היוזמה של שרת התחבורה מירי רגב לדלל בחצי את מספר מבחני הרישוי למכוניות עד גיל 10 שנים תגדיל את מספר תאונות הדרכים וזיהום האוויר. כך מזהיר דו"ח שחיבר מומחה התחבורה הוותיק ד"ר משה בקר, בהזמנת איגוד מכוני הרישוי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
לפי התוכנית, שנמצאת כעת בהליך שימוע, רכב פרטי שממילא מחויב כיום בטסט שנתי ראשון רק בשנה השלישית לעלייתו לכביש, לא יצטרך להתייצב במכון הטסטים גם בשנים הרביעית, השישית והשמינית לחייו. עם זאת, נהגים ימשיכו לשלם אגרת רישוי גבוהה שגובה המדינה.
במשרד התחבורה טענו שבדיקה שערכו העלתה שאין כמעט הבדל בשיעור התקלות בין רכב בן שלוש ובן עשר. יש לציין כי המשרד לא פירסם את הנתונים עליהם הוא מבסס את דבריו, אך פרטים מדו"ח אגף הרכב שהוביל לשינוי הגיעו לידי "ידיעות אחרונות".
לפי הדו"ח, שיעור התקלות בשלדה, במרכב ובגלגלים דומה באותם שנתונים, אבל שיעור התקלות בסרן הקדמי המשפיע בין היתר על אחיזת הכביש והבלימה, גדל בשיעור של יותר מפי 5 בין רכב בן שלוש שנים לרכב בן עשר. הדו"ח מסתיר את השיעורים בפועל בתצוגה גרפית, שאינה מלווה בנתונים מספריים מדויקים.
לפי בקר, ששימש בעבר יועץ למשרד התחבורה ולרכבת ישראל ולוועדת החקירה הפרלמנטרית לתאונות דרכים, "דילול הבקרה על תקינות הרכב תתבטא בגידול בתאונות הדרכים, בהיתקעות הרכב בדרכים ובזיהום האוויר. כיום, רכב שנמצאו בו ליקויים, נכשל וחייב לחזור למבחן לאחר שאלה תוקנו, גם כדי לעורר את מודעות הנהג להכרות עם הרכב וחלקיו ולקיים תחזוקה בטיחותית שוטפת בין טסט אחד לשני.
"בפועל, מביקורות פתע הנעשות לעתים על ידי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נלמד שכמות כלי הרכב הנעה בכבישים עם ליקויים מהותיים היא גדולה. בחלק משמעותי של הביקורות מורדים כלי רכב מהכביש ומותרים לתנועה רק כשמוצגת הוכחה לתיקון הליקויים. שיעור המעורבות של הרכב הפרטי בתאונות דרכים חמורות עולה עם גיל הרכב. הממצאים מחייבים הידוק הבקרה על תקינות הרכב עם העלייה בגילו, ובוודאי לא להפחית מהבקרה הקיימת".
בקר אומר כי השינוי נשען על כך שכל רכב ממילא עובר טיפול שנתי במוסך, למרות שלא מעט בעלי רכב מזדקן עוברים ל"תחזוקת שבר" ומטפלים בו רק במקרה של תקלה קריטית. בקר גם מעריך את הנזקים הפוטנציאליים מהשינוי: "שינוי התקנה בדילול מבחני הרישוי יוצר פוטנציאל לתוספת של 20 עד 80 הרוגים בתאונות דרכים בשנה, תוספת של 100 עד 400 פצועים קשה ואלפי פצועים קל. זאת בנוסף לנזק כלכלי בכמיליארד שקל לשנה".
ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק", אומר כי "הסיכון של אדם למות בתאונת דרכים בכלי רכב ישן גבוה משמעותית מהסיכון למות בתאונה עם רכב חדש. הארכת משך הזמן בין בדיקות התקינות במכוני הרישוי היא החלטה מסוכנת שלא חוסכת כסף לציבור או למדינה ומגדילה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. מדובר בפשיטת רגל של משרד התחבורה שמעביר את כל האחריות לנהגים עצמם. כל כלי רכב שני בישראל סובל מליקוי בטיחות, והפצצות המתקתקות הללו מסכנות את החיים של כולנו".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הוא "מצוי בימים אלה בהליכי שימוע של גורמי המשק השונים בנוגע להחלטה לבצע מבחן רישוי שנתי ("טסט") כל שנתיים לכלי רכב בני שלוש עד עשר שנים. החלטת המשרד התקבלה לאחר עבודת מטה מקצועית שבוצעה במשרד והצביעה על אחוזי נכשלים נמוכים במבחן הרישוי השנתי לכלי רכב עד 10 שנים. ההחלטה גם תואמת את הנהוג במדינות אירופה המתקדמות המבצעות מבחני רישוי לרכב אחת לשנתיים בהם צרפת,ספרד, גרמניה ועוד".