לפני שלוש שנים זה היה איתי מרגי ז"ל בן השמונה, שנדרס למוות בעודו רוכב על אופניו בדרך נמיר בתל אביב בידי סוחר סמים. בשנה שעברה היה זה ברק חורי ז"ל בן ה-12, שנדרס למוות בעודו רוכב על אופניו בכביש גהה (כביש מספר 4), סמוך לגבעת שמואל.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה באיילון שבה נפגע קשה ילד בן 11 בכיפור
זירת התאונה באיילון שבה נפגע קשה ילד בן 11 בכיפור
זירת התאונה באיילון בה נהרג ברק חורי ז"ל
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאז 2016 נפגעו באופן משמעותי בתאונות דרכים ביום הכיפורים 15 אזרחים יהודים. שניים נהרגו ו-13 נפצעו בינוני עד קשה - כרוכבי אופניים או קטנוע, הולכי רגל ונוסעי רכב פרטי.
הנתונים מבטאים את מה שמורגש יותר ויותר בכבישי הארץ בשנים האחרונות: יום כיפור כבר אינו היום הבטוח לרכיבה כפי שהיה בעבר. אם פעם הזהירו אותנו רק מרכבי ביטחון, או שחזינו בתנועה מתונה של רכבי הסעות המובילים ומחזירים עובדים מבתי חולים ומתקנים חיוניים אחרים, כיום הם כבר לא לבד על הכביש.
התופעה בולטת בעיקר ביישובים שבהם חיה אוכלוסייה מעורבת, או בקרבתם. המשטרה נאלצת להציב יותר ויותר מחסומים בפני מי שמנסים לעורר פרובוקציות ולהיכנס בנסיעה לאזורים שבהם מתגוררת אוכלוסייה יהודית.
אבל זו ממש לא הסכנה היחידה: באגף התנועה של המשטרה מזהירים גם מפני רכיבה מסוכנת של צעירים על אופניים חשמליים, כלים שהגבלת המהירות שלהם ל-25 קמ"ש הוסרה, מגיעים כיום ל-50 עד 60 קמ"ש, ממש כמו קטנוע, ומי שטסים עליהם בכבישים הריקים הם נערים שמעולם לא הוציאו רישיון נהיגה.
אי השימוש ברכב ביום הכיפורים נחשב עוד לפני קום המדינה כמוסכמה חברתית מקובלת, גם בקרב מי שאינם צמים. אולם בשל המצב הנוכחי, המשטרה ממליצה לראשונה לא לנסוע עם אופניים או לצעוד ברגל בכבישים מהירים במהלך יום כיפור, אלא רק בדרכים עירוניות. ואם אתם צריכים לחצות בהליכה כביש מהיר ביום כיפור? "עשו זאת באמצעות גשרי הולכי רגל ומעברים מוסדרים אחרים", אומרים באגף התנועה.
ההמלצה מצטרפת להוראות הבטיחות הרגילות לרוכבים בכל הגילאים: להקפיד גם בחג על רכיבה עם קסדות, פנסים ומחזירי אור, להשתמש באופניים תקינים, עם בלמים מכוונים. להורים מומלץ להגדיר מראש לילדים אזורי רכיבה בטוחים, להזהיר אותם מכבישים מסוכנים בסביבה, ולגלות עירנות רבה לכלי רכב שעשויים להופיע לפתע בכביש.
שרת התחבורה, מרב מיכאלי, קראה אתמול להימנע מנסיעות במכוניות פרטיות במהלך יום כיפור. "יש המון ילדים וילדות על אופניים בכבישים, וגם בכבישים המהירים. אני קוראת לכם לא לנסוע ביום הזה. תנו כבוד למסורת ושמרו על החיים של הילדות והילדים שלנו. דברו עם כל מי שאתם מכירות ומכירים, לא להתייחס לזה כמובן מאליו. השאירו את הכבישים פנויים מכלי רכב, גם מהכבוד שלנו ליום כיפור וגם בשל הצורך לשמור על החיים של כולנו", כתבה השרה.
מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, אמר כי "יום כיפור מועד לתאונות בעיקר בקרב רוכבי אופניים. בכל שנה נפגעים כמה עשרות בני אדם וזקוקים לטיפול רפואי לאחר רכיבה. מההורים נבקש לשמור מקרוב על הילדים הקטנים, ולרוכבים הבוגרים נזכיר שגם ביום כיפור ישנה תנועת כלי רכב, ניידות ואמבולנסים בכבישים, ולכן חשוב לשמור על עירנות ולחבוש קסדה בכל רכיבה".