ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, מקדמת תיקונים לתקנות התעבורה וצו התעבורה, המחייבים התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. זאת, חרף התנגדות משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה וחשש מעלויות גבוהות ובעיות יישום. לפי ההצעה, החובה תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 5 ותיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2021, כך שהציבור יוכל להיערך ולהתקין את המערכות עוד לפני הקיץ. מי שייתפס מסיע ילדים מתחת לגיל 5 כשברכבו לא מותקנת מערכת המתאימה לתקן שנקבע בתקנות, צפוי לקנס של 250 שקלים ול-4 נקודות.
1 צפייה בגלריה
תינוק כסא בטיחות
תינוק כסא בטיחות
מניעת שכחת ילדים ברכב - ועדת הכלכלה מקדמת למרות התנגדויות
מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, הסבירה כי יש שני סוגי מערכות מהן ניתן יהיה לבחור: האחת ניידת והשנייה מחוברת למערכות הרכב. היא הוסיפה כי השאיפה היא ליישם את התיקונים עוד לפני הקיץ הקרוב. נציגי המשרד הזכירו כי בעשור האחרון מצאו את מותם 34 ילדים שנשכחו ברכב חונה ועוד 462 מקרים הסתיימו בבתי חולים. רק בשנה האחרונה נפטרו 3 ילדים.
במשרד טענו לדחיפות הצלת נפשות לפני הקיץ, אך היו בדיון גם חברי כנסת שטענו כי הדחיפות היא הבחירות המתקרבות ורצונה של שרת התחבורה, מירי רגב, להביא להישגים אף שההצעה עדיין לא בשלה. העלויות שנקב משרד התחבורה מוערכות בכ-300-400 שקלים למערכת, וציינו כי ישנה הטבת מס על מערכות מחוברות כדי לעודד יבואנים להתקין אותן מראש בכלי רכב חדשים - אשר בחלקם ממילא כבר קיימת מערכת שכזו. יש לציין כי משרדי הממשלה הופתעו מהמהירות בה התקנות מוצעות להצבעה, מבלי שקיבלו תשובות מניחות את הדעת.
נציג אגף התקציבים, דניאל מלצר, אמר בדיון כי: "מבלי להמעיט מהמקרים הטראגיים, אנחנו וגם משרד ראש הממשלה לא קיבלנו התייחסות להערות שלנו ממשרד התחבורה. לפי התחשיבים שלנו מדובר בעלות של מאות מיליוני שקלים שתושת על הציבור, ובתקופה כזו הדבר דורש בדיקה מעמיקה. האם זה נעשה בעוד מדינות, האם נעשו פעולות הסברה?". במשרד האוצר טוענים מלבד העלות הגבוהה, לא ברור האם המערכות האלה הן הדבר הכי יעיל שניתן לעשות כדי לטפל בבעיה.
ראש אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, טען כי המשרד הופתע מהתקנות, ואמר כי לא היה תהליך עבודה מסודר. "שלחנו בקשה להתייחסות ולא קיבלנו שום דבר. מדובר ברגולציה עם עלויות מאוד גבוהות ושאלות של תחרות, ואי אפשר להעביר אותה בלי עבודת מטה רצינית", אמר. בתשובה לשאלת היו"ר מרגי, אם משרד ראש הממשלה תומך או מתנגד, אמר פישר: "אנחנו מתנגדים". במקביל ביקשו נציגי ארגון לובי 99 לבדוק שהתקנות לא משרתות ו"תפורות" לגוף מסוים שמסוגל לייצר את המערכות.
מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, דחה את טענות נציגי האוצר ומשרד ראש הממשלה. לדבריו, התהליך מתקיים כבר מספר שנים ולא מדובר בעניין חדש. "תפקידנו להציל חיים. יש אין סוף מערכות בשוק ודאגנו לתקינה מקלה. אני לא בטוח שמנכ"ל משרד ראש הממשלה מסכים עם פישר", אמר.
מנכ"ל טופו גרופ, המשווק מוצר שנמכר באיטליה, אמר כי היוזמה מבורכת, אך בפועל יש רק ארבעה מכונים בישראל שיוכלו לבדוק את התקן, והם מבקשים כ-100 אלף שקלים לבדיקה שתוצאותיה לא ברורות. הוא הוסיף כי באיטליה הערכות נמכרות בכ-50 יורו, כשהממשלה מממנת 50% מהעלות, וכי היענות הציבור לא עלתה על 30%. בעקבות הדברים הביע היו"ר מרגי חשש שלא ניתן יהיה ליישם את התקנות כבר בקיץ.
ח"כ בועז טופורובסקי בירך את שרת התחבורה והמשרד על הבאת תקנות אותן כינה "לא פופולריות", ואמר: "כשתהייה חובה להתקין מערכת יהיו יזמים רבים שיכנסו לשוק ותהייה תחרות, אך בהתחלה יש לשקול תמרוץ כלכלי". מנגד, ח"כ יצחק פינדרוס קרא לעצור את הדיון בתקנות, מכוון שהדבר אינו ישים ויטיל עלויות כבדות על ההורים.
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, אמרה כי למרות ההסברה הרבה שעושה הרשות, המקרים מתרחשים מדי שנה. "שימו את הציניות בצד, יש פה תקנות שנועדו להציל חיים. ראינו לא מעט מכשירים בשוק, חלקם בעלות של כ-50 שקלים. גם היום כל הורה חייב לקנות כסא בטיחות לילד שעולה הרבה יותר. לנו כהורים, וגם כסבים וסבתות, יש אחריות על הילדים שלנו", אמרה.
את הדיון סיכם מרגי בדרישה כי משרד התחבורה יבחן את כל הטענות בהקדם. הוא הוסיף כי הוא מאמין שנעשתה עבודה מקצועית וללא כל העדפה של יצרן כזה או אחר, אך אמר כי הוועדה רוצה להיות משוכנעת בכך במאת האחוזים. "עלינו לבחון שהתקינה היא ישימה, נכונה ומידתית, ובכוונתי לכנס את הוועדה לדיון המשך כבר בשבוע הבא. חייבים לאפשר לכמה שיותר חברות לפעול בתחום, להתייחס גם לסוגיית העלות ואם צריך אז אפשר להתבסס על תקינה מחו"ל",