לא כל רעיון טוב עובד במציאות: אפליקציית הניווט הישראלית ווייז שבבעלות גוגל, הודיעה היום על סגירת שירות הנסיעות השיתופיות שלה, המאפשר לנוסעים להצטרף תמורת תשלום (סמלי) לנהגים שנוסעים לאותו יעד.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית ווייז
אפליקציית ווייז
אפליקציית ווייז
(צילום: shutterstock)
ווייז השיקה את השירות בעולם ב-2017 ושנה אחר כך גם בישראל. אולם בניגוד לאפליקציות אובר וליפט, המציעות נסיעות פרטיות עם נהג ייעודי, לא הצליחה למרות מחירי נסיעה נמוכים יותר. מדובר בתופעה עולמית במסגרתה למרות מאמצי רגולציה לקדם שירותים מסוג זה, נהגים אינם ששים לאסוף נוסעים ולסייע בקיצור פקקים והקטנת זיהום.
ווייז גייסה בעבר כמה עשרות אנשים כדי לתמוך בשירות, שבניגוד לאובר וליפט אושר לשימוש בארץ בידי משרד התחבורה, תוך הגבלת הנסיעות לשתיים ביום לכל נהג וקביעת מחיר מרבי של שני שקלים לק"מ, ובאחרונה הכפלתו לארבעה שקלים לק"מ.
רק היום השיקה שרת התחבורה מרב מיכאלי נתיב חבורה ציבורית ונסיעה של 'נהג פלוס 3' חדש בנתיבי איילון, שהצטרף לנתיב קיים בכביש ובכביש 2. אולם היעדר כמעט מוחלט של אכיפה לגבי מספר הנוסעים ברכב בנתיבים אלה לא עודד נהגים לאסוף נוסעים כדי להשתמש בהם, מלבד בעת השימוש בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, שגם בו הסעת שלושה נוסעים בנוסף לנהג פוטרת מתשלום.
בחברה לא חושפים כמה נוסעים ניצלו את האפשרות להשתמש בשירות וכמה הכנסות הגיעו לנהגים, אבל מאז הקורונה נרשמה צניחה גדולה בביקוש עבורו. בניגוד לתעופה והתיירות ששבו במקומות רבים למספרים של טרום מגיפה, ווייז קארפול לא התאושש ממנה, מה שהביא להחלטה להניף עליו את הגרזן. בניגוד לווייז, מוביט תמשיך להפעיל את שירות הקארפול שלה.
מוייז נמסר כי "החברה הודיעה על החלטתה להפסיק את שירות הנסיעות השיתופיות Waze Carpool בכל העולם, ותמקד את המשאבים והמאמצים שלה בסיוע לערים להתמודד עם בעיות תנועה. בתקופה האחרונה אנחנו מזהים מגמת שינוי בדפוסי הנהיגה בכבישים. בעוד ש-Waze הייתה בעיקר אפליקציית נסיעות לפני מגפת הקורונה, כיום כמות הנסיעות לצורך טיולים וסידורים עולה על נסיעות היוממות. אנחנו גאים במה שהשגנו באמצעות Waze Carpool, ומודים לקהילת הקארפול על העבודה המשותפת לצמצם את כמות המכוניות על הכביש".