעה רכבים שרשומים בישראל מצוידים במנועי בנזין בלבד. נתח השוק של רכבים עם מנוע דיזל עומד על כ-14%, אך בניכוי משאיות ומסחריות גדולות עומד חלקם על 6% בלבד. רכבים היברידיים תופסים נתח של 9% מהשוק המקומי, בעוד רכבים עם הנעה חשמלית מלאה תופסים נתח של אחוז בודד בלבד, מספר שצפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות. זאת מכיוון שבשנה האחרונה תפסו הרכבים החשמליים נתח של למעלה מ-10% ממכירות הרכב החדש בישראל.
3 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
רק אחוז אחד של חשמליות על הכבישים כיום
(צילום: ניר בן זקן)
הצי מזדקן: בשנת 2022 הגיל הממוצע של רכב בישראל עמד על 7.4 שנים, לעומת 7.1 שנים ב-2020 וב-2021. ההסבר האפשרי הוא מצוקת המלאי אצל יבואני הרכב, שגרמה ללקוחות רבים לדחות את החלפת הרכב החדש ולהמשיך להשתמש ברכב הקיים. ברכבים המסחריים ישנו פער גדול בגילאים, כאשר מסחריות במשקל שנמוך מ-3.5 טונות הן בגיל ממוצע של 11.4 שנים, בעוד משאיות כבדות יותר הן בגיל ממוצע של 6.3 שנים בלבד. אחד מכל שלושה רכבים בישראל הוא בן 10 שנים או יותר.
בבעלות פרטית: מבין הרכבים הנעים על כבישי ישראל, 89% הם בבעלות פרטית והיתר בבעלות חברות ליסינג, השכרה וחברות אחרות. אך מבין הרכבים החדשים שעלו על הכביש ב-2022 חלקם של הציים גדול בהרבה ועומד על 35% - מרביתם (22%) בבעלות חברות הליסינג, והיתר בבעלות חברות פרטיות (9%) או חברות השכרה (3.5%).
בשנה החולפת 617 אלף כלי רכב עברו בעלות, נתון נמוך יותר לעומת שנים קודמות - שגם הוא קשור למחסור ברכבים חדשים.
3 צפייה בגלריה
 בעיות מלאי לרכב חדש הביאו לגיל ממוצע גדול מאשתקד של הרכבים על הכביש
 בעיות מלאי לרכב חדש הביאו לגיל ממוצע גדול מאשתקד של הרכבים על הכביש
בעיות מלאי לרכב חדש הביאו לגיל ממוצע גדול מאשתקד של הרכבים על הכביש
(צילום: רן סגל)
דרכון בבקשה: למרות שבשנים האחרונות יונדאי היא מובילת המכירות בשוק המקומי, 22.5% מהרכבים שנוסעים על כבישי ישראל יוצרו ביפן ורק 15% בקוריאה. במקום השלישי רכבים מתוצרת צ'כית עם 8%, ואחריהם רכבים מתוצרת טורקיה עם 7% ולאחר מכן גרמניה וספרד עם 6% כל אחת.
הלבן שולט: מתוך סך הרכבים בישראל, 36% הם בצבע לבן ועוד שיעור דומה בצבע אפור. רק 12% רכבים הם בצבע שחור, 7% בצבע כחול, 4% בצבעי חום, 2.5% באדום ופחות מאחוז אחד בירוק או צהוב. מגמת השמרנות נמצאת במגמת התחזקות, כאשר בשנה החולפת לא פחות מ-46% מהרכבים החדשים שנמכרו בישראל היו בצבע לבן.