הביקוש הגובר לרכבים חשמליים, יחד עם הקשיים הגלובאליים של יצרני הרכב בכל הנוגע לזמינות חומרי גלם ושבבים, יצרו בשנתיים האחרונות זמני המתנה ארוכים ואף חסרי תקדים למרבית הדגמים החדשים. כמה ארוכים? לעיתים נאלצו הרוכשים להמתין שנה אף יותר למכונית חשמלית חדשה מהשורה. כך לפחות עד לפני מספר שבועות.
2 צפייה בגלריה
(עומרי מסיקה)
פתיחת 2023 שינתה את המצב באופן חד. כצפוי, מצוקת השבבים – גם אם לא נעלמה – פחות דרמטית. ההאטה היחסית אשתקד בשווקי אירופה שכנעה יצרנים להביט גם מעבר ליבשת הקלאסית. ולא פחות חשוב, עליית המס בתחילת השנה הנוכחית תמרצה את היבואנים (והיצרנים) לתגבר את האספקה בסוף שנת 2022. זאת במטרה להרוויח עוד בחסות המדינה, שאפשרה לשלם על הרכב המיובא שיעור מס נמוך ולמכור אותו לאחר מכן לאחר ההתייקרות.
כך נוצרו במפתיע מלאים זמינים אצל מרבית יבואני הרכב הגדולים - מה שהוביל לצניחה מהירה במחירי המשומשות ואפילו, מה אתם יודעים, למבצעים והטבות והנחות לרוכשים. ולשאלת השאלות - מתי תוכלו לקבל חשמלית חדשה?

אספקה מיידית-חודש ימים

אורה - המשפחתית הסינית של קונצרן גרייט וול, אורה פאנקי קאט שמייבאת כלמוביל, זמינה באספקה של 25 ימי עסקים. המחיר עומד כיום על 138 אלף שקל לגרסה עם טווח של 310 ק"מ, או 165 אלף שקל לגרסה עם סוללה מוגדלת וטווח של 420 ק"מ. *(ולא 145 ו-172 אלף שקלים כפי שפורסם במקור)
ג'ילי - החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשנה שעברה צברה רשימות ממתינים ארוכות, אך כעת מבטיחים ביבואנית לספק אותה תוך 21 יום מרגע העברת התשלום. בנוסף מציעה היבואנית הטבות של מימון חלקי ללא ריבית, כבל טעינה, עמדה ביתית ושובר לטעינה ציבורית במתנה. המחירים נעים בין 152 ל-165 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C - הנמכרת ישראל ממתינה במלאי
(צילום: ניר בן זקן)
יונדאי - הגרסה החשמלית של הקונה זמינה באספקה תוך 25 יום בגרסת הטווח הקצר (305 ק"מ), שעולה 153 אלף שקל. בתוך פרק זמן זהה ניתן לקבל גם את האיוניק 5 המצוינת, בגרסת הפרסטיז' שהתייקרה לאחרונה ל-214 אלף שקל - אך עדיין נותרה זולה ממרבית מתחרותיה.
ליפמוטור - את החשמלית הזולה ביותר בישראל תוכלו לקבל אפילו ביום ההזמנה, או לכל היותר למחרת - בהתאם לצבע הנבחר. אבל למרות תג מחיר קורץ של 100 אלף שקל, צריך לקחת בחשבון טווח נסיעה מוגבל של 280 ק"מ ומחסור תמוה במערכות בטיחות אקטיביות.
פולסטאר - אצל מותג החשמליות הספורטיביות של וולוו (שבעצמה משתייכת לקונצרן ג'ילי) ישנה זמינות של רכבים לאספקה תוך שבועות ספורים, במחירים של 255-335 אלף שקל.
פיאט - הדגם היחיד שמוצע כיום בחטיבת הפרטיות של המותג - פיאט 500 החשמלית - זמין לאספקה בתוך כ-14 יום, במחירים שמתחילים ב-130 אלף שקל לגרסה עם טווח זעום של 190 ק"מ בלבד, ומגיעים עד 180 אלף שקל לגרסה עם גג נפתח וטווח של 300 ק"מ.
קיה - הדור החדש של הנירו, שהגיע לישראל בשבועות האחרונים במחיר של 200 אלף שקל, זמין לאספקה מיידית בחלק מהצבעים, בעוד אחרים ידרשו המתנה עד לחודש יוני. גם הנירו פלוס הותיק זמין כרגע במלאי ובמחיר זהה, מה שמייעד אותו בעיקר לציי הרכב. עבור קיה EV6 המרשימה והיקרה יותר (250-300 אלף שקל) תיאלצו להמתין כחמישה חודשים.
BYD - מי שיזמין היום את רכב הפנאי אטו 3, יקבל אותו בחודשים מרץ-אפריל, בהתאם לגרסה ולצבע. למרות שהמחיר התייקר לאחרונה ל-163-175 אלף שקל, זהו הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל מאז תחילת השנה הנוכחית.

אספקה תוך חודשים

אופל - הגרסה החשמלית של הקורסה הקטנה (164 אלף שקל) זמינה לאספקה בחודש אפריל, בעוד עבור רכב הפנאי מוקה (179 אלף) תידרשו להמתין חודש-חודשיים נוספים.
איווייז - רכב הפנאי U5, שגם הוא התייקר לאחרונה למחירים של 177-193 אלף שקל, זמין לאספקה רק בחודש יוני. ועדיין מדובר בשיפור לעומת השנה שעברה.
טויוטה - גם בטויוטה הצליחו לקצר את זמני ההמתנה לרכב הפנאי BZ4X, שיגיע ארצה בחודשים אפריל-מאי עבור לקוחות שיזמינו כיום. המחירים עומדים על 240-260 אלף שקל.
טסלה - ההוזלה הדרמטית במחירי המודל 3 (שכעת עולה 205-289 אלף שקל) ושל רכב הפנאי מודל Y (שעולה 270-308 אלף שקל) הובילה לחיסול מהיר של המשלוח הקרוב, שינחת בישראל בחודש הבא. מי שיזמין כיום יקבל את הטסלה שלו בחודשים מאי-יוני, אך מדי פעם מציעה היצרנית דגמים באספקה מיידית מתוך המלאי הקיים. שווה לעקוב.
פולקסווגן - רכב הפנאי ID.4, אח תאום לסקודה אניאק, עולה כיום 235-293 אלף שקל. הזמנה כיום תאפשר קבלת הרכב בחודש מאי.
פיז'ו - ה-208 הקטנה והיקרה (165 אלף שקל) סובלת עדיין מקשיי אספקה ותגיע לישראל אם תזמינו כיום רק בחודשים יולי-אוגוסט. זה המצב גם במקרה של רכב הפנאי פיז'ו 2008, שיקר יותר ב-6,000 שקל בסך הכל.
סיטרואן - ה-C4 המשפחתית מוצעת עם 3 מנועים לבחירה, כאשר הגרסה החשמלית (174 אלף שקל) תהיה זמינה לאספקה רק בחודש יולי.
סקודה - מי שמעוניין בחשמלית זולה יותר מבית קבוצת פולקסווגן, יוכל לרכוש את האניאק במחירים של 215-286 אלף שקל. האספקה - לא לפני חודש יולי.
סקייוול - רכב הפנאי הסיני הגדול למדי התייקר גם הוא לאחרונה ויעלה 210-220 אלף שקל. מועד האספקה הקרוב הוא בחודש אפריל.
סרס - המותג הסיני שמייבאת טלקאר (יבואנית קיה) מציע דגם יחיד בשלב זה, בשם סרס 3. מדובר ברכב פנאי קטן עם טווח של 331 ק"מ במחיר של 150 אלף שקל, והאספקה הקרובה היא בחודש אפריל.

שוק המשומשות: חזרה לשפיות

עד לפני 3-4 חודשים, מכונית חשמלית משומשת עלתה יותר מאותה מכונית כחדשה, בשל היתרון של האספקה המיידית. למעשה נוצר "שוק שחור" של רכבים שנרכשו רק במטרה להימכר כמשומשים רגע לאחר מכן, במחירים הגבוהים לא פעם ב-20-30 אלף שקל מהמחיר הרשמי באולם התצוגה.
כעת, משנפתרה בעיית המלאים (גם אם באופן זמני), חוזר שוק היד השניה למסלול המוכר. מי שירצה לקבל חשמלית בת שנה או שנתיים, באספקה המהירה ביותר שניתן, יוכל למצוא בלוחות המודעות המקוונים את דגמי ג'ילי גיאומטרי C במחירים של 140-160 אלף שקל, קיה נירו ב-160-180 אלף שקל, סקייוול ET5 ב-180-210 אלף שקל, יונדאי איוניק 5 ב-190-215 אלף שקל ואת גרסאות הבסיס של טסלה מודל 3 ב-170-190 אלף שקל.
בכל המקרים מדובר במחירים הנמוכים בעשרות אלפי שקלים ממחירוני היבואנים, לרכבים שבמרבית המקרים נסעו פחות מ-30 אלף ק"מ.