אחרי 13 חודשי ירידות רצופים הציג שוק הרכב האירופי עליה קלה (3.5%) בחודש אוגוסט. סיבה למסיבה? ממש לא בטוח, אבל בכל זאת יתכן ומדובר בקרן אור קלה עבור יצרני הרכב, שנראה כי אינם מצליחים להיחלץ מההאטה החדה שנכפתה עליהם. כדי להבין עד כמה חיובי הנתון באוגוסט, נזכיר כי בשמונה מ-13 החודשים שחלפו מאז יולי 2021, נרשמו ירידות בין 20 ל-30 אחוזים.בסך הכל נמכרו במהלך אוגוסט כ-750 אלף מכוניות חדשות באירופה, כולל בריטניה.
1 צפייה בגלריה
(למבורגיני)
למרות הנתון המעודד, המגיע לפי בכירי התעשייה כתוצאה משיפור מסוים במשבר השבבים והכשל בשרשרת האספקה, המכים בשוק הרכב זו שנה שנייה ברציפות, המספרים עדיין נמוכים יותר מאלה של לפני עידן הקורונה. אנאליסטים מזהירים כי אין להסתנוור מהנתון החיובי, שכן המיתון הקשה באירופה והצפי לחורף בעייתי כתוצאה ממשבר האנרגיה החריף, עשויים להדיר שוב את הקונים מהאולמות ולהפוך את אוגוסט לסוג של תיקון סטטיסטי קל.
"אינפלציה גבוהה, ריבית צומחת ופגיעה באמון הציבור במערכת הפיננסית, עשויים לשכנע רוכשי רכב להחזיק עוד שנה שנתיים את המכונית הנוכחית, ולא להחליף אותה בחדשה עדיין. וזה אפשרי, בין היתר בזכות רמת אמינות גבוהה יותר של כלי רכב וטכנולוגיה שמתעדכנת במהירות", מעריך בכיר בבלומברג.
המרוויחות הגדולות מהנתונים המעודדים הן פורשה שסיימה את החודש עם זינוק של 32%, פיז'ו שצמחה ב-23%, מרצדס עם 19% גידול ודאצ'יה עם 17%. העליות הגדולות ביותר נרשמו במדינות הבאות, כולן בעלות עשיית רכב: גרמניה עם 3%, צרפת עם כמעט 4%, גידול של כאחוז בבריטניה, כמעט 10% באיטליה וכתשעה אחוזים בספרד.
מי שפחות הרוויחו מהגידול - ג'יפ עם צניחה מפתיעה של 49%, לקסוס שאיבדה 36%, רנו שחווה את אחת התקופות הקשות בתולדותיה עם מינוס 23%, וולוו עם 14% ויגואר עם 11%.