איש העסקים ומייסד עמותת "אור ירוק", אבי נאור, נכנס היום רשמית לתפקידו כיו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). נאור (74), לשעבר מנכ"ל אמדוקס ויו"ר ריטליקס, מונה לתפקיד בידי שרת התחבורה, מרב מיכאלי, לאחר שנים שבהן היה מגדולי המבקרים את התנהלות הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים. בנו רן נהרג בהתהפכות ג'יפ כשהיה בן 19, לפני 27 שנים.
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
אבי נאור, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
(צילום: דנה קופל)
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוקמה ב-2007 כחלק מהמלצות ועדת שיינין, שהוקמה בעצמה בתמיכת אור ירוק. בתחילה עמד תקציבה השנתי על כחצי מיליארד שקל שאמורים היו לאפשר לה להוביל את הטיפול הממשלתי בתחום הבטיחות בדרכים. אולם מאז קוצץ תקציבה בחריפות עד לרמה של כ-70 מיליון שקל, תוך שמשרדי הממשלה האחרים מתאמצים למנוע ממנה סמכויות.
כל זאת תוך פגיעה קשה בתדמיתה ותפקודה של הרשות בעיקר על-ידי מי שכיהן כשר תחבורה במרבית שנותיה מאז הוקמה, ישראל כץ. זה האחרון מצא עצמו בעימות מתוקשר עם העמותה שהקים נאור, תוך שהוא מוצא לנכון להזכיר אותה בהקשרים שליליים. כבר כשנה לאחר כניסתו לתפקיד ספג כץ ביקורת קשה מאור ירוק על מה שהוגדר כאוזלת ידו בטיפול בבטיחות בדרכים, והשר לא נשאר חייב.
שרת התחבורה, מרב מיכאלי, רואה את הדברים אחרת. "אבי נאור הוא מותג ושם דבר, ששמו הולך לפניו שנים ארוכות, בכל הקשור לבטיחות בדרכים. עשייה מהבטן, מהלב ומהראש, במחויבות שאין שניה לה. היום אנחנו זוכות שהעברנו אותו לצד שלנו, לעשות את זה מכאן".
נאור אמר כי בתוך כחודשיים יציג לשרת התחבורה ולממשלה תוכנית לאומית חדשה לבטיחות. "בתוך שנתיים יושגו תוצאות ביניים, שיבטאו את שינוי המגמה ויצביעו על תחילת הירידה במספר הנפגעים בתאונות הדרכים. במקביל, תכנית החומש, שתכלול את השנתיים הראשונות ושלוש שנים נוספות, תשיג ירידה דרמטית בצמצום הנפגעים והנזק המשני, עד להשלמת חזון 0 הרוגים.
"התוכנית תגובש, תיושם ותנוהל בראייה כוללת, תוך תיאום, ניצוח וביצוע מדידה והערכה של כל גופי הביצוע. זאת, תוך יישום הדרגתי, מאזור מצומצם גיאוגרפית, הכולל רק חלק מהמרכיבים, ועד יישום בכל רחבי הארץ, על כלל מרכיבי התוכנית". בנוסף ציין נאור את האתגרים הרבים העומדים בפניו ובכלל זה חיזוק יכולת הרשות, מבחינה מקצועית, מדעית וביצועית והתאמת מבנה הארגון ותקציבו למשימותיו הרבות.
"זו זכות גדולה מאוד עבורי, שבצידה מוטלת אחריות רבה", אמר נאור למיכאלי בטקס. כשהטלת עלי את התפקיד הבהרת שאת חותרת להפחתה דרמטית בשיעור ההרוגים, הנפגעים והנזק המשקי הנגרמים בגין תאונות הדרכים, ושאת מאמינה בכל ליבך שיעדים אלה ברי השגה. אנו עומדים לשנות את המציאות, לשפר את מצב הבטיחות בדרכים במדינת ישראל ולהציל חיים.
"למעשה, זו פעם ראשונה שאיני פונה לממשלה בתביעה. הפעם אני זה שמחויב להניע לעשייה בשם הממשלה. אני מלא אמונה וביטחון שאנו מתחילים היום תהליך שיצמצם את הקטל בדרכים וימנע כאב וסבל ממשפחות רבות. הדרך לא תהיה קלה ולא קצרה אולם בסופה ישראל תצטרף לרשימה המרשימה של המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים".