• פולקסווגן מודה שחשמל הוא עתיד, תשקיע 30 מיליארד ותמכור 30 מיליון עד סוף העשור
  • אחרי החשמלית ID3 תגיע גם 4 ואחריה ימשיך פס הייצור לפלוט בקצב גובר והולך
  • מיניבוס, קופה, סטיישן, רכב פנאי - כולם בשנתיים-שלוש הקרובות על פלטפורמת MEB
תשע שנים חלפו מאז הצהיר יו"ר קונצרן פולקסווגן - שבינתיים נאלץ לפנות את מקומו - מרטין וינטרקורן, כי "למכונית חשמלית תהיה השפעה על העתיד של ניידות אישית, אך בטווח הזמן הבינוני, מכוניות היברידיות-נטענות מציעות פוטנציאל רב יותר שכן הן משלבות את הטוב שבשני העולמות - הבנזין והחשמל". והיו סמוכים ובטוחים שגם כך, אזכור הנעה חשמלית כחשובה בעתיד, לא היה לו קל.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
פולקסווגן, כמו חברות אחרות בתעשיית הרכב הגרמנית, התעקשה להמשיך ולשבת על הגדר בכל הנוגע לשילוב טכנולוגיות הנעה מתקדמות. די מובן בהתחשב בעובדה שלצד איכות ייצור ויוקרה, היתרון היחסי העצום שתמיד היה לתעשיית הרכב הגרמנית התבטא במנועי בנזין ודיזל משובחים. וסתם ככה לא מחסלים את יצרניות ביצי הזהב האלה.
זה היה אז. היום, בפתחו של העשור הבא, כבר אי אפשר לשבת על הגדר. נכון, אופציית המימן עדיין בתמונה ומנועים היברידיים-נטענים הם כמובן נותני טון רבי משמעות בשוק הרכב העולמי, אבל החשמל הוא העתיד. אין ספק. בעצם, החשמל הוא לגמרי ההווה ופולקסווגן כיצרנית-על ממהרת לסגור פערים.
3 צפייה בגלריה
סביבת הנהג בפולקסווגן ID4
סביבת הנהג בפולקסווגן ID4
סביבת הנהג בפולקסווגן ID4
ובסגירת פערים הכוונה לשדרג פעם אחר פעם את ההערכות ל(סוף) העשור הנוכחי. נתחיל מהסוף. ממספר ראיונות שערכו לאחרונה בכיריה עם התקשורת באירופה בעיקר, עולה כי פולקסווגן מכוונת כרגע לסביבות ה-30 מיליון מכוניות חשמליות מתוצרת המותגים שתחת כנפיה - בעיקר פולקסווגן, סיאט וסקודה - על כבישי העולם עד סוף העשור. עם השקעה מוערכת שתעמוד על כ-35 מיליארד יורו. תכנית שמסתדרת לא רע עם הצהרות שניתנו לראשונה לפני כשנתיים, ובמסגרתן הובטחו כ-3 מיליון מכוניות חשמליות בשנה החל ב-2025.
אבל מה בדיוק עומדת פולקסווגן להציג? אפשר להסתמך על תכניות שנחשפו, דגמים שבוטלו, אב טיפוס שהוצגו בתקופה האחרונה ועוד, לרבות תכניותיה הרשמיות. בראש וראשונה, ה-ID4 המופיע כאן שאמור לראות אור ממש בקרוב. אבל מה שבקנה מעניין הרבה יותר. כולל יורשת למכונית השרד פייתון הכושלת, או תרגום עדכני למיקרובוס של דור הפרחים בגרסת נוסעים ומטען, עירונית קטנה ורכב פנאי, סטיישן, אפילו באגי, דגם לשטח ונטול-גג, מכונית ספורט ומה בעצם לא.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
כרגע עדיין לא ברור כיצד עומדת פולקסווגן "לחלק" את הדגמים על פני שלל מותגיה, שכן ברור כי תהיה חפיפה. עם גרסאות כמעט-תאומות לדגמים מסוימים להם יוצמדו תגי-מחיר שונים ואולי אף אופי שאינו זהה. בכל מקרה, הקונצרן הגרמני שהיסס אך לפני עשור שנים באשר לעתיד החשמל, החליט להמר עליו בגדול. עם השקעות עתק, הסבת מפעלים ופסי ייצור קיימים לחשמליים ומהפך של ממש בפורטפוליו של החברה.
מה אנחנו חושבים: בהתחשב בגודלה ובמידת השפעתה של פולקסווגן על תעשיית הרכב, אפשר להניח שכדור השלג החשמלי שהיא מגלגלת ילך ויגדל בשנה הקרובה. וכשיצרנית עם 10 מיליון מכוניות בשנה מחליטה לתפוס כיוון, המתחרות שלה נדרכות. זה אומר רק טוב לתעשייה ולצרכן. כי ככל שהיצרניות ימהרו לעשות את המעבר הנדרש לשקע-תקע, לאחראים על תשתיות לא תהיה ברירה אלא להאיץ את תכניותיהם ובמקרה של רגולטורים לא יהיה מנוס אלא להעביר הילוך. וזה מעולה.