• פורשה 911 GT3 שומרת על מנוע בנזין לא מוגדש ותיבה ידנית
  • כבר קבעה זמן סנסציוני וטוב משמעותית מקודמתה בנורבורגרינג
  • המחיר בישראל ללא שינוי ורק לאמידים: 1.4 מיליון שקלים
ובפעם הרביעית: גרסת GT3 ל-911 הופיעה לראשונה לפני יותר משני עשורים ב-996, כגרסת קצה עם מכלולי מסלול מרוצים. ה-GT3 החדשה היא הרביעית בשושלת חטיבת GT של היצרנית, על בסיס ה-992 העדכנית, ומצליחה לשמור על מתכון דומה לקודמותיה. זה אומר מנוע אטמוספרי שנושם אוויר בכוחות עצמו והחזיקו חזק, אפשרות לתיבת שישה הילוכים ידנית, עם מצמד שצריך להפעיל בעזרת רגל שמאל.
מנוע שישה צילינדרים - כמו כל גרסאות ה-911 זה עידן עידנים - בנפח 4.0 ליטר מפיק כעת 510 כ"ס (10+) ומסתובב בבטחה עד 9,000 סל"ד, כמו ב-GT3 היוצאת. למרות ממדים גדולים במעט, המשקל העצמי עלה רק ב-5 ק"ג הודות ששימוש בקרבון במכסה תא מטען (מלפנים), תכנון מתקדם לשמשות ובלמי הדיסק, החישוקים וסעפת הפליטה שגם מבטיחה סאונד משופר עוד יותר. הביצועים? ללא שינוי: 3.4 שניות ל-100 קמ"ש בדרך ל-318 קמ"ש מרביים עם תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד.
פחות משבע דקות בגיהנום הירוק: נהג המבחן של פורשה, לארס קרן שחתום על כל השיאים האחרונים של היצרנית בנורבורגרינג, עצר את השעון על זמן של שש דקות ו-59.9 שניות להקפה הארוכה (20.8 ק"מ), זמן מהיר בלא פחות מ-17.5 שניות מה-GT3 היוצאת. שיפור לא פחות מענק.
הקיצוץ המשמעותי בזמנים הושג באמצעות מספר שינויים ושיפורים. החל במתלה קדמי חדש (עצמות עצה כפולות לעומת מקפרסון ב-GT3 וב-992 רגילות), הרחבת מפסק הסרן וחיזוק המתלה האחורי (רב-חיבורי כבעבר) עם נקודות חיבור ייחודיות לה וכיול מחדש של ההיגוי.
הבלמים הקדמיים גדולים יותר (408 מ"מ, 28+, מאחור 380 מ"מ ללא שינוי), או גדולים עוד יותר אם תבחרו בבלמים קרמיים אופציונליים (390-410 מ"מ לפנים-אחור בהם צויד הרכב שקבע את השיא). על הקשר לקרקע אחראים צמיגי מישלין פיילוט ספורט קאפ 2 רחבים יותר מהדגם היוצא (255/35-20 מלפנים, 315/30-21 מאחור) או קאפ 2R דביקים עוד יותר כאופציה בתוספת תשלום שהותקנו על הרכב שקבע את השיא.
ויש כמובן עוד. מסיטי אוויר חדשים מלפנים ומאחור, שניהם ניתנים לכיוון ידני, מייצרים במצב רגיל 50% יותר כוח הצמדה מהדגם היוצא, ו-150% יותר במצב הקיצוני ביותר המיועד למסלול מרוצים בלבד.
בתא הנוסעים יש אפשרות כבעבר למושבי קרבון קלים ותומכים יותר וכלוב בטיחות. עיצוב הפנים דומה ל-992 הרגילה, למעט מד סל"ד שונה וגם בורר הילוכים "אמיתי" - במקום מתג צנוע - בגרסה האוטומטית.
מה אנחנו חושבים: עם ה-GT3 החדשה מצליחה פורשה לעשות את הבלתי יאמן, פעם נוספת. שכן היא מצליחה לשמר את המנוע האטמוספרי בתקנות זיהום אוויר הולכות ומחמירות ששכנעו יצרניות אחרות לעבור למנועים מוגדשים או מחושמלים. וגם מכיוון שהיא ממשיכה להציע תיבת הילוכים ידנית למרות הביקושים הצנועים. אין ספק שאת החברה הזו מנהלים אנשים שאוהבים מאוד מכוניות, ואנחנו אוהבים את זה. מאוד.
ועוד מילה אחת נוספת שנוגעת למתקפת החשמליות הנוכחית. ברור, הן יותר יעילות ופחות מזהמות, זולות יותר לתחזוקה ושקטות. אבל הן גורמות לנו להתגעגע יותר מאי פעם למכונית ספורט של פעם. עם מנוע בנזין נקי מעזרים חשמליים, ללא שקע כלשהו, עם תיבה ידנית ומצמד ברגל, וכמובן סאונד משכר. תקראו לנו דינוזאורים שמסרבים להתקדם, וזה בסדר. כי בחלומות המוטוריים שלנו לא הופיעה - וספק אם תופיע - חשמלית כלשהי. מכוניות כמו ה-911 GT3, רק מטעות מהן עדיין מיוצרות, הם אלה שאחריות לפנטזיות. וזה אומר הכל.