לפני שנתיים אימצו משרד התחבורה ומד"א את טכנולוגיית ה-e-call האירופית, המחייבת לצייד כל דגם רכב חדש שהושק ביבשת אחרי אפריל 2018 במערכת הכוללת חיישן תאוצה המזהה תאונה קשה, ומתריעה עצמאית למוקד החירום המקומי על מיקום הרכב. לפי הסיכום, ההתרעה על תאונה אמורה להיות מדווחת למד"א, אולם בשל התמשכות הדיונים בין משרדי התחבורה והתקשורת על חיבור מספר החירום המקובל באירופה (112) למרכזיות בארץ, מגיעות כיום רק מחצית מהשיחות למד"א ומחציתן למשטרה.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת תאונה - מד"א תדע איזה אמבולנס להזניק
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
למרות זאת, במד"א משתמשים כבר בטכנולוגיית הזנקה אוטומטית של אמבולנס למקום תאונה עם קבלת העדכון, בהליך מהיר שחוסך זמן יקר ומונע דיווחים מאוחרים ומבולבלים של אזרחים. למרות מספר מסוים של הזנקות שווא, במד"א מדווחים על שביעות רצון מהטכנולוגיה, המוטמעת בינתיים רק בכמה עשרות אלפי מכוניות חדשות.
כעת מגיע שדרוג נוסף. חמש שנים אחרי הקמתה תיכנס לשימוש מסחרי בארץ טכנולוגיית MDGO הישראלית, המזהה מייד לאחר התאונה גם את חומרת הפציעה של יושבי הרכב, ומאפשרת למד"א לא רק לדעת כי התרחשה תאונה אלא גם כמה נוסעים היו ברכב, והאם האירוע מאפשר לשלוח אמבולנס רגיל או מחייב נט"ן או הזנקת מסוק.
לאחר ניתוח של מאות אלפי תאונות יודעת MDGO, המנוהלת בידי מייסדה ד"ר איתי בנגד, עם איזה סוג פציעות צפויים צוותי ההצלה להתמודד. בחברה השקיעו בין השאר יצרניות הרכב וולוו ויונדאי, לצד משפחת שרצקי באמצעות איתוראן.
החברה הראשונה שתשמש ביכולות של MDGO תהיה ביטוח ישיר, שהחלה להציע את חיישן החברה למבוטחיה, ללא קשר לגיל הרכב שלהם. המבוטחים מקבלים באמצעות שליח קופסה קטנה, דומה למכשיר הפסקל הנשלחת למנויי כביש 6. כמוה היא מודבקת לשמשה, כוללת משטח סולארי קטן לטעינה, חיישן תאוצה וסים סלולרי שבאמצעותו היא יוצרת קשר עם מד"א בעת הצורך. גם מוקד ביטוח ישיר מקבל עדכון על התאונה, ואנשיו יוצרים קשר עם הרכב הפגוע, ומסייעים לנהג בהזמנת גרר וטיפול בנזקי התאונה.
החיישן שעלותו לחברה לפי ההערכות כ-100 שקלים, מוצע למבוטחים ללא תשלום, כאשר הרווח הכלכלי של ביטוח ישיר מגיע מהקטנת הנזקים הבריאותיים למבוטחים בזכות הטיפול המהיר יותר, וגם קבלת מידע מהיר אודות התאונה המאפשר הפניה למוסכיה. לחברה יש מלאי של כ-5,000 יחידות כרגע ומאות אלפי מבוטחים בתחום הרכב, אך לדבריה היא תוכל לחדשו במהירות במקרה של ביקוש.