הזינוק במחירי הדלק ושובם של הפקקים הופכים את ההיברידיות המשומשות למשתלמות מתמיד בזכות צריכת דלק עדיפה, עד כדי 20-30 אחוז מול גרסאות בנזין מקבילות. כחדשות, השוק נכבש בשלוש השנים האחרונות בידי צמד היברידיות-משפחתיות, הדור הנוכחי של טויוטה קורולה ויונדאי איוניק, בעוד שבשוק הקטנות מככבת יאריס היברידית.
5 צפייה בגלריה
הפקקים חזרו
הפקקים חזרו
הפקקים חזרו
(צילום: shutterstock)
אבל שוק המשומשות לעומת זאת מציע אפשרויות מוצלחות נוספות, רבות מהן של טויוטה, ראשונה לזהות את יתרונות הטכנולוגיה ובהתאם, יותר מ־80% מהמכירות שלה הן של דגמים כאלה. יש אמנם חיסרון בדמות חסרונו של גלגל רזרבי וראוי להזכיר כי לדברי המשרד להגנת הסביבה שבדק זאת, אין להן בעיית קרינה מסוכנת לאדם.
טויוטה הייתה גם הראשונה שהשיקה תוכנית להארכת חיי הסוללה היקרה של המערכת ההיברידית מעבר לאחריות היצרן. הארכת אחריות עד ל-12 שנה עולה 350 שקל לשנה לרכב עד גיל 10, ו-600 שקל לרכב עד גיל 12. זאת בתנאי שתתבצע בדיקה שנתית. המטרה: לחסוך עלות סוללה בסך של כ-9,000 שקל.
לאחרונה השיקו, בלי הרבה פרסום, גם יונדאי וקיה תוכנית מקבילות. ביונדאי מדובר על תשלום של 400 שקל לשנה, מותנה גם כן בבדיקה שנתית או כל 15 אלף ק"מ, עם הגבלת התכנית ל-255 אלף ק"מ. בקיה התשלום עומד על 250 שקל לשנה, ואפשר להאריך את האחריות עד 10 שנים או 200 אלף ק"מ.
סוללות צמד הקוריאניות יקרות יותר, על בסיס ליתיום ולא ניקל כמו רוב ההיברידיות של טויוטה, ומחיר ההחלפה יכול להגיע לכ-17 אלף שקל באיוניק ו-21 אלף שקל בסונטה. כך או כך, מדובר בשירות לא זול אבל כזה שיכול להבטיח ראש שקט יחד עם חסכון של אלפי שקלים בשנה על דלק, גם לרוכשי יד שנייה.
הנה ארבע המלצות למשומשות כאלה, כולל הערכת צריכת הדלק האמיתית בסיוע נתוני אתר אוטוקום:
קיה נירו (2016-2020): הקרוסאובר ההיברידי הראשון שהגיע לארץ הוא דגם תאום ליונדאי איוניק, אבל עם עיצוב ג'יפוני ותנוחת ישיבה גבוהה יותר, אם כי לא גבוהה כמו בג'יפונים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. רמת האבזור טובה, חוץ מהדגם הבסיסי שנמכר בעיקר לליסינג ונעדר בין היתר יציאת מזגן למושב האחורי, אך עדיין מציע מערכות בטיחות אקטיביות מלאות.
5 צפייה בגלריה
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV
הבחירה של הקוריאנים להשתמש בתיבה רובוטית כפולת מצמדים ולא רציפה מעניקה נסיעה שקטה יותר וביצועים טובים, שלא על חשבון צריכת הדלק המצוינת. מנגד, תא המטען, בנפח 401 ליטר אינו מהגדולים, ומסך מולטימדיה מודרני מקורי נעדר מהמפרט בשנתיים הראשונות.
  • צריכת דלק: 19-20 ק"מ לליטר
  • טווח מחיר: 60-130 אלף שקל

הונדה ג'אז (2011-2015): הונדה הייתה הראשונה שהשיקה בארץ סופר-מיני היברידית, כבר לפני כעשור. הג'אז אמנם מוגדרת כמכונית קטנה, אבל התכנון הסופר-יעיל שלה מעניק לה מרווח דומה לזה של מכונית משפחתית קומפקטית, בעיקר במושב האחורי ובתא המטען הגדול יחסית לקטגוריה מאותה תקופה, בנפח 301 ליטר.
לשילוב בין מנוע ה-1.4 ליטר והמנוע החשמלי יש 98 כ"ס. צריכת הדלק מצוינת, נוחות הנסיעה ואיכות הפסלטיקים בתא הנוסעים - פחות. הגמגום של הונדה בהשקת דגמים היברידים נוספים, והחזרת גרסה כזו לג'אז רק בשנה שעברה, מתבטא בכך שהחברה והיבואן לא טרחו להשיק תוכנית הארכת אחריות לסוללה היקרה של המערכת ההיברידית.
  • צריכת דלק: 17-19 קמ"ל
  • טווח מחירים: 24-42 אלף שקל

טויוטה אוריס (2014-2019): "טויוטה מוריס", כינה השבוע באוזנינו אחד הגורמים הבכירים בענף המשומשות בארץ את טויוטה אוריס סטיישן TS, רומז לסחירות הנמוכה שלה יחסית לשאר דגמי טויוטה. תוצאת השילוב של היותה אחת ההיבירידיות העממיות הראשונות אצלנו, שנדרשה ללא מעט "חינוך שוק".
5 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
יש לה תצורת סטיישן שימושית שהרבה ישראלים מפספסיםף, תא מטען בנפח 530 ליטר, אבזור שכולל גג פנורמי בדגם המאובזר, בלימה אוטונומית ויחידה היברידית עם 1.8 ליטר ו-136 כ"ס. הביצועים נאותים, נוחות הנסיעה טובה, מרווח הרגליים מאחור סביר גם למבוגרים, אבל המושב האחורי צר יחסית והגיר הרציף יוצר רעש לא נעים בהאצות.
  • צריכת דלק: 18-19 קמ"ל
  • טווח מחירים: 45-105 אלף שקל
יונדאי סונטה (2017־2019): הדור הקודם של מכונית המנהלים הקוריאנית מציע ממדים גדולים יחסית, שפע של אבזור וגם צריכת דלק מצוינת, לאחר שהגיע לישראל רק בגרסה היברידית, עם מנוע 2.0 ליטר ו-193 כ"ס. המרווח מצוין, התנהגות הכביש מפתיעה לטובה והאבזור נדיב, כולל מערכות בטיחות אקטיבית, בזמן שבדגם ה"לימיטד" המאובזר יש גם חלון שמש פנורמי וריפודי עור.
זו מכונית שתוכל לקלוט בנוחות שלושה מושבי תינוק, או שלושה מתבגרים גדולים. חסרונות? הרכב הגיע לארץ בתקינה אמריקאית, כך שאין ניתוק לכרית האוויר לנוסע מלפנים, מראות הצד מכסות שטח קטן יחסית. ועם אורך של 4.85 מטר, זה לא הרכב לחיפושי חניה בתל אביב.
  • צריכת דלק: 15-17 קמ"ל
  • טווח מחירים: 82-140 אלף שקל